داوران فوتسال مظلوم‌ترین‌ها در جهانند/گفته‌اند دستمزد داوران ۵ برابر شود پس کو؟!

داور دیدار جنجالی و حساس گیتی‌پسند و مس سونگون می‌گوید: پس از بازی جهنمی الکلاسیکو هیچ‌کس از فدراسیون و کمیته داوران برای تشکر نه به آنان زنگی زده و نه پیامی داده است؛ آن هم جدالی که باید نیمه‌تمام می‌ماند!

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جمعه بیست‌ونهم بهمن‌ماه، فوتسال ایران شاهد یک جدال خاص و حیاتی در اصفهان بود؛ تقابل گیتی‌پسند و مس سونگون در قامت الکلاسیکوی فوتسال ایران که پس از حرف و حدیث‌ها و به تعویق افتادن برگزار شد که با پیروزی سه بر یک گیتی‌پسندی‌ها به پایان رسید.

رقابتی که همیشه جذاب و از همه مهم‌تر، جنجالی بود. این بازی هم مانند همیشه بیش از حد حواشی داشت؛ اما تیم داوری این بازی متشکل از وحید سلیمانی، علی حجی‌زاده، مجید اکبری و جواد محتشم به‌خوبی از پس آن برآمدند و با قضاوتی بی‌نقص، صدای سوت پایان این بازی را بدون جنجال اضافه‌ای نواختند.
به همین بهانه با وحید سلیمانی، داور نخست این بازی سرنوشت‌ساز در خصوص مسائل گوناگون به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

گیتی‌پسند - مس سونگون؛ عجب جدالی بود!

کسی می‌تواند حس و حال آن بازی را درک کند که از نزدیک و در سالن بازی را تماشا می‌کرد؛ از قاب تلویزیون هم نمی‌توان آن جهنم را لمس کرد.

احساس می‌شود شاید کمتر کسی حاضر باشد الکلاسیکوی فوتسال ایران را قضاوت کند

کمیل غلامی داور بازی ذوب‌آهن و پیکان، اواخر بازی را دیده بود و به من گفت شما چطور جو فوتسال را کنترل می‌کنید! از او پرسیدم حاضری چنین دیداری را قضاوت کنی؟ که او گفت اصلاً نمی‌توانیم و شما دیوانه‌اید! حتی داورانی که فکرش را نمی‌کردم هم پس از بازی با من تماس گرفتتند و از بازی گفت و اینکه تو بسیار خوب بازی را اداره کردی.

همه اهالی فوتسال فشار سنگینی را برای این بازی متحمل می‌شدند که هرطور شده به پایان برسد

گیتی‌پسند و مس سونگون همیشه با یکدیگر کری داشته‌اند و تمامی اعضایشان نفرات بزرگی در فوتسال هستند، به‌همین دلیل به‌طور خودکار ظرفیت جنجالی شدن را دارد؛ حالا دو بار به تعویق افتادن بازی از دو هفته قبل نیز باعث شده بود هیئت رئیسه زیر سوال برود و لیگ تحت‌الشعاع این بازی قرار بگیرد.

خیلی جو سنگینی بود؛ برای این جدال حیاتی چند نفر به اصفهان آمدند

برای نخستین بار در تاریخ فوتبال و فوتسال، سه نماینده فدراسیون برای یک بازی انتخاب شدند؛ آقایان رفیع‌زاده، خزفروش و ملکی که هرکدام یک بازی را کنترل می‌کنند با تصمیم سازمان لیگ برای دیدار گیتی‌پسند و مس سونگون به سالن آمدند. نماینده حراست و آرش جابری رئیس سازمان لیگ فوتسال به‌همراه میهمانان ویژه از جمله اعضای هیئت رئیسه هم نظاره‌گر بازی بودند.

کنترل بازی بسیار سخت بود؛ چطور از عهده آن برآمدید؟

این بازی به‌حدی جنجال داشت که سه نماینده فدراسیون نتوانستند نیمکت‌ها را کنترل کنند؛ در حالی که تیم داوری ما درون زمین حتی یک ضربه اوت را هم به ناحق و اشتباه نگرفت. اگر یک صحنه را از دست می‌دادیم کل بازی به روی هوا می‌رفت.

برای قضاوت با حفظ تمرکز چه کاری انجام دادید؟

تا به حال بدون وضو برای قضاوت به زمین نرفته‌ام، برای این دیدار از تیمم نیز خواستم با وضو وارد شوند؛ هر اقدامی که می‌توانستیم انجام دادیم تا آرامش خودمان را برای کنترل افزایش دهیم‌.

در یک صحنه سرمربی مس اعتقاد به پنالتی داشت، آن توپ پنالتی بود؟

به‌خاطر اطلاع نداشتن از قوانین داوری، سرمربی مس سونگون به یک صحنه معترض بود؛ متأسفانه او نمی‌داند قانون عوض شده است. من تمام صحنه‌ها را حفظ هستم؛ وقتی توپ به پا برخورد می‌کند و سپس به دست برخورد می‌کند دیگر خطا و هندی در کار نیست.

