۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹
نقش آمریکا در مناقشه اوکراین

اگر درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین رخ دهد برای اولین بار است که بعد از جنگ جهانی دوم بین دو دولت اروپایی جنگ صورت می‌گیرد که این مسئله نه تنها در معادلات امنیتی اروپا بلکه در موازنه نظامی بین‌المللی تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنش میان روسیه و اوکراین طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مستقر شدند و هر لحظه احتمال تنش میان این دو کشور اروپایی وجود دارد. این در حالی است که برخی مقامات و رسانه‌های خارجی بر این عقیده‌اند که تنش میان روسیه و اوکراین صورت نمی‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی اوکراین به عنوان یکی از مهم‌ترین محیط‌های امنیتی روسیه محسوب می‌شود، به همین دلیل حرکت ناتو به شرق و ورود آن به محیط امنیتی روسیه، این کشور را حساس کرده است به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر مسئله جنگ میان اوکراین و روسیه مطرح شده است.

خروج توانمندی‌های اوکراین از جهت ثروت ملی و خروج نیروهای متخصص این کشور از جمله مهم‌ترین دلایلی بوده که رسانه‌های غربی از آن به عنوان تنش میان روسیه و اوکراین یاد می‌کنند.

از آن جایی که جنگ میان روسیه و اوکراین جنگ میان دو کشور اروپایی است، در صورت رخ دادن این اتفاق، مشکلاتی همچون مهاجرت مردم به کشورهای اروپایی همسایه اوکراین را شاهد خواهیم بود، از طرفی فشار مضاعف اقتصادی و امنیتی به کل اروپا وارد خواهد شد.

احتمال بروز درگیری میان روسیه و اوکراین تشدید شده است

سیدرضا میرطاهر، کارشناس مسائل منطقه درباره تنش میان روسیه و اوکراین به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون مساله بحران اوکراین به مرحله حساسی رسیده است، کشور اوکراین بزرگترین کشور در اروپای مرکزی و غربی محسوب می‌شود، همچنین در سطح اروپا بعد از روسیه بزرگترین کشور اروپایی است که از سال ۲۰۰۴ و بعد از وقوع انقلاب نارنجی، روند همگرایی با غرب را در پیش گرفت و به ویژه دولت‌های غرب‌گرایی که در اوکراین روی کار آمدند خواهان پیوستن اوکراین به ناتو بودند.

وی ادامه می‌دهد: این مسئله همواره با اعتراض مستمر و شدید روسیه مواجه شده است، به این دلیل که از دیدگاه روس‌ها استقرار ناتو اعم از تأسیسات نظامی در جوار مرزهای روسیه تهدید مستقیمی را متوجه امنیت ملی کشور خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح می‌کند: در جریان تعامل با غربی‌ها به ویژه پیشنهادات امنیتی که روسیه در دسامبر ۲۰۲۱ به آمریکا و ناتو ارائه کرد، یکی از خواسته‌های اصلی روس‌ها عضو نبودن اوکراین در ناتو است.

وی اضافه می‌کند: البته بعد از این‌که این خواسته روسیه با مخالفت آمریکا و ناتو مواجه شد و متقابلاً آمریکایی‌ها یک سری پیشنهادات امنیتی به روسیه دادند، روس‌ها در نامه‌ای رسمی که توسط وزارت خارجه این کشور به آمریکایی‌ها تسلیم شد تصریح کردند نه تنها خواهان عدم عضویت اوکراین در ناتو هستند، بلکه خواهان هستند که همه تجهیزات و تسلیحاتی که غربی‌ها به اوکراین دادند باز پس گرفته شود و نیروهای ناتو از حضور در اوکراین و انجام رزمایش با ارتش اوکراین خودداری کنند که این مسئله باز هم با مخالفت شدید آمریکا و ناتو مواجه شده است.

میرطاهر خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر روسیه به این جمع‌بندی رسیده است که باید تکلیف اوکراین را یک‌سره کند و با توجه به خواسته مستمر دولت‌های غرب‌گرا در اوکراین برای پیوستن به بلوک غرب و همچنین ناتو و اتحادیه اروپا که برخلاف منافع روسیه تلقی می‌شود، روس‌ها به این جمع بندی رسیدند که در برهه کنونی باید اقدامی قاطع در این زمینه صورت بدهند.

