قطع برق در سریلانکا؛ راهکار مقابله با بحران اقتصادی

عمیق‌تر شدن بحران مالی در سریلانکا منجربه کمبود سوخت شده و شبکه برق کشور را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات سریلانکا در حال اعمال برنامه قطع برق در سراسر این کشور جزیره‌ای هستند؛ چراکه بحران مالی شدید آن منجربه کمبود سوخت و اختلال در شبکه برق کشور شده است.

کمیسیون خدمات عمومی سریلانکا اعلام کرده است که با توجه به مشکلات پیش آمده، قطعی برق در طول هفته معمولاً بین ساعت‌های هشت‌ونیم تا ۱۰ و نیم صبح به‌صورت چرخشی در مناطق مختلف اعمال خواهد شد. این نهاد نظارتی اعلام کرد که هیئت دولتی برق سیلان برای کاهش مصرف درخواست مجوز کرده است؛ زیرا کمبود سوخت باعث از دست رفتن حدود ۷۰۰ مگاوات در شبکه سراسری شده است. طی چند هفته گذشته نیز سریلانکا چندین قطعی برق پراکنده را تجربه کرده است.

رئیس کمیسیون آب و برق سریلانکا با تأکید بر اینکه کمبود سوخت باعث این مشکل شده است، اعلام کرد کشور با بحران سوخت مواجه است نه بحران برق؛ البته پایین آمدن سطح آب که لازمه تولید برق در نیروگاه سدهای برق‌آبی کشور است عاملی مهم برای تشدید بحران برق محسوب می‌شود. بااین‌حال آنچه باعث شده سریلانکا بدترین بحران اقتصادی خود را طی چند ماه اخیر تجربه کند، خالی شدن ذخایر خارجی آن در دهه‌های اخیر و بحران ارز به حساب می‌آید که مانع واردات سوخت و سایر کالاهای ضروری از جمله شیرخشک، گاز و بنزین از خارج از کشور شده است. بعضی از جایگاه‌های سوخت سریلانکا نیز به دلیل فقدان سوخت در کشور تعطیل شده‌اند و در چند روز اخیر بسیاری از سریلانکایی‌ها مجبور شده‌اند برای تهیه سوخت وسایل نقلیه خود در صف‌های طولانی پایتخت کلمبو و حومه آن منتظر بمانند.

اقتصاد سریلانکا شدیداً به گردشگری و تجارت وابسته است و همه‌گیری کرونا ضربات سنگینی به آن وارد کرده؛ تا جایی که تخمین زده می‌شود با ضرری ۱۴ میلیارد دلاری در دو سال اخیر مواجه بوده باشد. براساس گزارش بانک مرکزی این کشور نیز در فاصله ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۱ اقتصاد سریلانکا کاهشی ۱.۵ درصدی را تجربه کرده و در دسامبر این سال شاهد افزایش ۱۲.۱ درصدی تورم بوده است.

سریلانکا به میزان زیادی وام گرفته و با بازپرداخت ۱۲.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی بین‌المللی مواجه است. مقامات کشور گفته‌اند که دولت در حال افزایش تدریجی ذخایر برای اطمینان از پرداخت بدهی‌های خود است. طبق گزارش بانک مرکزی این کشور، دولت در ژانویه ۵۰۰ میلیون دلار سررسید اوراق قرضه دولتی را تسویه کرد و ذخایر رسمی ناخالص آن در پایان ژانویه به ۲.۳۶ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر با احتساب آخرین پرداخت، سریلانکا در سال ۲۰۲۲ دارای تعهدات بدهی خارجی بیش از هفت میلیارد دلار از جمله بازپرداخت اوراق قرضه دیگری به ارزش یک میلیارد دلار در ماه جولای است.

کد خبر 557671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.