۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲
یک بام و دو هوای شهرداری ساری

با وجود برکناری شهردار ساری توسط پنج نفر از اعضای شورای اسلامی شهر، سه نفر از اعضای شورای اسلامی این شهر این روند را غیرقانونی اعلام کرده و رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز در نامه‌ای همچنان جواد طالبی را به عنوان شهردار رسمی این شهر معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوم اسفندماه در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر ساری، در غیاب رئیس شورای اسلامی و ریاست نایب رئیس بر جلسه بیست‌وسوم، مسئله عدم احراز و کفایت شهردار ساری مطرح شد و پنج نفر از اعضای این شورا رأی به برکناری جواد طالبی، شهردار ساری دادند، در این جلسه همچنین احمدی فولادی به عنوان سرپرست شهرداری ساری معرفی شد.

پس از پایان جلسه رسمی شورا، اسلامی شهر سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر ساری در نشستی با خبرنگاران این روند را غیرقانونی اعلام کرده و با آن مخالفت کردند. صبح روز سه‌شنبه سوم اسفندماه نیز، رئیس شورای اسلامی شهر ساری که گفته می‌شود به بیماری امیکرون مبتلا شده است و به همین دلیل نیز در جلسه شورای اسلامی شهر حضور نیافته است، در نامه‌ای به جواد طالبی از وی خواسته است به عنوان شهردار ساری در محل کار خود حاضر شود.

جواد طالبی نیز صبح روز سه‌شنبه سوم اسفندماه، به همراه مشاوران خود از روند اجرای پروژه‌های عمرانی این شهر بازدید کرد تا نشان دهد، همچنان شهردار ساری است.

شورای اسلامی شهر ساری در دوره گذشته، انحلال خود را تجربه کرد و با دستگیری اعضای این شورا، منحل شد و تاکنون سه شهردار این شهرداری توسط مراجع قضائی دستگیر شدند و اکنون نیز در شورای ششم این شهر، تجربه دیگری در مدیریت شهری ساری تکرار می‌شود.

دلایل برکناری شهردار ساری

سبحان بخشی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در خصوص برکناری شهردار ساری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر که منجر به برکناری شهردار شد، اعلام کردم که لازمه حرکت شورای اسلامی شهر حضور شهردار است؛ اینکه بگوییم مدیریت شهری در گذشته آن طور که باید به پیش‌برد اهداف شهرداری و رونق شهر کمک نکرده و بدهکار هستیم را نمی‌پذیریم.

وی با بیان اینکه از شهردار توقع داریم نگاهش را با نگاه دولت و نگاه خواسته مردم همسو پیش ببرد، ادامه می‌دهد: تمام اعضای شورای اسلامی شهر و اعضای شهرداری از وضعیت گذشته مطلع بودند. علت تغییر انتخاب شهردار، شهروندان و اعضای شورای اسلامی شهر بود و در نهایت نیز وضعیت را سامان بخشیدیم، لازمه حرکت شورای اسلامی شهر باید شهردار باشد، ممکن است نحوه انتخاب و ملاحظات شورای اسلامی شهر موضوع را به نقطه‌ای نرساند که مد نظر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار است و در نتیجه با این شرایط شهردار نیز نمی‌تواند برنامه‌ای برای شهرداری و شهر ارائه دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری تصریح می‌کند: نگاه عمرانی در شهرداری وجود ندارد و از این‌رو کاری پیش نمی‌رود و اقدامات لازم در راستای تحقق اهداف مدیریت شهری و توسعه شهر انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر ساری از شهردار (جواد طالبی) دعوت کرد تا در جلسه شورای اسلامی شهر حضور یابد، اما وی در جلسه حضور نیافت، گفت: چه فعالیتی مهم‌تر از حضور در شورای اسلامی شهر وجود داشت که شهردار توجهی به دعوت شورای اسلامی شهر نکرد و در جلسه حضور نیافت.

