چرا تست کرونای برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ منفی می‌شود؟

متخصصان معتقدند که بار ویروسی کم موجود در نمونه جمع‌آوری شده از افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ ممکن است موجب منفی‌شدن نتیجه تست RT-PCR آن‌ها شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که گروهی از افراد درگیر علائم بیماری کووید -۱۹ هستند، اما تست کرونای آن‌ها منفی است. در این صورت ممکن است این گروه از افراد ناقل بیماری باشند و سلامت دیگران را به خطر بیندازند. در ادامه به بررسی دلایلی می‌پردازیم که مشخص می‌کند چرا برخی افراد درگیر علائم بیماری کووید -۱۹ می‌شوند، اما نتیجه تست کرونا او منفی است:

اشتباه انجام دادن تست کرونا

علت اصلی نتیجه منفی تست کرونا، انجام دادن آزمایش به روش نادرست است. آزمایش RT-PCR که برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ به کار گرفته می‌شود، ممکن است به دلایل مختلف اطلاعات نادرستی را در اختیار افراد قرار دهد. گاهی اوقات سی‌تی‌اسکن یا آزمایش‌های خون وجود ویروس در بدن فرد را تأیید می‌کند، اما آزمایش RT-PCR همان ویروس را تشخیص نمی‌دهد. یکی از دلایل بروز این اتفاق این است که نمونه به درستی از بیمار جمع‌آوری نشده است. حساسیت تست RT-PCR فقط ۶۰ درصد است؛ تنها در صورتی که نمونه لازم برای آزمایش به درستی جمع‌آوری شده باشد، نتیجه تست می‌تواند دقیق باشد.

بار ویروسی کم

بار ویروسی کم، عامل دیگری است که باعث می‌شود نتیجه تست کرونا منفی شود. حتی در صورتی که فرد درگیر علائم بیماری کووید -۱۹ باشد، اما بار ویروسی موجود در نمونه جمع‌آوری شده کم باشد، نتیجه تست RT-PCR ممکن است منفی شود. در این شرایط، پزشکان بر تجزیه و تحلیل دیگر آزمایشات و نتایج اشعه ایکس تکیه می‌کنند.

خطرات نتیجه منفی کاذب تست کرونا

نتیجه منفی کاذب تست کرونا ممکن است زندگی خود بیمار و دیگران را در معرض خطر قرار دهد. زمانی که تست کرونای فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ به صورت کاذب منفی اعلام شود، درمان‌های لازم را به موقع دریافت نخواهد کرد؛ در این صورت ممکن است دچار نوع شدید بیماری شود و در بیمارستان بستری شود. علاوه بر این، احتمال انتقال بیماری از چنین شخصی به دیگران افزایش پیدا می‌کند و سلامتی آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در شرایط بحرانی همه‌گیری کنونی، تشخیص نادرست بیماری کووید -۱۹ باعث پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شود. به گفته متخصصان، در صورتی که در ارتباط نزدیک با فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ قرار داشته‌اید یا دچار علائم این بیماری شده‌اید، سریعاً خود را ایزوله کنید. در صورتی که نتیجه تست RT-PCR شما نیز منفی شد نیز با پزشک مشورت کنید و برای تأیید وجود ویروس در بدن آزمایشات دیگری را به توصیه پزشک انجام دهید. دریافت به موقع درمان مناسب، بهترین راه برای پیشگیری از بروز نوع شدید بیماری و کاهش دوره بهبود علائم بیماری است.

کد خبر 557694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.