عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوتین بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از منطقه دونباس خبر داد، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین در سحرگاه امروز خبر دادند.

رسانه‌های اوکراین گزارش دادند که صدای انفجار در پایتخت، کی‌اف، کراماتورسک (شرق)، خارکف (شمال شرقی)، اودسا (جنوب) و بردیانسک (جنوب شرقی) و همچنین در منطقه فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل در کی‌اف شنیده شد.

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه از ساعت پنج بامداد به تأسیسات نظامی و فرودگاه‌های اوکراین در تعدادی از شهرها حمله کرده‌اند.

رئیس‌جمهور اوکراین: جهان از ما حمایت کند

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

وی افزود: من همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه توسط رهبران جهان شدم. من به رهبران جهان گفتم: فوراً تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

وزارت دفاع روسیه: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد. گارد مرزی اوکراین در هنگام ورود ارتش روسیه هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نداد. نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک از نیروهای اوکراینی خواستند که سلاح‌های خود را تحویل دهند.

بایدن: آمریکا و هم‌پیمانانش یکپارچه به روسیه پاسخ خواهند داد

جو بایدن در واکنش به عملیات نظامی مسکو اظهار کرد: مردم اوکراین مورد حمله "بی‌دلیل" نیروهای روسیه قرار گرفتند و روسیه مسئول پیامدهای این حمله "بی‌دلیل" به اوکراین است.

بایدن گفت: پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) جنگی را انتخاب کرد که موجب تلفات انسانی شدید و مشکلات زیادی خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: روسیه مسئول مرگ و کشته شدن کسانی است که در اثر حمله به اوکراین جان خود را از دست خواهند داد.

او تاکید کرد: آمریکا و هم‌پیمانان و شرکایش به شکلی یکپارچه و قاطعانه به حمله روسیه به اوکراین پاسخ خواهند داد.

کرملین را به دلیل حمله به اوکراین مسئول خواهیم دانست

ون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در صفحه توئیتر خود نوشت: در این ساعات سیاه تمام فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی‌گناهی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شده‌اند و نگران جانشان هستند. ما کرملین را به خاطر این حمله مسئول خواهیم دانست.

بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهیم کرد

کاخ سفید بامداد پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای از تماس رئیس جمهوری اوکراین با بایدن خبر داد و به نقل از رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که حمله بدون دلیل و غیر موجه روسیه را محکوم می‌کند.

وی افزود: زلنسکی در این گفت‌و گو از من خواست از رهبران جهان بخواهم به وضوح در برابر تهاجم آشکار روسیه صحبت و در کنار مردم اوکراین بایستند.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد روز پنجشنبه با رهبران گروه هفت نشست خواهد داشت و آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع خواهند کرد.

بایدن تصریح کرد که ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم این کشور ادامه می‌دهیم.

آمانوئل مکرون اقدام روسیه را محکوم کرد

مکرون دقایقی پیش در حساب توئیتر خود در خصوص حمله روسیه به اوکراین نوشت: فرانسه قویاً تصمیم روسیه در به راه انداختن جنگ علیه اوکراین را محکوم می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه افزود: روسیه باید به فوریت به عملیات نظامی خود (در اوکراین) پایان دهد.

تماس تلفنی نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهوری اوکراین

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز امروز به دنبال گفت‌وگوی تلفنی‌اش با زلنسکی گفت: غرب پاسخ قاطعانه‌ای به اقدامات روسیه خواهد داد.

وی افزود: من از رویدادهای هولناک اوکراین وحشت‌زده شده‌ام و با رئیس جمهوری این کشور درباره گام‌های بعدی صحبت کردم. ولادیمیر پوتین با این حمله بی‌دلیل به اوکراین راه جنگ، خونریزی و ویرانگری را انتخاب کرده است. انگلیس و متحدانمان قویاً به این حمله پاسخ خواهند داد.‌

درخواست ناتو از روسیه برای توقف جنگ

آنتونی گوترش، دبیرکل ناتو از پوتین خواست تا "به اسم انسانیت و نوع‌دوستی" این جنگ را متوقف کند.

وی گفت: آقای پوتین به اسم انسانیت و نوع‌دوستی نیروهای خود را به روسیه بازگردان. پیامدهای جنگ برای اوکراین و برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.

دانمارک: حمله روسیه نقض شنیع قوانین بین‌المللی است

جپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز امروز اعلام کرد: دانمارک قویاً آغاز عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس را محکوم می‌کند و آن را نقض شنیع قوانین بین‌المللی می‌داند.

