کشتن گربه بابا فونتن؛ داستان یک قتل ناخواسته

نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» به کارگردانی «شایان صفرلو» نمایشی در مورد پسرکی الجزایری است که بعد از انقلاب ناخواسته درگیر قتل یک فرد فرانسوی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورود سویه جدید بیماری کرونا با نام امیکرون موجب شد که شرایط کشور یک‌بار دیگر تغییر کند و پس از حاشیه‌های مختلف برای باز یا بسته بودن سالن‌های تئاتر، سرانجام گروه‌های تئاتری در اصفهان با فعالیت محدود و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین تعامل میان حوزه هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان عاملی برای اجراهای بیشتر و باکیفیت‌تر تئاتر در اصفهان است.

تئاتر، دیدن هنر انسان‌های خوش‌نیت است؛ هنرمندانی که با احترام به مخاطب و عقاید او افکار خود را مقابل دیدگان آن‌ها به روی صحنه می‌برند. در این میان، «تراژدی» به‌عنوان سبکی در هنر است که در آن عمدتاً شوربختی آدمی در ستیز با تقدیر و نیروهای گریزناپذیر و کشمکش حاصل از این تقابل به نمایش کشیده می‌شود. تراژدی تقلیدی از عملی شایسته یا درخشان و برجسته است، دارای حجمی معلوم با زبانی خوش که برحسب هر یک از بخش‌ها و به‌وسیله عمل شخصیت‌ها و در پی آن‌که داستان‌گو یا راوی در اثر باشد، در میان فضایی سرشار از همدردی و هراس که حاصل آن پالایش روحی از چنین احساسات شدید و تند است به انجام برسد؛ ضمن این که وحدت عمل یا وحدت موضوع مهم‌ترین اصل در تراژدی است.

نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» نیز در سبک تراژدی ارائه شده است و داستانی از ناتوانی انسان در برابر مسئله تقدیر را نمایش می‌دهد که بوی مرگ و خون‌مردگی در سراسر نمایش به مشام تماشاگر می‌رسد.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با شایان صفرلو، کارگردان نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» است که نمایش خود را هم‌زمان با چهل‌وسومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به روی صحنه تالار هنر اصفهان برد.

موضوع نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» چیست؟

کشتن گربه بابافونتن، برشی کوتاه از زندگی پسر نوجوانی به نام نعیم است که در دوران پس از انقلاب الجزایر در یک آسایشگاه روانی روایت می‌شود. نعیم در بحبوحه انقلاب، مونیک، دختری فرانسوی که در واقع عاشق او بوده است را به اشتباه می‌کشد و در طول نمایشنامه در مواجهه با پرسشگر دائماً در حال کتمان این مسئله است.

سبک نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» چیست و در چه نوعی است؟

این نمایش یک تراژدی است که فضای آن پر از حس تنفر و انتقام است. بوی مرگ و خون‌مردگی در سراسر نمایش به مشام تماشاگر می‌رسد و دائماً در معرض احساسات گوناگون قرار می‌گیرد.

کشتن گربه بابا فونتن؛ داستان یک قتل ناخواسته

طراحی صحنه و دکور نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» چگونه است؟

در طراحی صحنه این نمایش از یک صندلی و روشویی استفاده شده که بسیار ساده و مینی‌مال است. بازیگر در طول نمایش کف صحنه را به‌مثابه یک دفتر نقاشی در نظر گرفته و دائماً تصورات خود را بر کف صحنه نقاشی می‌کند.

چگونگی گرایش و تمایل شما برای ساخت این‌چنین داستانی چه بوده است؟

ایده این نمایش زمانی به فکر ما خطور کرد که رهبران کشورهای آن منطقه پس از سال‌ها تلاش برای استقلال و آزادی، مجدداً کشورهایشان را دودستی به دامان استعمار سپردند. در روند انقلاب الجزایر، انسان‌های زیادی از جان و مالشان هزینه کردند و درواقع قربانی شرایط وقت شدند. اکنون مسئله، این است که جامعه فقط یک بازیچه برای دستیابی آن طبقه به قدرت بوده یا واقعاً اهدافی استقلال‌گرایانه در پس انقلابشان وجود داشته است.

