سقوط وال‌استریت با دوخته شدن چشم‌ها به بحران اوکراین

وال‌استریت سقوط کرد و معامله‌گران از ریسک کردن صرف‌نظر کردند؛ چراکه چشم سرمایه‌گذاران به بحران اوکراین و افزایش تنش‌ها میان روسیه و آمریکا دوخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درحالی‌که به واسطه وجود تنش میان غرب و روسیه و افزایش نگرانی‌ها در زمینه سیاست‌های آینده فدرال رزرو، اوراق قرضه پس از پایان یک هفته پر تنش افزایش داشت، ارزش سهام در آمریکا کاهش یافت. هر چند S&P500 پیش از نزول مجدد، به واسطه کاهش سهام فناوری، انرژی و صنعتی برای مدت کوتاهی مثبت شده بود (مثبت شدن به معنای رشد بورس و افت اوراق قرضه است)، نوسانات سهام قبل از بسته شدن، با انقضای ۲.۲ تریلیون دلاری انتخاب‌های روز جمعه گذشته تشدید شد (S&P یاStandard & Poor’s ، از مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد بورس آمریکا است و فهرستی از ارزش سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ را بر اساس ارزش بازار فهرست شده در بورس اوراق بهادار نیویورک اندازه‌گیری می‌کند و هدف آن دسترسی به قیمتی است که نگاهی سریع به بازار سهام و اقتصاد داشته باشد).

معامله‌گران نیز پیش از تعطیلات هفته گذشته ایالات‌متحده‌آمریکا، از ریسک کردن صرف‌نظر کردند و شاخص ترکیبی نزدک به تقاطع مرگ (death cross) رسید که یک الگوی نموداری فنی برای نشان دادن پتانسیل فروش عمده و پیش‌بینی احتمال نزول قیمت‌ها است. از سوی دیگر درحالی‌که نفت پس از سقوط سه درصدی با کاهش ضرر مواجه بود، بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به ۱.۹ درصد نزدیک و بیت‌کوین نزدیک به سطح روان‌شناختی کلیدی ۴۰ هزار دلاری خود معامله شد (سطوح روان‌شناختی، سطوح قیمتی است که توجه بازار را به خود جلب می‌کند و معمولاً هنگام آزمایش شاهد واکنش قیمتی است؛ به عبارت دیگر سطوح قیمت بازار است که اغلب سطوح کلیدی در فارکس به حساب می‌آید و با اعداد گرد اصلی یا صفرهای دوگانه نشان داده می‌شود. این اعداد گرد اغلب به‌عنوان سطوح حمایت یا مقاومت عمل می‌کند که راهی فوق‌العاده برای نزدیک شدن به بازار است و برای بسیاری از معامله‌گران جدید یکی از اولین حوزه‌های تحلیل فنی محسوب می‌شود که به درستی آن را درک می‌کنند).

تقاطع مرگ چیست؟

تقاطع مرگ یک الگوی نموداری فنی یا تکنیکال برای نشان دادن پتانسیل فروش عمده است و زمانی ظاهر می‌شود که میانگین متحرک کوتاه‌مدت سهام از میانگین متحرک بلندمدت آن عبور کند. به طور معمول، رایج‌ترین میانگین متحرک مورد استفاده در این الگو، میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه است و زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت (۵۰ روزه) از میانگین متحرک بلندمدت اصلی (۲۰۰ روزه) به سمت نزول حرکت کند و تحلیل‌گران و معامله‌گران آن را به‌عنوان سیگنالی برای چرخش قطعی تعبیر کنند.

تقاطع مرگ هر چند سیگنالی است، مبنی بر این‌که حرکت کوتاه‌مدت در یک سهام یا شاخص سهام در حال کاهش است، همیشه یک شاخص قابل اعتماد برای این اثبات این امر نیست که یک بازار صعودی در شرف نابودی قرار دارد و می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات پیش رو برای سهام باشد یا به‌عنوان یک نشانگر تأخیر یا شاخص عقب‌ماندگی عمل کند؛ یک علامت مالی که تنها پس از یک جابه‌جایی بزرگ آشکار می‌شود و تأییدکننده روندهای بلندمدت است نه پیش‌بینی کننده آن‌ها. شاخص عقب‌ماندگی یکی از راه‌های تأیید این است که آیا واقعاً تغییری در اقتصاد رخ داده است یا خیر.

