روز داغ بودجه‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، سوم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز داغ بودجه‌» به بررسی روند تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: از زمانی که کمیسیون تلفیق مجلس دست به تغییرات گسترده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ زد، کارشناسان و مسئولان دولت درباره آثار منفی این تغییرات هشدار دادند. در واقع کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با افزایش برخی بخش‌های هزینه‌ای بودجه یا اضافه کردن هزینه‌های جدید، تعادل میان مصارف و منابع بودجه را برهم زد و برای بازگرداندن این تعادل درآمدهای اصلی بودجه مانند درآمدهای نفتی و مالیات‌ها را افزایش داد. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان امکان افزایش منابع بودجه وجود ندارد و بر همین اساس ارقامی که به بودجه اضافه شده به کسری تبدیل می‌شود.

از سوی دیگر، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای تأمین هزینه‌هایی که به بودجه تحمیل کرده تکالیفی برعهده شبکه بانکی کشور گذاشته است که به گفته مقام معظم رهبری تکالیف «مالایطاق» است و آثار منفی بسیاری دارد. در همین راستا، کمیسیون تلفیق مجلس وام ودیعه مسکن را به ۲۲۰ میلیون تومان و وام ازدواج را به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش داده و از سوی دیگر، برای بخش مسکن ۴۴۰ هزار میلیارد تومان و برای اشتغال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است که تمام این منابع باید از طریق بانک‌ها تأمین شود. این در شرایطی است که علاوه بر مدیران بانکی که از عملی نبودن این مصوبات گفته بودند رئیس کل بانک مرکزی نیز در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع هشدار داد.

روز داغ بودجه‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توسعه شتابان با دیپلماسی گازی‌» به بررسی سفر روز گذشته رئیس جمهور به قطر پرداخت و نوشت: ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) امروز در حالی در دوحه قطر برگزار می‌شود که این نشست تحت‌تأثیر تحولاتی، چون درگیری‌ها در اوکراین و همچنین مذاکرات درباره چالش هسته‌ای ایران قرار گرفته‌است، به ویژه آنکه سران کشورهای عضو در این نشست حضور دارند و این انتظار شکل گرفته‌است که خروجی این نشست علاوه بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بین اعضا، حل مسائل موجود در عالم سیاست باشد. مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران

برگزار شده‌است، ششمین نشست سران این مجمع هم قرار است امروز سوم اسفندماه در دوحه برگزار شود. پیش از آغاز این نشست، ۱۷ وزیر این مجمع دوم اسفند ماه در نشست فوق‌العاده گرد هم آمدند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است که دو دوره دبیر کلی این مجمع را عهده‌دار بوده‌است.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

روز داغ بودجه‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سفر آموزگار تورات یا افسر موساد به تهران؟!‌» نوشت: بیست و ششم بهمن ماه، «ژاکوب یسراییل هرتزوگ» صهیونیست سرزمین اشغالی فلسطین اولین عکس از حضور خود در ایران را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. عکسی که او را به تنهایی در کنیسه واقع در یوسف‌آباد نشان می‌دهد و تنها توضیح این عکس محل آن است که به سه زبان انگلیسی، عبری و فارسی درج شده است.

آخرین تصویری که هرتزوگ از حضورش در ایران منتشر کرده بیست‌ونهم بهمن است. او در این بازه زمانی تصاویری از حضورش در استر و مردخای همدان، بیمارستان دکتر سپیر در تهران و بازار تهران منتشر کرده است. نکته قابل توجه دیگر آنکه رسانه‌های متعدد رژیم صهیونیستی هم چندین گزارش مکتوب و تصویری از این سفر منتشر کرده‌اند. هرتزوگ که خود را یک رابی (معلم تورات) معرفی می‌کند، با همسر و هشت فرزندش ساکن بیت‌المقدس بوده و علاوه‌بر پاسپورت رژیم صهیونیستی، پاسپورت آمریکایی نیز دارد. وی تا کنون حداقل پنج بار به عربستان نیز سفر کرده و پس از ترک ایران نیز بار دیگر راهی عربستان شده است.

به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» هرتزوگ با پاسپورت آمریکایی و نام واقعی خود به ایران سفر کرده است. رسانه‌های صهیونیستی درباره هدف این سفر اظهارات مختلفی را منتشر کرده‌اند. برخی گفته‌اند این سفر هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و برخی دیگر آن را در راستای مسائل مربوط به جامعه یهودیان ایران دانسته‌اند. خود هرتزوگ به دلیل حساسیت این سفر، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. نکته جالب توجه آنکه طبق قوانین رژیم صهیونیستی، سفر به کشورهای متخاصم مانند ایران جرم بوده و افراد در صورت ارتکاب به آن، بازداشت و مجازات خواهند شد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد هرتزوگ در این زمینه نگرانی خاصی ندارد. بازنمایی سفرهای هرتزوگ به عربستان سعودی، حکایت از مأموریت امنیتی-سیاسی وی برای عادی‌سازی روابط کشورها و جوامع مسلمان با رژیم صهیونیستی دارد و به نظر می‌رسد سفر وی به ایران نیز تلاشی در همین راستا است.

پروژه عادی‌سازی رسمی و پیش از آن غیررسمی، یکی از پروژه‌های کلان رژیم صهیونیستی است که در دوره اخیر با ابعاد گسترده و پیچیده‌تری در حال پیگیری است. برای نمونه چندی پیش یک سایت داخلی به بهانه انتقاد از رژیم صهیونیستی با یک افسر اطلاعاتی این رژیم مصاحبه کرده بود. با این تفاصیل، وزارت امور خارجه به عنوان مرجع صدور روادید و همچنین نهادهای امنیتی باید نسبت به این سفر و موارد مشابه آن حساس و پاسخگو باشند.

روز داغ بودجه‌

کد خبر 557209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.