انتظار کشورهای اسلامی از عربستان برای بازگشایی حج تمتع

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، ‌ اعزام به حج را توقع به جای متقاضیان به این سفر معنوی برای انجام تکلیف خود دانست و گفت: کشورهای اسلامی انتظار دارند وزارت حج عربستان پس از دو سال برگزاری محدود حج به دلیل شیوع بیماری کرونا و فعال نبودن زیرساخت‌های خدماتی، مقدمات این سفر معنوی را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر رضایی با بیان اینکه تاکنون نحوه برگزاری حج تمتع ۱۴۰۱ (ه. ش) توسط وزارت حج و عمره عربستان اعلام نشده است، اظهار کرد: اعزام به حج توقع بجای متقاضیان به این سفر معنوی برای انجام تکلیف خود است که همچنان در انتظار انجام مناسک حج هستند؛ بر این اساس لازم است وزارت حج عربستان در فرصت باقی‌مانده برنامه حج آینده را اعلام کند.

وی بازگشایی روند برگزاری حج تمتع را انتظار عمومی در جامعه مسلمانان دانست و افزود: کشورهای اسلامی انتظار دارند وزارت حج عربستان پس از دو سال برگزاری محدود حج به دلیل شیوع بیماری کرونا و فعال نبودن زیرساخت‌های خدماتی، مقدمات این سفر معنوی را فراهم کند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: وزارت حج عربستان با توجه به دو سال برگزاری محدود حج، فرصت کافی داشته تا علاوه بر پیش‌بینی نحوه ارائه خدمات مناسب به زائران، اقدامات لازم درخصوص به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و خدمات رفاهی را هم برای برگزاری حج انجام دهد.

وی از آمادگی ایران برای اعزام زائر ایرانی به مراسم معنوی حج ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: برنامه‌ریزهای انجام شده و تعامل بسیار خوب بین دستگاه‌های همکار در حوزه حج برای اعزام زائران ایرانی به مراسم معنوی حج ۱۴۰۱ برقرار است؛ همچنین در زمینه مسائل خدماتی، نیروی انسانی و دیگر بخش‌های مختلف پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

به گزارش ایمنا، قبل از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ در آخرین اعزام زائران ایرانی، ۸۵ هزار و ۵۰۰ زائر زن و مرد ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان اعزام شدند. حج سال گذشته نیز به دلیل شیوع کرونا و عدم دسترسی کشورها به واکسن با تصمیم کشور میزبان فقط محدود به حجاج عربستانی و خارجی‌های مقیم این کشور شد؛ اما امسال به دلیل تحولات مربوط به دستیابی به واکسن کرونا، وزارت بهداشت عربستان شرایطی را برای حج ۱۴۰۰ پیشنهاد داده است.

بر اساس تصمیم اتخاذ شده قرار است که حج سال جاری با حضور ۶۰ هزار نفر از حجاج برگزار شود و شرایطی نیز برای حضور زائران اعلام شده است؛ از جمله این شرایط نداشتن بیماری زمینه‌ای، میانگین سنی بین ۱۸ تا ۶۰ سال برای زائران، تزریق دو دوز واکسن، دریافت تست کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام و مانند آن است، همچنین تمهیداتی شامل داشتن مجوز اینترنتی برای ورود به حرمین و انجام طواف هم تدارک دیده شده است.

کد خبر 557491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.