شکوفایی اقتصادی چین و ایران موجب نگرانی غرب است

سفیر ایران در چین با بیان این‌که شکوفایی اقتصادی، صنعتی و فناوری چین و ایران موجب نگرانی آمریکا و غرب است، اضافه کرد: آنها با محدود کردن حضور دو کشور در مجامع جهانی به دنبال محدود کردن عرصه‌های حضور دو کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد کشاورززاده امروز _سه‌شنبه، سوم اسفندماه_ در وبینار "پنجاه سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده"، اظهار کرد: ایران و چین از دیرباز با یکدیگر در تعامل دوستانه بوده‌اند، راه ابریشم میراث نیاکان ما است که در رشد و شکوفایی اقتصادی ملل واقع در این مسیر مؤثر بوده است. وقوع پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد ضد استکباری فرصت‌های زیادی برای برقراری ارتباط با هدف تأمین منافع مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی صنعتی و فناوری و گسترش روابط دو کشور ایجاد کرد.

وی افزود: اشتراک نظر در مسائل سیاسی و مخالفت با اقدامات یک‌جانبه از مشخصات روابط دو کشور در عصر حاضر است. مقامات چین با مخالفت با اقدام آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر ایران، بر گسترش روابط با ایران در هر شرایطی تاکید کرده‌اند. دو طرف در این شرایط توانسته‌اند از روابط دو کشور محافظت کنند که این رویکرد دو کشور به تنظیم برنامه جامع همکاری‌های اقتصادی موسوم به برنامه ۲۵ ساله منجر شد؛ این سند تدوین کننده چشم‌انداز و نقشه راه جامع روابط دو کشور در ۲۵ سال آینده است.

ایران اولین کشوری بود که در اپیدمی کرونا با مردم چین همدردی کرد

سفیر ایران در چین گفت: با شیوع اپیدمی کووید- ۱۹ در یوهان، ایران اولین کشوری بود که با مردم چین همدردی کرد و متقابلاً مردم و دولت چین هم با ارسال کمک به ایران مراتب همدردی خود را نشان دادند. روابط راهبردی دو کشور مخالفانی هم دارد که هنگام امضای برنامه ۲۵ ساله شاهد آن بودیم. وظیفه ما است که با گسترش روابط، پوچ بودن ادعای این افراد را نشان دهیم.

کشاورززاده با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصادی، صنعتی و فناوری چین و ایران موجب نگرانی آمریکا و غرب است، اضافه کرد: آنها با محدود کردن حضور دو کشور در مجامع جهانی به دنبال محدود کردن عرصه‌های حضور دو کشور هستند. جمهوری اسلامی ایران از دیرباز با شیوه‌های تبلیغ غربی‌ها آشنا است و بدون در نظر گرفتن این تبلیغات منفی عمل می‌کند بر همین اساس ما از منافع حیاتی و تمامیت ارضی و چین واحد حمایت می‌کنیم.

ایران و چین راهکارهای مشترک برای برنامه همکاری آغاز کنند

وی تصریح کرد: مسیر وزرای خارجه دو کشور در دیدار اخیر برای اجرایی شدن برنامه ۲۵ ساله این پیام را داشت که راهکارهای مشترک برای اجرای این برنامه را آغاز کنند.

سفیر ایران در چین گفت: ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی موافقت نامه الحاق به کمربند اقتصادی را امضا کرده است ایران در چارچوب این نامه از مشارکت شرکت‌های چینی برای توسعه مسیرهایی که توسعه این مسیرها کمک کنند حمایت می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران دومین ذخایر انرژی در دنیا را دارد توسعه میادین نفت و گاز برای چین ظرفیت زیادی ایجاد می‌کند، نیروی انسانی ایران می‌تواند در خدمت دولت چین قرار گیرد تا با انتقال بخشی از متخصصان و شرکت‌های خود در ایران محصولات ارزان‌تری را در اختیار بازار گسترده خود قرار دهند.

توسعه گردشگری به جذب سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت منجر می‌شود

کشاورززاده با بیان اینکه روابط مردم دو کشور با شیوع کرونا تا حد زیادی محدود شده است اضافه کرد: امید است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه برای تردد تجار و دانشجویان به صورت عملی فراهم شود. توسعه گردشگری فقط تأمین کننده منافع مستقیم این صنعت نبوده و به ایجاد علاقه بین مردم دو کشور و جذب سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت منجر می‌شود امید است با کنترل کرونا گردشگری بین دو کشور توسعه یابد. جمهوری اسلامی ایران با لغو روادید برای شهروندان چینی اقدام مهمی در این زمینه انجام داده است که امیدواریم توسعه این صنعت را شاهد باشیم.

موانع همکاری در حوزه کشاورزی برداشته شود

وی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، لازم است موانع همکاری در این حوزه کاهش یابد. دستاوردهای چین در تجارت آنلاین ظرفیت‌های جدیدی برای تجارت ایجاد کرده است. لازم است تجار به بستر فضای مجازی برای همکاری متقابل توجه کنند. اجرای برنامه‌هایی که سیاست‌گذاران مشخص کرده‌اند بر عهده اتاق بازرگانی است تا به عنوان بخش خصوصی اراده رهبران دو کشور را به منصه ظهور برسانند.

کد خبر 557269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.