سقوط سهام و صعود نفت، پیامد تشدید بحران اوکراین

سهام جهانی با دستور روسیه برای اعزام نیروی بیشتر به مناطق تفکیک‌شده اوکراین، سقوط و ارزش نفت نیز صعود کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از دستور رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر اعزام نیروهای نظامی به مناطق تفکیک‌شده شرق اوکراین و قرار گرفتن جناح شرقی اروپا در آستانه جنگ، سهام جهانی سقوط کرد اما ارزش نفت و طلا افرایش یافت.

پوتین روز دوشنبه دو منطقه تفکیک‌شده در شرق اوکراین را مستقل تشخیص داد و به ارتش روسیه اعلام کرد تا آنچه را مسکو به آن «عملیات حفظ صلح» می‌گوید در این منطقه راه‌اندازی کند. بدین‌ترتیب روسیه در بحرانی پیش‌قدم شد که می‌تواند منجربه آغاز یک جنگ بزرگ شود. با این دستور رئیس‌جمهور روسیه، از بامداد سه‌شنبه ردیف‌هایی از خودروهای نظامی از جمله تانک‌های جنگی در حومه دونتسک، پایتخت یکی از دو منطقه تفکیک‌شده مستقر شدند و پوتین با رهبران هر دو منطقه تفکیک‌شده قراردادهایی امضا کرد که به روسیه حق ساخت پایگاه‌های نظامی داد.

تأثیر اقدامات اخیر روسیه بر سهام و نفت

به دنبال اقدامات روسیه، شاخص نیکی ژاپن دو درصد و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی (MSCI) در خارج از ژاپن، تحت تأثیر بازارهای هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی چین، ۱.۴۴ درصد سقوط کرد. معاملات آتی S&P500 با کاهش ۱.۵ درصدی مواجه شد و معاملات آتی نزدک ۲.۲ درصد کاهش یافت، روبل روسیه طی مدت کوتاهی در معاملات اولیه آسیا به پایین‌ترین حد خود در ۱۸ ماه گذشته رسید و شاخص سهام MOEX روسیه ۱۰.۵ درصد کاهش داشت.

در هنگ‌کنگ نیز سهام شرکت روسی تولیدکننده آلومینیوم OK Rusal با افت ۲۲.۱ درصدی به ۶.۱۸ دلار هنگ‌کنگ (۰.۷۹ دلار) رسید که بزرگ‌ترین کاهش روزانه آن از آوریل ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. سهام فناوری چین در فهرست هنگ‌کنگ نیز ۲.۲۵ درصد سقوط کرد و سهام تنسنت (Tencent) و علی‌بابا (Alibaba) تحت‌تأثیر گمانه‌زنی‌هایی در مورد موج جدیدی از بررسی‌های نظارتی قرار گرفت.

در بازارهای ارز، ین در آسیا ۰.۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در سه هفته گذشته یعنی ۱۱۴.۵۰ برای هر دلار رسید. یورو با ۰.۱ درصد کاهش به ۱.۱۲۹۶ دلار و پایین‌ترین حد در یک هفته اخیر رسید. در این اثنی بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا نیز با ۵.۵ واحد پایه به ۱.۸۷۱۵ کاهش یافت. نرخ فدرال رزرو نیز پایین آمد و احتمال افزایش ۵۰ امتیازی آن در ماه آینده به کمتر از یک در پنج رسید. این کاهش‌ها ایالات‌متحده را به تکاپو انداخت که با اتخاذ سیاست انقباضی به مبارزه با شرایط موجود بپردازد و تصمیم بگیرد در جلسه بعدی بانک مرکزی در ماه مارس داده‌های دریافتی سه هفته آینده را مورد ارزیابی قرار دهد.

در مقابل این کاهش‌ها، بهای معاملات آتی نفت برنت (به‌واسطه افزایش نگرانی‌های موجود مبنی بر بروز اختلال در صادرات انرژی روسیه) با دو درصد افزایش به ۹۷.۲۱ دلار یعنی بالاترین حد هفت ساله جدید رسید و قیمت لحظه‌ای طلا شاهد افزایش به ۹۱۱.۵۶ دلار یعنی بالاترین رقم شش ماهه جدید بود.

واکنش‌ها در برابر اقدامات اخیر روسیه

واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی اقدامات روسیه را محکوم کردند و وعده تحریم‌های جدید دادند. اتحادیه اروپا نیز در این زمینه وعده‌هایی مصمم و متحد به اوکراین داد. بااین‌حال آمریکا اقدامات جدید دولت پوتین را به‌منزله تهاجم بیشتر از آنچه روسیه تا این لحظه نشان داده است که نیازمند مداخله نظامی یا تشدید تحریم‌ها باشد تلقی نکرد و تنها تأثیر آن را تحریک احساسات ریسک در بازارها دانست که منجربه نوسانات کوتاه‌مدت بدون‌وقفه در بازارها به دلیل عوامل ژئوپلیتیکی و فدرال رزرو ایالات‌متحده شده است. تحلیل‌گران نیز پیامد این اقدامات را افزایش قیمت نفت، فروش سهام و هجوم مردم برای خرید دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن دانستند.

کد خبر 557430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.