اعتراضات به داوران در فوتسال خیلی بیش از حد است نه؟

دغدغه تمام داوران در بخش اعتراضات به داوری است. در فوتبال به‌دلیل اینکه مربیانی که به داور اعتراض می‌کنند را جریمه می‌کنند، این باعث شده کمتر شاهد برخوردهای نامناسب مربیان با داوران باشیم. اما در فوتسال جریمه‌ای برای مربیان در نظر نگرفته شده و مربی به خودش اجازه می‌دهد به داور توهین کند؛ یک سرمربی به‌راحتی داوران را زیر سوال می‌برد و هیچکس نیز واکنشی به این رفتارها ندارد. نه جریمه و نه محرومیتی در کار است اما در فوتبال سریعاً کمیته انضباطی وارد عمل می‌شود.

یعنی می‌گوئید مربیان به‌راحتی به داوران توهین می‌کنند و جریمه هم نمی‌شوند؟

اصلاً. واقعاً چرا در فوتسال چنین کاری نمی‌کنند! مربیان نباید بدون هیچ ترسی به داوران بی‌ادبی کنند چون که سرمربی فلان تیم هستند. مربیان مسئول کنترل کیفیت فنی بازیکنان خودشان هستند. حمید بی‌غم در بازی گیتی‌پسند و مس سونگون به داور دوم که همشهری و همکارش بود در تمام مدت بازی توهین می‌کرد.

یکی دو زمان از این دیدار، جنجال بازی به حد وحشتناکی رسید؛ چطور آن را اداره کردید؟

هیچ چیزمان در فوتبال ایران به فیفا نمی‌خورد؛ اگر می‌خواستیم قوانین فیفا را برای این بازی اجرا کنیم بازی گیتی‌پسند و مس سونگون به نیمه هم نمی‌رسید. اما با توجه به شرایط موجود، استرس فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کمیته داوران به‌خاطر به‌هم نخوردن این دیدار و جریانات پیش‌رو، باید هرطور شده این بازی را تمام می‌کردیم. تیم ما بیشتر بازی را مدیریت کرد تا به پایان برسد.

سرپرست سازمان لیگ گفت می‌خواسته بازی را نیمه‌کاره بگذارد؛ جریان چه بود؟

در بین دو نیمه کاپیتانان دو تیم را فراخواندم و به آنان گفتم این بازی باید تعطیل شود و می‌توانم چندین نفر را اخراج کنم؛ اما این برای دو تیم ناپسند و زشت است. میلیون‌ها نفر در حال تماشای بازی هستند و خوبی نیست یک بازی معوقه این چنین دنبال شود.

داوران فوتسال مظلوم‌ترین‌ها در جهانند/گفته‌اند دستمزد داوران پنج برابر شود پس کو؟!

به فکر این بودید که بازی را نیمه‌کاره رها کنید؟

اگر این بازی را تعطیل می‌کردم، سرنوشت هفته بیست‌وسوم نیز نامعلوم می‌شد و تمام عوامل تیم‌ها و عوامل سازمان لیگ که برای بازی به استان‌های مختلف سفر کرده بودند باید به خانه برمی‌گشتند. پایان لیگ نیز باز به تعویق می‌افتاد و همه‌چیز نامشخص می‌شد.

تمام افراد حاضر منتظر تصمیم شما بودند؛ این فشار را سنگین‌تر نمی‌کند؟

باید دعوای حمید بی‌غم با داور دوم، نیمکت‌های دو تیم و افرادی که روی سکوها نشسته‌اند را کنترل می‌کردم. توصیه‌های نمایندگان فدراسیون را باید انجام می‌دادم و بازی نیز به‌صورت زنده پخش می‌شد و دو جین ملی‌پوش در ترکیب دو تیم وجود داشت، علاوه‌بر آن استرس و فشار پایان بازی نیز باید تحمل می‌کردیم؛ حتی این دیدار بهتر از بازی‌شان در فصل گذشته بود.

بالاخره بازی را به هر طریقی که بود تمام کردید اما می‌شد که تمام نشود؟

قانون را شکستم تا بازی تمام شود. من باید به‌راحتی بیش از ۱۰ نفر را نفر را اخراج و بازی را نیمه‌کاره می‌گذاشتم، اما این بازی به آخر نمی‌رسید.

۱۲ کارت زرد و یک کارت قرمز هم دادید؟

از سال ۱۳۷۷ مشغول داوری هستم و پس از قضاوت در فوتبال به فوتسال آمدم؛ تمام توان و تجربه‌ام را فقط به‌خاطر فوتسال و اهالی‌اش روی این بازی گذاشتم. من خیلی راحت کارت می‌دهم و اگر این بازی به‌نحو دیگری برگزار می‌شد ۱۲ کارت زرد و یک قرمز کم است، بیش از هشت نفر را اخراج می‌کردم و به بیست نفر کارت زرد می‌دادم.

