لزوم بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های حوزه نقشه و اطلاعات مکانی

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: با توجه به رویکرد سازمان برنامه و بودجه کشور در دوره‌ جدید نسبت به موضوع نقشه و اطلاعات مکانی و سازمان نقشه‌برداری کشور، می‌توانیم شاهد بهره‌مندی هر چه بیشتر کشور از ظرفیت‌های حوزه نقشه و اطلاعات مکانی باشیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان نقشه برداری کشور، «علی جاویدانه» در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین همایش و نمایشگاه نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژئوماتیک ۱۴۰۰، اظهار کرد: امروزه برای تحقق قانون جهش تولید مسکن، توسعه سواحل مکران، مدیریت بحران و نیز طراحی پایش سند ملی آمایش، سازمان نقشه‌برداری کشور یکی از طرف‌های اصلی مشورت و تصمیم‌گیری محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی رشد روزافزون ظرفیت حوزه نقشه و اطلاعات مکانی باعث شده تا متخصصان حوزه نقشه و اطلاعات مکانی وظیفه سنگین‌تری را نسبت به قبل بر عهده داشته باشند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطرنشان کرد: در پیامی هم که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای این همایش ارسال کرده است، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم با توجه به رویکردی که سازمان برنامه و بودجه کشور در دوره جدید نسبت به موضوع نقشه و اطلاعات مکانی و سازمان نقشه‌برداری کشور دارد، شاهد بهره‌مندی هر چه بیشتر کشور از ظرفیت‌های حوزه نقشه و اطلاعات مکانی باشیم.

جاویدانه ادامه داد: این همایش مهمترین رویداد ملی در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی محسوب می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین و با دوام ترین همایش‌هایی است که تاکنون در سطح کشور برگزار شده است و همین تداوم موجب شده تا در چهار ماه اخیر با استقبال قابل توجهی چه در سطح مقالات علمی همایش و چه در سطح مشارکت‌کنندگان نمایشگاه مواجه شویم.

وی تصریح کرد: امسال برای نخستین بار سازمان نقشه‌برداری کشور این همایش را با همکاری انجمن علمی مهندسی نقشه‌برداری ژئوماتیک و نمایشگاه را با همکاری جامعه مهندسان نقشه‌بردار ایران برگزار کرد، این نمادی از ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین بخش‌های مؤثر حوزه نقشه و اطلاعات مکانی در سطح کشور است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور اضافه کرد: البته برگزاری مجازی این همایش منجر شد تا علاقه‌مندان امکان حضور در این همایش را از اقصی نقاط کشور در همایش و نمایشگاه ژئوماتیک ۱۴۰۰ داشته باشند.

جاویدانه گفت: نقشه و اطلاعات مکانی نسبت به یک دهه گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امروزه دستگاه‌های اجرایی مختلف چاره‌ای ندارند جز اینکه برای انجام وظایف خودشان به نقشه و اطلاعات مکانی مراجعه کنند و تأکیدی هم که حاکمیت در حال حاضر بر روی مفاهیمی مانند آمایش سرزمین، کاداستر، تصمیم‌گیری مبتنی بر آگاهی و تحقق عدالت در پهنه‌ی سرزمین دارد، نشان دهنده این است که اهمیت اطلاعات مکانی در سطح کلان کشور افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از طرفی چه در بخش خصوصی و چه در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت قابل توجهی ایجاد شده است، تا حدی که کشور را به سمت صدور خدمات فنی مهندسی سوق می‌دهد و سازمان نقشه‌برداری کشور قصد دارد چندین تفاهم‌نامه بین‌المللی را برای سال ۱۴۰۱ محقق و عملیاتی کند.

کد خبر 557653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.