کی‌یف در محاصره ارتش روسیه

در سومین روز درگیری‌ها در اوکراین،رسانه های محلی گزارش دادند بامداد امروز (شنبه ) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین طنین انداخت و پس از آن آژیرهای خطر به صدا درآمدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سومین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی از جمله آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های شدید علیه رئیس‌جمهور، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه کرده‌اند.

زلنسکی: سلاح خود را زمین نگذاشته‌ام، شایعات را باور نکنید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (شنبه) در هنگام بازدید از نزدیکی مقر ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار ویدئویی گفت: «من قصد زمین گذاشتن اسلحه خود را نداشته‌ام و شایعات را باور نکنید. نیروهای مسلح ما واقعیت ما هستند. این سرزمین ما است و فرزندان ما در آن هستند و ما از آن محافظت می‌کنیم».

زاخارووا از پاسخ متقابل روسیه به تحریم‌های غرب گفت

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری هفتگی در این وزارتخانه افزود: لاوروف روزهای ۲۸ ماه فوریه و اول ماه مارس (۹ و ۱۰ اسفند ماه) به ژنو سفر می‌کند و در بخش سطح عالی ۴۹ مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت و در کنفرانس خلع سلاح نیز سخنرانی خواهد کرد.

به گفته زاخارووا، دیدار لاوروف با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و چندین دیدار دوجانبه وی با همتایان از کشورهای دیگر برنامه ریزی شده است.

علاوه بر آن وزیر خارجه روسیه با سران سازمان‌های بین المللی مستقر در ژنو دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو به تحریم‌های جدید غرب علیه این کشور از جمله تحریم‌های وضع شده در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پاسخ می‌دهد.

وی افزود: به تحریم‌ها همانند گذشته پاسخ می‌دهیم و هر نوع که لازم بدانیم اقدام می‌کنیم و به توجیه اقدام‌ها و توضیح اعمال خود نخواهیم پرداخت و آن را ضروری نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مسکو به آن پاسخ می‌دهد.

کی اف زیر آتش گسترده ارتش روسیه

پیشنهاد واشنگتن برای خارج کردن زلنسکی از اوکراین

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که به گفته مقامات آمریکایی و اوکراینی، دولت ایالات متحده اعلام آمادگی کرده است تا به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین کمک کند تا کی‌یف را ترک کند تا از دستگیری یا کشته شدن توسط نیروهای روسی جلوگیری کند اما رئیس جمهور تاکنون از رفتن خودداری کرده است.

موج پناهجویان اوکراینی در مرزهای لهستان

هزاران پناهجوی اوکراینی به مرزهای لهستان رسیده‌اند و گزارش‌ها از اوضاع نابسامان در مرزهای این کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران اوکراینی خود را با پای پیاده یا با خودورهای شخصی به مرزهای لهستان رسانده‌اند و شاهدان از بروز نابسامانی در مناطق مرزی خبر می‌دهند.

بلینکن: به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم مقام‌های عالیرتبه روسیه نوشتم «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه می‌دهیم».

هشدار سفارت آمریکا در خصوص وضعیت امنیتی در اوکراین

سفارت آمریکا در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به شدت ناآرام است و ممکن است وضعیت بدون هشدار بدتر شود و از شهروندان آمریکایی درخواست کرد تا در نزدیکی‌ترین پناهگاه‌ها اقامت گزینند.

در بیانیه سفارت آمریکا در کی‌یف آمده است: «وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به شدت بی ثبات است و شرایط ممکن است بدون هشدار بدتر شود. شهروندان ایالات متحده باید هوشیار باشند و محل نزدیکترین پناهگاه یا فضای محافظت شده شما را بدانند».

زلنسکی در رد پیشنهاد آمریکا: به مهمات نیاز داریم، نه خودرو برای فرار

در حالی که نیروهای روسیه کی یف را محاصره کرده‌اند، آمریکایی‌ها بجای محقق ساختن وعده‌های خود برای حمایت از اوکراین، به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور راه‌های فرار از کی یف را نشان می‌دهند.

آسوشیتدپرس نوشت: ساعاتی پیش دولت آمریکا اعلام کرد آماده کمک به ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای خارج کردن وی از کی یف است تا از اسارت و یا احیاناً کشته شدن او به دست نیروی‌های روس جلوگیری کند اما گویا زلنسکی این پیشنهاد را نپذیرفته است.

وزارت دفاع روسیه: نیروهای روسیه ۸۲۱ هدف نظامی را در اوکراین منهدم کرده‌اند

مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که تاکنون ۸۲۱ هدف نظامی مختلف شامل پایگاه‌های نظامی اوکراین در شهرهای مختلف را به کلی نابود کرده و از کار انداخته‌اند.

برخورد راکت به یک ساختمان در حومه کی‌یف

رسانه‌های اوکراینی از برخورد راکت روسیه به یک ساختمان مسکونی در منطقه «ژولیانی» در حومه کی‌یف خبر داده‌اند. وزارت کشور اوکراین گفته این حمله تلفاتی در پی نداشته است.

مکرون هشدار داد: جهان آماده جنگی طولانی در اوکراین باشد

خبرگزاری فرانسه دقایقی به نقل از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نوشت که جهان باید خود را برای جنگی طولانی در اوکراین آماده کند. این جنگ طولانی خواهد بود و تبعات طولانی مدت نیز خواهد داشت. باید آماده باشیم.

زلنسکی: محموله مهمات غربی در راه اوکراین است

رئیس جمهوری اوکراین در پیامی در صفحه توئیترش از یک تماس تلفنی جدید با رئیس جمهوری فرانسه خبر داد و نوشت که محموله‌ای سلاح و مهمات ازسوی شرکای اوکراین در غرب، درحال انتقال به این کشور است.

