سعید صوفی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همه ساله ایام نوروز فرصتی برای توسعه اقتصاد گردشگری در شهرها است، اما شهر اراک در ساختار خود دچار اشکالاتی است که تحقق این امر را ناممکن میسازد.
وی با بیان اینکه گردشگری مسئله مهمی است و نباید از یاد ببریم که در ایجاد نشاط اجتماعی شهروندان اولویت دارد، افزود: کرونا و پیامدهای ناشی از آن مردم را اندوهگینتر از قبل کرده بود؛ در ایام نوروز فرصت مناسبی فراهم شد تا در فضایی شاد شاهد افزایش نشاط شهروندان و مسافران باشیم.
این کارشناس برنامهریزی شهری تصریح کرد: جذب گردشگر و در نتیجه رونق اقتصادی شهر و به دنبال آن بالا رفتن میزان رضایتمندی شهروندان نیازمند بسترسازی است، بهطور مثال مبلمان شهری اراک کمبودها و نقایص بسیاری دارد؛ از جمله اینکه در ورودیها و خروجیهای شهر هیچگونه مبلمان شهری برای استفاده گردشگران در نظر گرفته نشده بود.
وی گفت: اراک ظرفیتهای بسیاری در زمینه گردشگری دارد، اما این ظرفیتها مغول مانده است و به خوبی معرفی نشده است، به طور مثال هیچ تابلو و اعلانی به طور مستمر در سطح شهر به مسیر و محل پارک منابع طبیعی در کوه گردو یا موزه تاریخی چهارفصل و موزه مفاخر اشاره ندارد، همچنین خانه امیرکبیر واقع در روستای هزاوه در نزدیکی شهر اراک است، اما حتی بسیاری از شهروندان نیز از اراکی بودن این شخصیت بزرگ تاریخی بیخبر هستند و تا به حال نتوانستهاند از این محل بازدید کنند، لذا به طور کلی در حوزه راهنمای گردشگر ضعیف عمل شده است.
صوفی تاکید کرد: برای توسعه صنعت گردشگری شهری باید به نحوی عمل کرد که مسافران عبوری، این شهر را نه به عنوان یک گذرگاه بلکه به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب کنند.
وی ادامه داد: میزان تبلیغات و تعداد تابلوهای نصب شده برای معرفی خدمات عمومی گردشگری در اراک کم است و لازم است به این موارد و همچنین به ایجاد مبلمان شهری در ورودی و خروجیهای شهر رسیدگی شود، زیرا این نقاط پتانسیل زیادی برای مکث و نگهداشتن مسافران در شهر دارد و میتوان در این مکانها برای گردشگران امکاناتی برای ارائه سوغات شهر و خدمات گردشگری در نظر گرفت تا انگیزهای برای ماندن در آنها ایجاد شود.




نظر شما