قدرت خرید ثروتمندان، ۱۵ برابر فقرا

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: بر اساس یک مطالعه طی سال‌های ۸۰ تا ۹۸، قدرت خرید خانوار در دهک دهم به طور متوسط ۱۵ برابر قدرت خرید خانوار در دهک اول درآمدی بوده که نشان‌دهنده شدت توزیع نابرابر درآمدی است.

به گزارش ایمنا، روزبه کردونی به برخی نتایج گزارش بررسی وضعیت فقر و نابرابری در بازه زمانی ۱۳۹۸-۱۳۸۰ که توسط مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی منتشر شده اشاره و اظهار کرد: در شرایطی که دهک اول و دوم در مجموع حدود ۵.۷ درصد از مصرف (هزینه) کل را به خود اختصاص داده‌اند، دو دهک بالای درآمدی، یعنی دهک نهم و دهم، حدود ۴۸ درصد از مصرف (هزینه) کل را طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ داشته‌اند.

وی افزود: همچنین آمار نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، پنج دهک درآمدی پایین یعنی دهک‌های اول تا پنجم، ۲۲.۵ درصد از مصرف (هزینه) کل و پنج دهک درآمدی بالای جامعه یعنی دهک‌های ششم تا دهم، ۷۷.۵ درصد از مصرف (هزینه) کل جامعه را داشته‌اند یا به تعبیری، پنج دهک پردرآمد بیش از سه برابر پنج دهک کم درآمد هزینه و مصرف کرده‌اند.

رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی با بیان اینکه گزارش بررسی وضعیت فقر و نابرابری در بازه زمانی ۱۳۹۸-۱۳۸۰ همچنین نشان می‌دهد که دهک دهم درآمدی کشور با سهم ۳۲ درصدی از مصرف (هزینه) کل بیش از مجموع دهک‌های اول تا ششم با سهم ۳۰ درصدی از مصرف (هزینه) کل، هزینه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: متوسط هزینه در دهک دهم (ثروتمندترین) نسبت به دهک نخست جامعه (فقیرترین) در طول دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، بیش از ۱۵ برابر بوده است.

کردونی اضافه کرد: به بیانی دیگر قدرت خرید خانوار در دهک دهم به طور متوسط ۱۵ برابر قدرت خرید خانوار در دهک اول درآمدی بوده است که این وضعیت نشان‌دهنده شدت توزیع نابرابر درآمدی است.

وی افزود: نسبت دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) درآمدی در سال‌های بعد از انقلاب در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب نشان می‌هد که با وجود برخی نوسان‌ها، به طور کلی از میزان این شاخص کاسته شده است، به طوری که این شاخص در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۵۴ نصف شده و این کاهش، خود توضیحی بر کاهش نابرابری در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی است.

منبع: ایسنا

کد خبر 557124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.