امتیازهای مثبت این‌گونه نمایش‌ها با سایر سبک‌ها از نظر شما چیست؟

کشتن گربه بابا فونتن نمایشنامه‌ای تماماً بازیگرمحور است و کنش‌های اصلی در لحظه اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه ما در حال مرور اتفاقات گذشته هستیم. با توجه به ساختار متن که بر پایه روایت و گفتار بنا شده است، کارگردان هیچ‌گونه ابزار نمایشی جز بازیگر برای ارائه اثر خود ندارد، ازاین‌رو کارگردان با توجه به ساختار متن با چالش‌های تکنیکی فراوانی روبه‌رو است‌.

ساخت نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» چقدر زمان برده است؟

تولید این نمایش ۴۲ دقیقه‌ای، پنج ماه زمان برد. دلیل طولانی شدن تمرینات مواجه‌شدن با چالش‌های فراوان متن بود. مهدی نجدی، بازیگر ۲۲ ساله نقش نعیم، برای خلق کاراکتر نوجوان شیرین عقلی که تیپیکال نباشد و در قالب یک بازی کاملاً رئال و شخصیت بگنجد، در طول سه ماه، ۲۰ کیلو وزن کم کرد.

کاهش وزن چشمگیر بازیگر به چه علت بوده است و چه ثمراتی به همراه داشته است؟

این کاهش وزن ناگهانی برای تغییر فرم فیزیکی بازیگر و در ادامه رسیدن به یک خلق‌وخوی ناراحت، عصبی، ضعیف و بی‌جان انجام شد. هم‌زمان با تحلیل رفتن جسم بازیگر از لحاظ روحی نیز او با مشکلات شدیدی مثل کج‌خلقی، بی‌خوابی و هذیان‌گویی مواجه شد. همه این مسائل و تمرینات سخت روزانه، بازیگر را به نقش نعیم نزدیک‌تر کرد که در این نمایش شاهد بازی فوق‌العاده‌ای از او هستیم که به گفته اساتید بازیگری شهر اصفهان، خلق چنین نقشی در این سن و سال را کمتر دیده‌اند.

کشتن گربه بابا فونتن؛ داستان یک قتل ناخواسته

عوامل نمایش «کشتن گربه بابا فونتن» چه کسانی هستند؟

نویسنده نمایش محمد رحمانیان، مهدی نجدی و مسعود یزدان‌بخش بازیگران نمایش، دستیار اول و دوم کارگردان به ترتیب، راحله کارآزموده و باربد حسینی، مهیار اسدی منشی‌صحنه، طراح صحنه مسعود یزدان‌بخش، دستیار صحنه مهدی جلالی‌راد، طراح لباس الهام فاتحی، آیدا عشقی‌نور و صدا، عکاس نگین کمالی و مهتاب سلمانی، عوامل اجرایی رها موحدی، مهدی جلالی راد پوستر و گرافیک، تیزر امیرمحمد دهقانی، کاوان تیم و عرفان صفرلو به‌عنوان روابط عمومی در این نمایش من را همراهی کرده‌اند.

از دیدگاه شما چه راهکاری برای بهتر شدن تئاتر اصفهان وجود دارد؟

آفت تئاتر اصفهان، فضای سلیقه‌ای مسئولان ذی‌ربط و میدان دادن به تئاترهایی است که ایدئولوژی یکسانی را یدک می‌کشند. اگر حمایت‌های مادی و معنوی و امکانات، به یک اندازه به انواع سبک‌های تئاتری با تفکرات متفاوت داده شود، شاهد شکوفایی مجدد تئاتر اصفهان خواهیم بود.

گفت‌وگو از: علی باقری، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 557983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.