وی می‌گوید: شاهدیم روسیه از اوایل ژانویه ۲۰۲۱ اقدام به تجمع نیرو در مرزهای اوکراین نموده و بعد از یک فروکش نسبی از اواسط سال ۲۰۲۱ دوباره این تجمع نیرویی در مرزهای غربی و شمالی روسیه که با اوکراین هم مرز و در کشور بلاروس که در شمال اوکراین قرار دارد، صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار می‌کند: غربی‌ها ادعا می‌کنند که هدف از این تجمع حمله همه جانبه روسیه به اوکراین با هدف سرنگونی دولت غرب‌گرا و روی کار آوردن دولت جدید در این کشور است، در عین حال مدعی هستند که این اقدام روسیه تبعات خطرناکی برای امنیت بین‌المللی و امنیت اروپا خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: البته برخلاف اظهارات مقامات غربی، روس‌ها همواره تاکید می‌کنند که قصد تهاجم به اوکراین را ندارند اما تحولاتی که طی روزهای اخیر رخ داده به ویژه تصویب به رسمیت شناختن دنس و روحان دو منطقه در شرق اوکراین از سوی دومای روسیه و ارائه این طرح به کرملین، مساله اعلام بسیج عمومی و افزایش شدید درگیری‌ها بین ارتش اوکراین و نیروهای جدایی طلب در این دو منطقه و اعلام خروج ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان دنس و روحان و افزایش تنش و انفجار در این منطقه نشان می‌دهدکه احتمال بروز درگیری بین ارتش روسیه و اوکراین روز به روز افزایش می‌یابد و بعید نیست طی روزها و هفته‌های آینده این مساله تحقق پیدا کند.

میرطاهر یادآور می‌شود: اگر درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین رخ دهد برای اولین بار است که بعد از جنگ جهانی دوم بین دو دولت اروپایی جنگ رخ می‌دهد که این مساله نه تنها در معادلات امنیتی اروپا بلکه در موازنه نظامی بین‌المللی تأثیرگذار خواهد بود و تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت.

هدف آمریکا تحریک مسکو برای حمله به اوکراین است

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: آمریکا بی‌تمایل نیست که روسیه درگیر یک جنگ ناخواسته شود تا بتواند برنامه‌های جدیدی از جمله تحریم علیه روسیه را طراحی کند.

وی در خصوص نقش آمریکا در مناقشه اوکراین می‌گوید: آمریکا تلاش می‌کند با عملیات روانی روسیه را به جنگ علیه اوکراین ترغیب کند. آمریکا به‌خوبی به این نکته آگاهی دارد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند خرابی‌های زیادی در اوکراین شکل خواهد گرفت و در نتیجه اوکراین وابستگی بیشتری به غرب و آمریکا پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر روسیه را درگیر جنگی خواهد کرد که میلیاردها دلار هزینه برای این کشور خواهد داشت. آمریکا می‌داند که اگر جنگی رخ بدهد خسارت‌های زیادی به اقتصاد روسیه در شرایط نامناسب کنونی وارد خواهد کرد.

بهشتی‌پور ادامه می‌دهد: از سوی دیگر آمریکا به دنبال این است که مرزهای ناتو را گسترش دهد و با نزدیک شدن به مرزهای غربی روسیه، حلقه محاصره این کشور را تنگ‌تر کند. آمریکا بی‌تمایل نیست که روسیه درگیر یک جنگ ناخواسته شود تا بتواند برنامه‌های جدیدی از جمله تحریم علیه روسیه را طراحی کند.

این کارشناس مسائل روسیه تصریح می‌کند: آمریکا از ابتدا مخالف انتقال گاز از روسیه به سمت کشورهای اروپایی بود؛ به همین دلیل تلاش می‌کند در بحران کنونی دوباره این موضوع را مطرح کند تا مانع از این کار شود. آمریکا از نظر رسانه‌ای و عملیات روانی تلاش زیادی می‌کند تا روسیه را در باتلاق اوکراین غرق کند. امیدوارم مسئولان روسیه به اندازه‌ای عاقل باشند که وارد باتلاقی که آمریکایی‌ها برای آنها طراحی کرده‌اند، نشوند.

کد خبر 557037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.