قزوینی‌ها چطور به استقبال بهار می‌روند؟

شهرداری قزوین با انجام فعالیت‌های باغبانی در فصل زمستان، ضمن تضمین سلامت و شادابی گیاهان در فصل‌های پیش‌ رو، به ارائه خدمات برای استقبال از بهار می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقبال قابل توجه شهروندان از بوستان‌ها در شش ماهه ابتدای سال جاری، اهمیت بازپیرایی، بازسازی و بهسازی بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌ها، قبل از آغاز فصل بهار و تابستان را دو چندان می‌کند. بخش وسیعی از خدمات و عملیات باغبانی مختص نیمه دوم سال به ویژه فصل زمستان است و همه ساله طی فصل سرما عملیات گسترده حفظ و نگه‌داری فضای سبز، تأسیسات و تجهیزات موجود در بوستان‌ها و سایر فضاهای سبز شهری در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قرار می‌گیرد.

هرس درختان و درختچه‌ها، حذف شاخه‌های خشک، بیمار و خطرساز، جمع‌آوری برگ‌های حاصل از خزان درختان و خارج کردن از بستر فضای سبز به منظور جلوگیری از انتشار آفات و بیماری‌ها از اقدامات سازمان پارک‌ها در فصل زمستان است. طی سه ماه اخیر و پس از برگزاری دو کارگاه آموزشی برای اکیپ هرس، بیش از ۱۰ هزار اصله درخت هرس فنی و فرم‌دهی شده است و این روند تا پایان سال ادامه دارد.

هرس درختان در فصل زمستان با هدف حفظ سلامت گیاهان و درختان فضای سبز انجام می‌شود و احتمال سقوط درختان در زمان بارش را به حداقل ممکن برساند. در گفت‌وگو با «محمدصالح صالحی»، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین اهم اقدامات انجام شده سازمان در سال جاری را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اهم اقدامات سازمان به منظور ارتقای وضعیت بوستان‌ها و فضای سبز شهری چه بوده است؟

سازمان پارک‌ها در پاسخ‌گویی به مطالبات فراوان شهروندان برای برقراری و ارتقای روشنایی بوستان‌ها، تفرج‌گاه‌ها و فضای سبز خطی معابر به منظور تأمین امنیت شهروندان در ساعات شب، طرح ارتقای روشنایی بوستان‌ها را به انجام رسانده است. این پروژه طی سه ماه و با تغییر فرآیند کار از پیمانی به امانی، مدیریت نیروی انسانی و استفاده از امکانات موجود با حداقل هزینه ممکن اجرا شد و به موازات آن کلیه پایه چراغ‌های ناایمن بوستان‌ها که طی سال‌های گذشته، در پی سرقت درپوش فلزی پایه چراغ‌ها موجب برق‌گرفتگی شهروندان می‌شد با نصب مجدد حفاظ، ایمن‌سازی شد.

این سازمان طی شش ماهه دوم سال و به منظور آماده‌سازی شبکه قبل از آغاز فصل آبیاری اقداماتی انجام می‌دهد؛ در این راستا حفر یک حلقه چاه در بوستان شهدا در حال انجام است تا کمبود آب در منطقه سه جبران شود. همچنین اتصال چاه بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به بوستان دهخدا (استخر) در حال انجام است تا انتقال آب به مخزن خلیج فارس انجام شود.

مهم‌ترین طرح‌های توسعه فضای سبز در سال جاری چه بوده است؟

ساماندهی سرویس‌های بهداشتی شامل بازپیرایی، ارتقای روشنایی، تعویض روشویی و شیرآلات در دستور کار قرار دارد.

در آستانه فصل پاییز، احداث بوستان ۲/۱ هکتاری دباغان در قالب طرح توسعه آستان مقدس امام‌زاده حسین (ع) طی مدت ۲۲ روز انجام شد. احداث بوستان محلی عظیمیه در ناحیه اسماعیل‌آباد، احداث بوستان خطی انصارالحسین در محله مینودر و احداث فضای سبز، بازیگاه و مبلمان بوستان فاز سه امام علی (ع) از مهم‌ترین طرح‌های توسعه فضای سبز در سال جاری بوده است.

آماده‌سازی بستر کاشت درختان، درختچه‌ها و گل‌ها با چه هدفی انجام می‌شود؟

عملیات آماده‌سازی کاشت شامل بیل‌زنی پای درختان، شخم‌زنی بسترهای کاست فصلی و بوته‌های دائمی سازگار با شرایط آب و هوایی شهر قزوین است و اهمیت زیادی دارد.

با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و جایگزینی درختچه به جای چمن در بلوار شهید باهنر، مشکل چندین ساله این محور در زمان آبیاری به دلیل متناسب نبودن نوع کشت و سیستم آبیاری حل شد. سیستم قدیم آبیاری این بلوار موجب هدررفت آب از بستر فضای سبز و متعاقب آن حوادث رانندگی ناگوار می‌شد. این طرح هم‌اکنون با اصلاح فضای سبز میادین عدل، میرعماد و نخبگان در دستور کار قرار دارد.

رسیدگی به بازیگاه بوستان‌ها، تجهیز، نوسازی و رفع نقص وسایل بازیگاه و ایمن‌سازی بستر آن در دست اقدام است و بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز بازیگاه‌ها تا پایان سال اعتبار پیش‌بینی شده است.

پاسخ‌گویی به شهروندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و جلب رضایت آنان سر لوحه فعالیت‌های سازمان است. طی این مدت هزار و ۷۰۰ مطالبه معوق شهروندان انجام یا پاسخ‌گویی و راهنمایی منطقی ارائه شده است.

مهم‌ترین برنامه‌های سازمان برای استقبال از بهار چیست؟

لایروبی آب‌نماها و استخرهای ذخیره آب و رنگ‌آمیزی آن‌ها در حال اجرا است و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

طرح ویژه گل‌کاری متفاوت با سال‌های گذشته در حال تدارک است و تا پایان سال اجرایی خواهد شد. گل‌آرایی معابر پر تردد، کاشت درختچه‌های زینتی و گل‌های بهاره و رنگ‌آمیزی مبلمان برخی بوستان‌های سطح شهر برجسته‌تر از سال‌های گذشته است و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

کد خبر 557176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.