برگشت خوردن ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا

وزیر بهداشت در مکاتبه‌ای از رئیس کل گمرک ایران خواست هماهنگی‌های لازم جهت مرجوع شدن ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به لهستان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعلام گمرک ایران از این حکایت دارد که شب گذشته ۷۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کشور لهستان وارد ایران شده است؛ اما اطلاعات دریافتی نشانگر این است که همزمان با این واردات، محموله قبلی باید به لهستان مرجوع شود؛ به طوری که در مکاتبه‌ای که روز گذشته اول اسفندماه از سوی بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان با علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران، انجام شده است، موضوع برگشت واکسن به لهستان مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر بهداشت به گمرک ایران اعلام کرد ۸۲۰ هزار دوز از واکسن‌های اهدایی کشور لهستان علی‌رغم هماهنگی قبلی و مستندات دریافتی، از منابع غیرمجاز بوده است؛ از این رو طی مذاکراتی که با طرف لهستانی صورت گرفته است، قرار بر این شد که واکسن‌ها برگشت داده شود.

عودت دادن محموله قبلی با ورود محموله جدید

عین‌الهی از رئیس کل گمرک خواست همزمان با وارد و ترخیص شدن ۷۱۰ هزار واکسن جدید، هماهنگی لازم با گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شود تا ۸۲۰ هزار دوز محموله قبلی عودت داده شود.

در این مکاتبه اشاره‌ای مبنی بر نبودن تاییدیه بهداشتی واکسن‌های وارداتی برای عودت دادن، نشده است و نیز شایعه تقلبی بودن واکسن آسترازنکای وارداتی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده بود اما وزیر از منبع غیرمجاز یعنی سازنده واکسن به عنوان عامل برگشت خوردن یاد کرده است. ایران از تعداد زیادی از کشورهای تولیدکننده یا واسطه از جمله چین، کره، ایتالیا، روسیه، هند، اتریش و لهستان واکسن وارد کرده است و آنچه که تاکنون ممنوع بوده مربوط به واردات واکسن از برخی کشورها از جمله آمریکا است و اعلام منبع غیرمجاز، احتمال واکسن ساخت آمریکا را قوت می‌بخشد و دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت بهداشت باید در این مورد شفاف‌سازی کنند.

به گزارش ایمنا، واکسن آکسفورد-آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از شش تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلاء به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد. این واکسن، ایمنی بالایی دارد و اثرات جانبی آن مانند درد محل تزریق، سردرد و تهوع، ناچیز بوده و عموماً طی یک تا چند روز رفع می‌شود.

برگشت خوردن ۸۲۰ هزار دوز واکسن استرازنکا

کد خبر 557053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.