آیا عزل شهردار ساری غیرقانونی است؟

پس از جلسه رسمی شورای اسلامی شهر ساری سه عضو شورای اسلامی شهر در جلسه دیگری با حضور خبرنگاران از ادامه فعالیت شهردار خبر دادند و حسن احمدی، عضو شورای اسلامی شهر ساری انتخاب سرپرست شهرداری ساری را توسط برخی از اعضای شورای اسلامی شهر غیرقانونی می‌داند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: جواد طالبی هنوز شهردار ساری است و انتخاب جدیدی در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه رئیس شورای اسلامی شهر ساری دستور کار را نمی‌تواند تغییر دهد، اظهار می‌کند: در ماده ۶۰ آیین‌نامه داخلی شوراهای اسلامی شهر تأکید شده که در چند مورد دریافت رأی با بالا بردن دست رسمی است و به هیچ طریق دیگری عمل نخواهد شد و بند هفت این ماده به طور دقیق به تغییر دستور جلسه اشاره دارد؛ یعنی باید رأی‌گیری کنید که دستور جلسه تغییر کند یا بدون تغییر باقی بماند، پس رئیس شورای اسلامی شهر ساری چگونه تشخیص داده است که دستور جلسه تغییر کند؟، حتی حق تقدم نیز باید با رأی‌گیری و بر اساس این آیین‌نامه باید اجرا می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

عضو شورای اسلامی شهر ساری خاطرنشان می‌کند: وقتی دستور کار جلسه مشخص شد جلسات شورا با تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی شروع می‌شود و رئیس شورای اسلامی شهر می‌تواند تا ۱۰ دقیقه در مورد موضوعات روز صحبت کند و بعد از آن باید وارد دستور کار جلسه شود.

وی می‌افزاید: من به‌عنوان حامی شهردار صحبت نمی‌کنم، به دفاع از قانون آمدم؛ قسم خوردیم بر اساس قوانین کشوری و قانون اساسی عمل کنیم، چطور می‌شود قانون را از رو خواند، اما به آن عمل نکرد، حتی اگر با شهردار هم مشکل دارید در مسیر قانونی مشکلات را حل کنید.

احمدی اضافه می‌کند: اگر عدم احراز صلاحیت شهردار به همین راحتی اتفاق بیفتد، پس دیگر بحث استیضاح در سراسر کشور مطرح نیست؛ چرا که استیضاح دو سوم مسیر تغییر شهردار است و بر اساس تبصره ۴ بند یک ماده ۸۰ قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر و شهرداری، استعفا، استیضاح، تعلیق و عدم شرایط احراز از جمله بندهایی است که می‌توان به استناد آن شهردار را برکنار کرد.

وی تأکید می‌کند: اگر قرار باشد بخشی از کارها بدون در نظر گرفتن قانون در شورای اسلامی شهر انجام شود این موضوع برای انجام دیگر اقدامات غیرقانونی فتح بابی خواهد شد، بنابراین هرگونه اتفاق در شورای اسلامی شهر مستلزم عمل کردن به قانون است.

عضو شورای اسلامی شهر ساری اضافه می‌کند: وقتی موضوعی در صحن شورای اسلامی شهر به شور رفت و قطع به یقین به این نتیجه رسیدیم که غیرقانونی است، نباید رأی‌گیری شود، اینکه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر مدعی هستند که باید رأی‌گیری شود و سپس وارد کمیته تطبیق شود، به منزله زیر پا گذاشتن قانون است. باید بر اساس چارچوب قانون عمل کنیم، لذا زیر بار کارهای غیرقانونی نمی‌رویم و رأی‌گیری نیز نباید انجام شود.

رئیس شورا: طالبی شهردار است

پرویز شعبانی، رئیس شورای اسلامی شهر ساری که در جلسه روز گذشته این شورا غایب بود، صبح روز سه‌شنبه در نامه‌ای به جواد طالبی نوشت: "پیرو نامه در خصوص اتمام دوره خدمت شما به آگاهی می‌رساند، با عنایت به عدم دسترسی به صورت‌جلسه بیست‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر ساری و عدم اظهار نظر مراجع قانونی در خصوص مصوبه یاد شده، لازم است همچنان تا تعیین تکلیف قانونی در سمت خود به عنوان شهردار انجام وظیفه کنید و حکم صادره برای مصطفی احمدی‌فولادی به عنوان سرپرست شهرداری، کان لم یکن تلقی می‌شود."

شهردار ساری از پروژه‌های شهرداری بازدید کرد

پس از نامه رئیس شورای اسلامی شهر ساری، جواد طالبی، شهردار این شهر به همراه معاونان و مشاوران شهرداری از شهرداری ساری بازدید کردند.

همچنین فرماندار ساری در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار می‌کند: هنوز صورت‌جلسه شورای اسلامی شهر ساری به فرمانداری ارسال نشده است و در صورت ارسال نیز بر اساس قانون رفتار خواهد شد.

کد خبر 557371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.