هشدارهای آتش‌نشانی درخصوص خانه‌تکانی نوروز

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان در رابطه با برخی اقدامات خطرناک در زمان خانه‌تکانی هشدار داد.

روح‌الله فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر سال در ایام اسفندماه و خانه‌تکانی با حوادث مختلفی در زمان خانه‌تکانی افراد به ویژه زنان روبه‌رو می‌شویم که ذکر رعایت برخی نکات در این راستا ضروری است.

وی افزود: در زمان نظافت خانه و استفاده از نردبان و یا چهارپایه، از سطح اتکایی آن با زمین کاملاً مطمئن باشید و از نوع استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنید.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان خاطرنشان کرد: افراد از شست‌وشوی پرده، کف آشپزخانه و حمام که آلوده به مواد روغنی هستند با مواد سریع‌الاشتعال همانند بنزین باید خودداری کنند؛ چراکه این کار می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی یا مسمومیت با گاز بنزین شود.

وی با ارائه توصیه‌ای در رابطه با نحوه استفاده از مواد شوینده تصریح کرد: شهروندان از قرار دادن مواد شوینده مانند سفیدکننده، جوهرنمک و سایر این مواد در روی زمین و در دسترس کودکان بپرهیزند و در حد استاندارد از آن استفاده کنند.

فدایی اضافه کرد: در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل باید احتیاط لازم را داشت و از رفتن روی نرده‌ها یا قرنیزهای آن به طور جدی خودداری کرد.

وی با هشدار درباره شست‌وشوی لوازم برقی داخل خانه، افزود: شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر و چراغ روشنایی قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد را محتمل می‌سازد؛ بنابراین اول برق وسیله برقی را قطع و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان تاکید کرد: شهروندان باید درخصوص وسایل گازسوز مانند اجاق گاز، مطمئن شوند تا در جابه‌جایی شیلنگ دچار تخریب نشده باشد و شیلنگ‌های گاز باید قبل از فرسودگی کامل تعویض شود.

وی درخصوص تمیز کردن سرویس بهداشتی نیز گفت: افراد از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب، دستشویی و توالت خودداری کنند؛ چراکه در اثر ریزش این‌گونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی بسیار محتمل است.

فدایی بر لزوم استفاده از کپسول خاموش‌کننده دستی در خانه‌ها تاکید کرد و افزود: شارژ به موقع خاموش کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط منزل می‌تواند کمک بسزایی در زمان آتش‌سوزی احتمالی کند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود نسبت به شارژ بودن و آماده به کار بودن دستگاه‌ها اطمینان داشته باشید.

کد خبر 557862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.