شنیده شد برای قضاوت این بازی مهم انتخاب کمیته داوران نبودید؟

بله. گزینه آنان نبودیم، اما رضا سخندان که در رأس قرار دارد، با توجه به حساسیت بازی، شناختش از جو فوتسال، شرایط داوری و شناختی که از ما داشت این تیم را برای دیدار الکلاسیکو چید. سعی کردیم پرچم او را بابت این تصمیمش بالا ببریم، توجه او به فوتسال هم بسیار قابل تقدیر است. تک به تک اتفاقات داوری را پیگیری می‌کند ولی این نیازمند حمایت و کمک کمیته داوران، سازمان لیگ و حتی پیشکسوتان داوری است.

پس از دیدار خیلی قضاوتتان مورد توجهات و تمجید قرار گرفت، واکنش‌ها به شما چطور بود؟

خوشبختانه کسانی که جریان دیدارهای گیتی‌پسند و مس سونگون را درک می‌کردند، قضاوتمان را پسندیده بودند و نظرات خیلی خوبی برایمان آمد.

می‌گویند تصویب شده دستمزد داوران فوتبال و فوتسال پنج برابر شود؛ آیا این اتفاق افتاده است؟

تمام تلاشمان را برای فوتسال می‌گذاریم اما می‌دانید دستمزد ما برای این بازی چه قدر است؟ ۳۰۰ هزار تومان برای الکلاسیکوی فوتسال ایران به ما خواهند داد. در حالی که داور دیدار فوتبال ذوب‌آهن و پیکان پنج میلیون دستمزدش بود! دستمزدهای داوران در فوتبال و فوتسال هیچ ارتباطی به هم ندارد؛ با داوران فوتبال ماهیانه اما با ما یک‌ساله تسویه می‌کنند.

یعنی دستمزدها جمع می‌شود و آخر سال پرداخت می‌کنند؟

الکلاسیکوی فوتسال ایران را قضاوت کرده‌ام و دستمزدش را سال آینده به من پرداخت خواهند کرد؛ در طول فصل اگر ۱۰ بازی سوت بزنم در پایان سه میلیون تومان می‌خواهند به من بدهند.

یعنی دستمزد شما به هیچ‌وجه افزایش پیدا نکرده است؟

فدراسیون فوتبال تصویب کرده که قضاوت داوران پنج برابر شود. چرا برای داوران فوتبال این اساسنامه اجرا شده اما برای ما هیچ اتفاقی نیفتاده است؟ چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود! آرش جابری می‌گوید هیچ مصوبه‌ای در این خصوص به او داده نشده است.

بعد از بازی از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران با شما تماسی گرفتند؟ نظر آنان از نوع قضاوتتان چه بود؟

تا قبل از قضاوت بازی گیتی‌پسند و مس سونگون مدام از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران کلی با ما تماس گرفتند تا هر طوری که شده بازی ختم به خیر شود. اما حالا که بازی تمام شده است، دریغ از یک زنگ! فقط دوستان و همکاران تماس گرفته‌اند و دیگر خبری از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران نبود که تماس بگیرند یا حداقل یک پیام بدهند و از ما بابت قضاوت و به پایان رساندن این بازی تشکر کنند و خسته‌نباشید بگویند؛ انتظار زیادی نداشتیم اما در دیدار جهنمی که با یک اشتباه آشوب به راه می‌افتاد آن را به پایان رساندیم.

مشکلات داوران فوتسال بیش از حد شده است؛ می‌گفتند هیچ تجهیزات جدیدی به شما نداده‌اند این درست است؟

پیراهن‌های مشکی‌رنگی که در دیدار گیتی‌پسند و مس سونگون بر تن کرده بودیم مربوط به دو فصل قبل است! هنوز این فصل به‌جز دو پیراهن آبی و فسفری رنگ چیزی به ما نداده‌اند در حالی که داوران فوتبال تمام تجهیزاتشان کامل است. داور سوم ما بعد از دیدار گیتی‌پسند و مس سونگون بلیت هواپیما نداشت و به‌صورت زمینی برگشت.

آیا توجهی به داوران فوتسال می‌شود؟

حالا بازی الکلاسیکو مهم بود، اگر سایر بازی‌ها را کنکاش کنید طرز سفرهای داوران و نوع رفتار با آنان را کاملاً متوجه خواهید شد که چه قدر متفاوت و عجیب است. هیچ‌کسی هم نیست که این قضایا را پیگیری کند. مظلوم ترین‌های دنیا داوران فوتسال هستند، فحش و کتک می‌خورند، پولی به آنان نمی‌دهند اما کسی هم قدرشان را نمی‌داند.

و اما صحبت پایانی؟

هفته‌ای هفت روز برای فوتسال مملکت از زندگی شخصی خودم می‌زنم و به آن افتخار می‌کنم. هیچ‌گاه از چیزی ناراحت نشده‌ام و تا زمانی که توان داشته باشم به‌خاطر توسعه و فوتبال کشور می‌جنگم.

گفت‌وگو از: علی کریمی_ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 557459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.