آمریکا: همه گزینه‌ها برای تحریم پوتین روی میز هستند

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: همانطور که دیروز از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شنیدید، همه گزینه‌ها روی میز هستند. ما از نزدیک به گزینه‌های دیگری نگاه می‌کنیم که ممکن است "فشار مناسبی" بر فدراسیون روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و اطرافیان او وارد کند.

سخنگوی کاخ سفید: آمریکا پوتین را تحریم می‌کند

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که دولت جو بایدن، ولادیمیر پوتین و دیگر مقامات ارشد در مسکو را به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم خواهد کرد.

بایدن: نیروهای بیشتری به اروپا اعزام کرده و از وجب به وجب خاک ناتو دفاع می‌کنیم

جو بایدن با اعلام اینکه آمریکا از "وجب به وجب" ناتو دفاع می‌کند، دستور داده تا برای تقویت توانایی نظامی کشورش در اروپا و حمایت از متحدان ناتو، نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند.

بایدن در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی از در جریان بودن حمایت‌های اقتصادی، بشردوستانه و امنیتی آمریکا به اوکراین گفت.

درخواست ۶.۴ میلیارد دلاری کاخ سفید برای کمک به اوکراین

کاخ سفید از کنگره این کشور خواسته برای کمک به اوکراین ۶.۴ میلیارد دلار در اختیار دولت بگذارد.

به گفته مقام‌های آمریکایی این درخواست شامل ۲.۹ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه، اقتصادی و امنیتی به اوکراین و همسایگانش خواهد شد.

ورود ۴۷ هزار ساکن اوکراینی به لهستان

بنا بر گفته گارد مرزی جمهوری لهستان، بیش از ۴۷۰۰۰ نفر از ساکنان اوکراین در روز گذشته وارد لهستان شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «دیروز، ۲۵ فوریه، افسران گارد مرزی در مجموع ۵۸.۳ هزار مسافر را در گذرگاه‌های مرزی با اوکراین ثبت نام کردند که ۴۷.۵ هزار نفر در مسیر ورود به لهستان بودند. روز ۲۴ فوریه نیز ۲۹ هزار شهروند اوکراینی وارد لهستان شدند».

نبرد جنگنده روس و اوکراین در استان کی‌یف

فیلم منتشر شده توسط خبرنگار «وال استریت ژورنال» از نبرد جنگنده‌های روسیه و اوکراین در آسمان «واسیلکیف» در استان کی‌یف

مسکو: نیروهای روس به مناطق مسکونی حمله نمی‌کنند

وزارت دفاع روسیه در خصوص برخی گزارش‌ها در ارتباط با حمله مسکو به غیرنظامیان اوکراینی اعلام کرد: «نیروهای روس شهرها و مناطق مسکونی اوکراین را مورد حمله قرار نمی‌دهند و همه تدابیر را برای حفظ جان غیرنظامیان اتخاذ می کنند».

مدودوف: عملیات در اوکراین ادامه دارد

«دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه تصریح کرد که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تا زمان حصول نتایجی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده است، ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در واکنش به تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه تصریح کرد: «به توقیف غیرمجاز وجوه شهروندان و شرکت‌های روسیه پاسخ خواهیم داد».

کرملین: روسیه از قبل برای تحر یم‌های غرب آماده بوده است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (شنبه) در واکنش به اقدامات کشورهای غربی برای تحریم روسیه گفت: «روسیه از قبل برای تحریم‌های غرب آماده بوده است و اقداماتی را برای فعال نگه داشتن اقتصاد خود انجام می‌دهد».

سخنگوی کرملین همچنین ادامه داد که پوتین دیروز به نیروهای روسیه دستور داد پیشروی خود را متوقف کنند زیرا او انتظار داشت با اوکراین مذاکره کند. از آنجایی که کی یف مذاکرات را رد کرد، عملیات روسیه از سر گرفته شد.

سفارت ایران: ایرانیان از طریق راه آهن کی‌یف به شهرهای غربی عزیمت کنند

سفارت ایران به هموطنان ایرانی در کی‌یف توصیه کرد از طریق راه‌آهن به شهرهای غربی اوکراین به‌ویژه شهر «لویو» عزیمت کنند.

تمامی یگان‌های رزمی روسیه عملیات خود در اوکراین را از سرگرفتند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به تمامی یگان‌های رزمی روسیه در اوکراین دستور داده شد تا عملیات خود در تمامی جبهه‌ها را از سر بگیرند.

روسیه سدی که مانع از رسیدن آب به کریمه می‌شد را منفجر کرد

اینترفکس: روسیه سدی را که اوکراین با هدف جلوگیری از رسیدن آب به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کرده بود را منفجر کرد.

الجزیره: نیروهای چچنی وارد اوکراین شده‌اند

«رمضان قدیروف» رهبر منطقه چچن در روسیه و از متحدان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که جنگجوهای چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند.

زلنسکی: حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند مبارزه خواهیم کرد

رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی گفت: «ما برای نجات کشورمان مبارزه خواهیم کرد و مهم نیز چقدر زمان ببرد».

وی افزود: «ما حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند، مبارزه خواهیم کرد».

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «آمادگی ملتمان برای دفاع از اوکراین، سناریوی اشغال کشور را خنثی کرد».

زلنسکی گفت که رؤسای جمهور ترکیه و آذربایجان در تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات با روسیه هستند.

وی افزود: «از دوستم اردوغان برای حمایتش تشکر می‌کنم و بر ضرورت جلوگیری از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه توافق کردیم».

کد خبر 558073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.