وی در توییتی نوشت: دانمارک قویاً این حمله هولناک روسیه علیه اوکراین را که نقض شنیع قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کند. روسیه مسئول این جنگ بی‌دلیل است. دانمارک با شرکا و متحدان برای قوی‌ترین واکنش بین‌المللی به این اقدام روسیه هماهنگ می‌شود.

فرار نظامیان اوکراینی با تسلیم سلاح‌هایشان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود از اوکراین فرار کرده‌اند.

پکن: حضور نیروهای روسیه با هدف اشغالگری نیست

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفت: «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

کنگره آمریکا خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه شد

نمایندگان کنگره آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومکردن عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شدند.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «امشب، قلب من برای مردم اوکراین سنگین است. بعنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، متعهد هستم تا اطمینان حاصل کنم که ایالات متحده، حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند، وارد کند».

سناتور کریس مورفی دموکرات از ایالت کنتیکت نیز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را یک اقدام «شرورانه و وحشتناک ناشی از ضعف مسکو» خواند و تأکید کرد که ایالات متحده در نبرد با مسکو در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، در این خصوص گفت: «تصمیم پوتین برای حمله یک اقدام شرورانه، وحشتناک و ناشی از ضعف بوده است و این اشتباه تعیین‌کننده‌ای برای او است. مردم اوکراین تا زمانی که برای محافظت از ملت خود در برابر این ظالم خارجی لازم باشد، به نبرد ادامه می‌دهند و ایالات متحده در این نبرد در کنار آن‌ها خواهد بودم.

وی در ادامه افزود: «ما باید بی‌وقفه به مردم اوکراین کمک کنیم. ما باید تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه روسیه وضع کنیم و ما باید دست پوتین و دوستانش را از اقتصاد جهانی قطع کنیم. یک واکنش قوی و سریع ضروری است.»

سناتور میت رامنی جمهوری‌خواه از ایالت «یوتا» یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، گفت که «سخت ترین مجازات‌های اقتصادی» باید علیه روسیه اعمال شود.

این جمهوری خواه یوتا گفت: «آمریکا و متحدان ما باید با قرار دادن پوتین و روسیه در معرض شدیدترین مجازات‌های اقتصادی، با اخراج آنها از نهادهای جهانی و متعهد کردن خود به گسترش و مدرن‌سازی دفاع ملی‌امان، به درخواست حفاظت از آزادی پاسخ دهند».

سناتور مارشا بلکبرن جمهوری‌خواه از ایالت تنسی که در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارد، از بایدن خواست تحریم‌های شدیدتری از جمله حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت را اعمال کند.

وی ادامه داد: «ما برای مردم اوکراین دعا می‌کنیم که در برابر تلاش پوتین برای بازسازی شوروی قدیمی دفاع می‌کنند. بایدن باید در مقابل پوتین بایستد و فوراً تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع کند که این تحریم‌ها با حذف از سیستم بانکی سوئیفت شروع می‌شود. ایالات متحده در کنار اوکراین است.»

ارتش اوکراین در حال ترک مواضع است

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یگان‌های مختلف ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند. این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

تلاش چهار کشور اروپایی برای اقدام جمعی علیه روسیه

کشورهای عضو ناتو، لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی، ماده ۴ قوانین ناتو را برای آغاز رایزنی در داخل ائتلاف در مورد حمله روسیه به اوکراین فعال کرده‌اند. در ماده ۴ پیمان آتلانتیک شمالی آمده است: «هر زمان که به نظر هر یک از اعضا، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرف‌ها مورد تهدید قرار گیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد».

آنطور که در وب‌سایت ناتو آمده است، مشورت بر اساس ماده ۴ می‌تواند منجر به اقدام جمعی بین ۳۰ کشور عضو شود. ماده ۴ پیش از این از زمان تشکیل ائتلاف ناتو در سال ۱۹۴۹ شش بار مورد استناد قرار گرفته است، آخرین مورد توسط ترکیه در فوریه ۲۰۲۰ به بهانه کشته شدن ده‌ها سرباز ترکیه در حمله نیروهای دولتی سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه بوده است.

ماده ۴ جدا از ماده ۵ است که اعلامیه ائتلاف ناتو است مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه تلقی می‌شود.

اوکراین: بیش از ۴۰ سرباز و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند

ریاست جمهوری اوکراین مدعی شده است که در نتیجه عملیات نظامی ویژه روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیشروی نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین

ارتش روسیه اعلام کرده است که نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اندو جایی برای ترس برای غیرنظامیان وجود ندارد.

کد خبر 557754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.