بی‌توجهی مردان به تشخیص و درمان زودرس بیماری‌ها/اهمیت غربالگری در سلامت مردان

عضو هیئت مدیره و دادستان سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: برخی مردان به مراجعات زودهنگام برای تشخیص و درمان بیماری‌های جسمی و روحی خود بی‌توجه هستند و این موضوع باید در رسانه‌ها و کتاب‌های درسی مورد توجه قرار گیرد.

مازیار ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تهدیدهای سلامت مردان در جامعه اظهار کرد: هر انسانی در طول شبانه‌روز نیاز دارد هشت ساعت بخوابد، هشت ساعت تفریح داشته باشد و هشت ساعت کار کند؛ این یک زندگی عادی است اما اگر بنا شد که ساعات کار به ساعات استراحت و تفریح دست‌اندازی پیدا کند، زمینه برای افزایش بیماری‌ها در مردان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به افزایش بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و دیابت در بین جامعه مردان، ادامه داد: گذشته از مسائل تغذیه‌ای، بخش زیادی از عوامل ایجاد این بیماری‌ها به استرس بر مربوط می‌شود، به ویژه درباره دیابت و فشارخون که پژوهش‌ها نشان می‌دهد ایجاد و تشدید هر دو بیماری با استرس ارتباط مستقیم دارند همچنین استرس می‌تواند باعث سرطان هم شود.

فشارهای روحی و جسمی استرس بر سلامت مردان

عضو هیئت مدیره و دادستان سازمان نظام پزشکی اصفهان تصریح کرد: تأثیر استرس بر ایجاد بیماری‌های اعصاب و روان به صورت مستقیم است و عوارض مستقیم استرس بر زندگی افراد عبارت است از مشکلات خواب، فراموشی، بی‌توجهی و بی‌دقتی در کار که همین موارد نیز باعث افزایش استرس و ادامه سیکل معیوب می‌شود و ریشه بسیاری از استرس‌ها در مردان به مسائل اقتصادی برمی‌گردد که باید هر چه زودتر برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی بیکاری و نداشتن درآمد کافی را یکی از دلایل اصلی استرس در جامعه مردان دانست و گفت: بسیاری از مردان در شرایط کنونی بیکارند و بسیاری از شاغلان نیز درآمدشان به اندازه‌ای نیست که بتوانند با آن یک زندگی را تأمین کنند؛ به همین دلیل می‌بینیم که روزبه‌روز پذیرفتن مسئولیت ازدواج کمتر می‌شود و برخی مردان در سن ازدواج، زیر بار تشکیل خانواده نمی‌روند و سن ازدواج رو به افزایش است.

افزایش مهارت‌های بهداشتی عامل بهبود کیفیت زندگی

ستاری با اشاره به بیماری‌های شایع در مردان، افزود: سرطان‌های مردان باید با غربالگری به موقع تشخیص داده شوند همچنین بیماری‌های خوش‌خیم دیگر که می‌تواند باعث بسیاری از عوارض و ناتوانی‌ها شود باید در هفته «سلامت مردان» به شکل ویژه‌ای مورد توجه نظام سلامت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سختی‌های زندگی باعث کاهش امید به زندگی در مردان است، تصریح کرد: برخی مردان به مراجعات زودهنگام برای تشخیص و درمان بیماری‌های جسمی و روحی خود بی‌توجه هستند و این موضوع هم از سوی رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی و هم در کتاب‌های درسی آموزش داده شود. به جای بسیاری از مطالب بدون استفاده در کتاب‌های دبیرستان، باید مباحث بهداشتی و پیشگیری بیماری‌ها و مسائل حقوقی آموزش داده شود؛ چراکه مردم نسبت به مسائل حقوقی و پزشکی بیگانه هستند.

این پزشک عمومی مهارت‌های بهداشتی و حقوقی را برای بهبود کیفیت زندگی روزمره افراد ضروری دانست و گفت: جای چنین آموزش‌های مهم و حیاتی در کتاب‌های درسی خالی است؛ اما در مواردی که از سن آموزش گذشته است باید به شکل جداگانه برای آموزش‌ها برنامه‌ریزی شود و رسانه ملی به جای اینکه اتلاف وقت در موضوعات غیرضروری و برخی آموزش‌ها که افراد را دچار بدآموزی و برداشت‌های نادرست می‌کند، باید برای افزایش اطلاع‌رسانی و سطح آگاهی‌های جامعه گام بردارد.

کد خبر 557717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.