پیامدهای اقتصادی بحران اوکراین برای آسیا

بحران اوکراین و تشدید آن، برندگان و بازندگانی به لحاظ اقتصادی برجای خواهد گذاشت که طبق نظر تحلیل‌گران، چین در دسته برندگان قرار دارد و احتمالاً از انحراف صادرات روسیه سود خواهد برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سه شریک از ۱۰ شریک تجاری روسیه ازجمله چین در آسیا قرار دارند؛ این در حالی است که انرژی روسیه محرک اصلی رشد اقتصادی آسیا است. بدین‌ترتیب تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تشدید این بحران پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای برای آسیا به همراه خواهد داشت.

در شرایط فعلی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نسبت به تأثیر اقتصادی قابل‌توجه بحران اوکراین ابراز نگرانی کرد و از دولتمردان کره خواست هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای حصول اطمینان از تشخیص اختلالات احتمالی و محدودیت‌های موجود در تأمین انرژی، غلات و مواد خام در این کشور به‌عمل آورند. رهبر کره‌جنوبی همچنین خواستار احترام به حاکمیت اوکراین شد. ژاپن نیز اقدامات مسکو را به‌عنوان نقض حاکمیت اوکراین محکوم و اعلام کرد که در صورت اعمال تحریم‌ها به آمریکا خواهد پیوست. واحد پول ژاپن به‌عنوان یک واحد ارزی قوی و پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز در نظر گرفته می‌شود.

بحران اوکراین یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود که به‌طور بالقوه دارای پتانسیل به خطر انداختن صلح و تضعیف امنیت منطقه در کنار وارد آمدن مشکلات اقتصادی است که البته تحلیل‌گران معتقدند این پیامدها برای همه ناگوار نخواهد بود. ازجمله پیامدهای بحران اوکراین افزایش قیمت نفت است که با افزایش احتمال درگیری‌ها در اروپای‌شرقی به‌طور پیوسته در حال بالا رفتن بوده است. روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت و سایر سوخت‌های مایع در جهان است و می‌توان گفت به‌طور قطع تحریم‌ها علیه این کشور با افزایش بیشتر قیمت نفت همراه خواهد بود.

درحال‌حاضر، علی‌رغم این‌که آمریکا و اروپا به دلایل سیاسی روابط دوستانه خود را با اوکراین قطع و از رئیس‌جمهور روسیه دلجویی کرده‌اند، عبور قیمت هر بشکه نفت خام برنت از مرز یک‌صد دلار اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. تحلیل‌گر ارشد بازار آسیا و اقیانوسیه در OANDA (تجارت آنلاین فارکس و کارگزار فارکس) اعلام کرد که به گفته انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز، این امر می‌تواند ضربه بزرگی به رشد اقتصادی در بسیاری از بخش‌های منطقه وارد کند که حدود ۳۵ درصد از مصرف جهانی نفت و تنها هشت درصد از تولید آن را تشکیل می‌دهد.

تأثیر بحران اوکراین بر هند

هند، سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان، یکی از کشورهایی خواهد بود که به دلیل اثرات ناشی از این بحران بر قیمت نفت در معرض یک شوک اقتصادی بزرگ قرار دارد. هرچند در شرایط فعلی هند نسبتاً خوب عمل کرده و قیمت نفت همچنان پایین است، وارد آمدن یک شوک ناگهانی روی رشد قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت؛ خصوصاً در شرایط فعلی که دنیا در حال گذراندن بهبودی پس از موج آخر کرونا است و این سویه تأثیر بسزایی روی اقتصاد هند داشته است.

با این وجود چنان‌چه جهان شاهد تحریم‌های اقتصادی آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها باشد که تأثیراتی منفی بر کشورهایی مانند هند دارد و حتی برای امنیت ملی آن‌ها نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند، این کشورهای تأثیرپذیر باید ابزاری برای مدیریت رژیم‌های تحریمی پیدا کنند، به‌ویژه که هند کاملاً به فناوری دفاعی روسیه وابسته است و باید قادر به پرداخت هزینه آن باشد در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شود.

تأثیر بحران اوکراین بر چین

چین، بزرگ‌ترین واردکننده و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، برخلاف دیگر کشورهای منطقه می‌تواند از تحریم‌های گاز روسیه توسط ایالات‌متحده و متحدانش سود ببرد. به گفته اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در بانک شرکتی و سرمایه‌گذاری ناتیکسیس (Natixis) در هنگ‌کنگ، به زودی واردات روسیه از اتحادیه اروپا که بزرگ‌ترین شریک تجاری آن قبل از شبه‌جزیره کریمه (Crimea) بود، به چین تغییر می‌کند. انتظار می‌رود صادرات سوختی که به‌ویژه برای اروپا در نظر گرفته شده است به سمت دومین اقتصاد بزرگ جهان تغییر جهت دهد که البته این اقدام مدتی طول می‌کشد؛ زیرا خطوط لوله گاز Power of Siberia 2 که روسیه و چین را به هم متصل می‌کند هنوز در دست احداث است.

علاوه بر این گفته می‌شود که به احتمال زیاد سوخت، تنها یکی از کالاهای صادراتی روسیه خواهد بود که به چین تغییر جهت می‌دهد و برای کالاها و ماشین‌آلات تولیدی که تاکنون به کشورهایی مانند آلمان فرستاده می‌شد نیز بازارهایی مورد نیاز است. پیش‌بینی می‌شود که با برقراری تحریم‌ها، تمام این کالاها به چین برود، اتفاقی که دقیقاً برای کریمه هم رخ داد. بدین‌ترتیب منحرف شدن جهت صادرات از اروپا به سمت چین امتیاز مثبتی برای این کشور محسوب می‌شود.

رئیس بانکداری و مالی VCI Legal در شهر هوشی‌مین گفت که جنوب‌شرقی آسیا نیز ممکن است از انحراف سرمایه از غرب به شرق بهره‌مند شود و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های منتقل‌شده از غرب به جنوب شرقی آسیا به‌عنوان نوعی پوشش در برابر فقدان اطمینان موجود در اروپای شرقی عمل کند. با این حال به دلیل سقوط بازارهای سراسر آسیا در بحبوحه تهدید جنگ احتمالی، چنین افزایشی زمان‌بر است.

از سوی دیگر ممکن است لازم باشد با توجه به پیامدهای هر یک از درگیری‌های مسلحانه، برای روابط اقتصادی تعریفی مجدد نوشت. به‌عنوان مثال، چین احتمالاً نقش پررنگ‌تری در پروژه‌های مشترک خود و همسایه شمالی‌اش خواهد داشت. به ویژه پروژه تولید گاز طبیعی مایع (LNG) در قطب شمال که علی‌رغم تلاش‌های طولانی‌مدت روسیه برای اجتناب از مشارکت بیش‌از حد چین، به احتمال زیاد از سرمایه‌گذاری بیشتر چینی بهره‌مند خواهد شد؛ زیرا روسیه به تنهایی قادر به تأمین مالی این پروژه نیست.

یک درگیری طولانی‌مدت در اروپای شرقی می‌تواند باعث شود که کشورهای آسیایی کوچک‌تر به توافق‌نامه‌های تجاری مناسب‌تر با چین جذب شوند؛ زیرا کشورهای غربی از این درگیری خارج شده‌اند. لذا در طول بحران اوکراین، چین تلاش خواهد کرد تا پیوندهای خود را با دیگر نقاط آسیا از جمله آسیای مرکزی و روسیه تقویت کند.

کد خبر 557419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.