نفت خام روسیه با بیشترین تخفیف به فروش می‌رسد

بحران اوکراین موجب شده است که نفت خام در روسیه با بیشترین تخفیف ممکن در ۱۱ سال اخیر به فروش برسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درحال‌حاضر نفت خام روسیه با یکی از بیشترین تخفیف‌ها طی سال‌های اخیر معامله می‌شود؛ زیرا معامله‌گران درباره چگونگی وقوع بحران اوکراین نگران هستند.

ترافیگورا، یکی از پیشروترین شرکت‌های تجارت کالا و تدارکات مستقل در جهان و بازوی تجاری لوک‌اویل PJSC، دومین شرکت بزرگ نفتی کشور روسیه، هر دو اورال (Urals، بزرگترین عیار صادراتی کشور) را برای هر بشکه نفت با ۶.۳۰ دلار زیر قیمت معیار منطقه‌ای برنت عرضه کردند که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، بیشترین تخفیف طی حداقل ۱۱ سال اخیر محسوب می‌شود. پیش از این نیز سورگوت‌نفتگاز PJSC که نفت و گاز طبیعی را از میادین سیبری غربی اکتشاف، استخراج، حمل‌، پالایش و بازاریابی می‌کند، همین نفت خام را برای تحویل به اروپا با قیمت هر بشکه شش دلار کمتر از همان نشانگر معیار به فروش رساند.

این سه مورد آخرین نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد ارزش نسبی نفت تحویلی روسیه به اروپا در چند هفته گذشته تا چه میزان کاهش یافته است. طی این چند هفته بازرگانان و معامله‌گران بسیار با احتیاط عمل کرده‌اند و منتظر اقدامات مهم ایالات‌متحده‌آمریکا و متحدان آن در زمینه برهم‌زدن جریان صادرات نفت روسیه بوده‌اند.

تنش‌های روسیه و ایالات‌متحده بر سر اوکراین، منجربه فروپاشی دیفرانسیل اورال شده است و به‌نظر می‌رسد بسیاری از پالایشگاه‌های اروپایی که در دسامبر یا ژانویه از اورال خرید کرده‌اند، در حال حاضر از آن دوری می‌کنند. علاوه بر تنش‌ها، قیمت‌های اورال با مجموعه‌ای از بادهای مخالف مرتبط با بازار مواجه است. محموله‌های درجه‌بندی‌شده با زمان تحویل کوتاه‌مدت‌تر نسبت به بسیاری از بشکه‌های رقیب که زمان تحویل کوتاه‌مدت و قیمت بالاتری دارند، باعث بعضی از تخفیف‌ها شده است. علاوه بر این، پردازش انرژی اورال نسبتاً فشرده است و برای پالایشگاه‌هایی که هزینه‌های هیدروژن آن‌ها به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی افزایش یافته است، جذابیت کمتری دارد.

پیش از این نیز در ایالات‌متحده نشانه‌هایی مبنی بر اینکه شرکت‌ها به دنبال جایگزین‌هایی برای نفت روسیه بوده‌اند وجود داشت؛ اکنون گفته می‌شود تاجران آسیایی نسبت به گرفتار شدن در تحریم‌های تجاری احتمالی علیه روسیه در اوایل ماه جاری احتیاط می‌کنند. قیمت‌های اورال نیز به عرضه بستگی دارد و روسیه آماده است تا در ماه مارس، محموله‌های اورال را از بنادر غربی خود به بالاترین میزان در ۲۳ ماه گذشته برساند. در همین حین، چهار تاجر نفت بزرگ اروپایی گفتند که صادرات نفت خام این کشور باید تا حد زیادی بدون کاهش ادامه یابد؛ زیرا بازار بسیار محدود و اروپا به میزان چشمگیری به عرضه روسیه متکی است.

کد خبر 557436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.