پیشرفت ۴۰ درصدی خانه کودک و نوجوان در پارک قلمستان

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان از پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه احداث خانه کودک و نوجوان، واقع در پارک قلمستان خبر داد و گفت: از اهداف احداث این مرکز می‌توان به ایجاد محیطی مناسب جهت آموزش، ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی از طریق بازی و اسباب بازی‌های مناسب، آموزش و تقویت مهارت‌های زندگی اشاره کرد.

محمد صیرفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه کودکان و نوجوانان به عنوان مهم‌ترین و یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند؛ بنابراین تعامل آنها با محیط، از نظر شکل‌گیری شخصیت تا رشد جسمی و ذهنی آنها، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: نیاز به تشخیص نوع ادراک کودکان از محیط فضاهای شهری امری ضروری به نظر می‌رسد؛ بر همین اساس کلان‌شهر اصفهان که نام آن در لیست شهرهای دوستدار کودک درج شده در صدد برآمده است که الزامات این طرح را پیاده‌سازی کند.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری منطقه دو با هدف ایجاد فرصتی برای کودکان و نوجوانان در راستای شکل‌گیری منطقی شخصیت و تغییر محیط پیرامون آنها اقدام به ساخت خانه کودک و نوجوان کرده است، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مزیت این رویکرد، وفاق و همدلی همه متولیان امر است.

وی ادامه داد: در این راستا باید بستری مناسب برای رشد کودکان و نوجوانان در همه سنین وجود داشته باشد، لذا برخورداری از فضاهای شهری از شاخص‌ها و مؤلفه‌های شهر دوستدار کودک، یکی از شاخص‌های کلیدی توسعه پایدار شهری است.

صیرفی‌نژاد تصریح کرد: سطح و وضعیت برخورداری از فضاهای شهری نشانگر میزان توجه مدیران و متولیان امور شهری به علایق، نیازها و خواسته‌های قشرهای مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، به عنوان سرمایه‌های انسانی آینده شهرها است.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که امروز به حد چشم‌گیری مورد توجه قرار گرفته است، کمبود و ضعف کمی و کیفی فضاهای آموزشی، ورزشی، تفریحی، بهداشتی و امنیتی مورد نیاز کودکان و نوجوان و عدم توجه به نظرات و خواسته‌های این قشر در طراحی فضاهای مختلف مورد نیاز آنها است؛ این موضوع مانع تحقق‌پذیری اهداف شهرداری می‌شود و ضروری است با در نظر گرفتن تدابیر لازم تا حد قابل توجهی برطرف شود زیرا کودکان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی آینده شهرها هستند و باید نیازها و خواسته‌های آنها تا حد قابل توجهی برآورده شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان افزود: امروزه بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان در شهرهایی زندگی می‌کنند که نیازهای جسمی، روان‌شناختی و اجتماعی آنها مناسب نیست و این افراد آینده‌ساز که سرمایه‌های اجتماعی شهر هستند، نمی‌توانند با فضای شهر و جامعه ارتباط برقرار کنند.

وی تصریح کرد: پروژه احداث خانه کودک و نوجوان واقع در پارک قلمستان از مردادماه سال جاری با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۷۵۰ مترمربع، زیربنای ۴۲۵۰ مترمربع با تعداد چهار سقف کلید خورد و در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی رسیده است.

صیرفی‌نژاد گفت: احداث خانه کودک و نوجوان بستر مناسبی را برای رشد و ارتقای نسل آینده در همه سنین، زندگی ایمن، ایجاد ساختارهای محیطی برای حمایت‌های لازم از آنها در جهت پایه‌ریزی اهداف و برنامه‌ها در محیط و تعاملات اجتماعی آینده‌سازان فردای جامعه ما را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اهداف احداث خانه کودک و نوجوان، تصریح کرد: از اهداف احداث این مرکز می‌توان به ایجاد محیطی مناسب جهت آموزش و تعامل با گروه‌های هم‌سال خود، ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی از طریق بازی و اسباب بازی‌های مناسب، آموزش و تقویت مهارت‌های زندگی و سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی از طریق بازی و بهره‌گیری از اسباب بازی‌های مناسب اشاره کرد.

صیرفی‌نژاد ادامه داد: پروژه خانه کودک و نوجوان اهداف دیگری همچون ارتقای سطح سلامت از طریق بازی و به‌کارگیری اسباب‌بازی‌های خلاق و استاندارد، لذت بردن از زندگی و گذراندن اوقات فراغت، ایجاد فضایی فعال و پرتحرک برای کودکان، تقویت حس استقلال و اعتماد به نفس، ایجاد دنیای بهتر و مجموعه‌ای پویا، دلخواه و تقویت حس اکتشاف، خلاقیت، تصور، بیان، تحقیق و مطالعه را نیز دنبال خواهد کرد.

کد خبر 557070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.