کشاورزی قراردادی دست دلالان را کوتاه می‌کند

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اهداف کشاورزی قراردادی، کمک به کاهش واسطه‌گری، نوسان‌های قیمتی و ایجاد هماهنگی بین زنجیره‌ها و کاهش قیمت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

محمد خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کشاورزی قراردادی جزو برنامه‌های اصلی و پنج اولویت مهم وزیر جهاد کشاورزی است؛ زیرا هم دست دلال‌ها را قطع می‌کند و هم در تنظیم بازار مؤثر است.

وی افزود: همان‌طورکه در متن برنامه‌های وزارتخانه هم آمده، کشاورزی قراردادی می‌تواند ضایعات را کاهش دهد و به تجاری سازی کشاورزی و افزایش کیفیت محصول و بهره‌وری تولید نیز کمک کند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، درباره روند نهادسازی و فراگیری این موضوع گفت: خوشبختانه نهادسازی برای این موضوع طی سال‌های اخیر به سرعت مسیر خودش را باز کرده، به‌طوری‌که درحال‌حاضر تقریباً عمده فعالان بخش کشاورزی و شرکت‌های پشتیبان همراهی می‌کنند و بخش خصوصی نیز اقدامات خوبی را در زمینه نهادسازی شروع کرده است.

خالدی درمورد نقش کشاورزی قراردادی در کوتاه شدن دست دلالان تصریح کرد: یکی از اهداف کشاورزی قراردادی کمک به کاهش واسطه‌گری، کاهش نوسانات قیمتی و ایجاد هماهنگی بین زنجیره‌ها و کاهش قیمت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

وی اضافه کرد: کشاورزی قراردادی در حقیقت شکلی از هماهنگی بین حلقه تولیدکننده و پشتیبانی و در راستای توسعه زنجیره‌های توسعه بخش کشاورزی بوده و تنها راه نجات از کشاورزی سنتی است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کشاورزی قراردادی نیازمند نهادسازی است، گفت: مهم‌ترین مسئله و نیاز برای هر تغییری، موضوع نهادسازی است؛ ازجمله موضوع کشاورزی قراردادی که علاوه بر نهادسازی به اعتمادسازی و فراهم کردن ساختارهای حقوقی نیز نیاز دارد.

خالدی خاطرنشان کرد: بحث دسترسی به بازار، خدمات مشاوره‌ای به کشاورزان و تسهیل فرآیندها نیز در حوزه کشاورزی قراردادی بسیار بااهمیت و ضروری است که باید دنبال شود.

وی از ورود بخش خصوصی به کشاورزی قراردادی سخن گفت و متذکر شد: البته مزایا و آثار مثبت کشاورزی قراردادی به سرعت آشکار نمی‌شود و به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و اصناف در اجرای موفق‌تر طرح کشاورزی قراردادی گفت: دولت را خیلی نباید وارد درگیری‌های بخش خصوصی کرد

خالدی بر لزوم به‌کارگیری فناوری‌های نوین و هوشمندسازی کشاورزی برای افزایش بهره‌وری تولید و کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی تاکید کرد.

وی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای توزیع هدفمند کالاهای کشاورزی را ازجمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی مطرح و تصریح کرد: به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند به منظور کاهش فاصله عرضه و تقاضا، ضروری است.

به گزارش ایمنا، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به همراه مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح‌های گلخانه‌ای به دعوت رئیس جهاد کشاورزی کاشان برای بررسی مشکلات کشاورزان به کاشان سفر و در اتاق بازرگانی با فعالان کشاورزی دیدار کرد.

کد خبر 557959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.