ازآنجاکه تقاطع مرگ یک شاخص بلندمدت است، برخلاف بسیاری از الگوهای نموداری کوتاه‌مدت مانند دوجی، برای سرمایه‌گذارانی که نگران قفل شدن در سود هستند، قبل از شروع یک بازار نزولی جدید، وزن بیشتری دارد.

شاخص نزدک ترکیبی چیست؟

شاخص نزدک ترکیبی، نزدک کامپوزیت یا نزدک مرکب، شاخص مهم و گسترده بازار سهام آمریکا براساس ارزش بازار بیش از سه هزار سهام عادی فهرست‌شده در بورس اوراق بهادار نزدک است و شامل تمام سهام پذیرفته‌شده در نزدک می‌شود که هر یک از اسناد مالی ضمانتی یا اوراق بهادار مشتقه، سهام ممتاز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق قابل معامله در بورس (ETF) یا اوراق قرضه نباشد. این شاخص از روش وزن‌دهی ارزش بازار استفاده می‌کند و برابر است با ارزش کل وزن سهام هر یک از اوراق بهادار تشکیل‌دهنده آن، ضرب در آخرین قیمت هر اوراق بهادار. سپس این مجموع با تقسیم بر یک مقسوم‌کننده شاخص تنظیم می‌شود که مقدار را به رقم مناسب‌تری برای اهداف گزارش‌دهی مقیاس می‌دهد. این رقم یک بار در هر ثانیه محاسبه و ارزش نهایی تأیید شده آن برای هر روز معاملاتی ساعت پنج و ۱۵ دقیقه بعد از ظهر اعلام می‌شود.

شاخص نزدک، ترکیبی محدود به شرکت‌هایی نیست که در ایالات‌متحده دفتر مرکزی دارند و این حقیقت آن را از دیگر شاخص‌های موجود متمایز می‌کند. انواع اوراق بهادار در شاخص نزدک ترکیبی عبارت است از رسیدهای سپرده‌گذاری آمریکایی، سهام عادی، تراست‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات(REIT)، سهام ردیابی و همچنین منافع مشارکت محدود.

چرا وال‌استریت سقوط کرد؟

هر چند روس‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای حمله ندارند و رئیس‌جمهور روسیه خواهان مذاکره با رهبران جدایی‌طلب منطقه تفکیک‌شده دونباس در اوکراین و توافق درمورد اقدامات سیاسی، نظامی، اقتصادی و بشردوستانه برای پایان دادن به درگیری‌ها است، با گردهم‌آیی ۱۹۰ هزار نیروی روس در اوکراین که ایالات‌متحده آن را مهم‌ترین بسیج نظامی از زمان جنگ جهانی دوم می‌داند، تنش‌ها میان روسیه و غرب افزایش داشته است. برخی از مقامات فدرال رزرو نیز خواهان تغییر سیاستی قابل توجه هستند و به‌طور ضمنی این پیام را تقویت می‌کنند که بانک مرکزی ایالات‌متحده در نشست ماه مارس خود نرخ بهره را یک چهارم افزایش خواهد داد؛ زیرا ترس می‌تواند عاملی برای داشتن پیشرفتی مناسب در بازار باشد.

زمانی که سرمایه‌گذاران عصبی می‌شوند، تمایل دارند پول نقد بیشتری تزریق کنند و بدین طریق موقعیت‌های خود را پوشش دهند. در شرایط فعلی نیز وضعیت سیال است و علی‌رغم این‌که گزارشات از کاهش تنش‌ها خبر می‌دهد، اساساً تغییری در ترس سرمایه‌گذاران در مورد حمله احتمالی روسیه ایجاد نشده و انتظار می‌رود بازارها در روزهای آینده در معرض حملات ریسک یا کاهش ریسک باقی بمانند. فراتر از این، با توجه به نگرانی‌ها در مورد افزایش فشارهای تورمی در سراسر جهان و تشدید سیاست‌های فدرال رزرو، احتمالاً تغییری در وضعیت فعلی سرمایه‌گذاران ایجاد نخواهد شد و بدین‌ترتیب رشد سهام روند نزولی دارد.

کد خبر 557168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.