دموکراسی و مشارکت مردمی؛ اساس مدیریت شهری در لایپزیگ

بورکهارد یونگ، شهردار لایپزیگ از کلان‌شهرهای ایالت فدرال زاکسن در شرق آلمان، مدعی شده است که دموکراسی و مشارکت مردمی در راس اصول مدیریت شهری وی قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بوکهارد یونگ از سال ۲۰۰۶ شهردار کلان‌شهر لایپزیگ بوده و از سال ۲۰۱۹ نیز به ریاست انجمن شهرهای آلمان در آمده است. وی در رشته الهیات آلمانی و پروتستانی از دانشگاه وستفالی ویلهلم در مونستر فارغ‌التحصیل شد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ برای همیشه در لایپزیگ ساکن شد و در آن‌جا به ایجاد یک مرکز آموزشی انجیلی پرداخت. یونگ در سال ۱۹۹۹ و پس از نائل شدن به سمت ریاست انجمن محلی جوانان، مدرسه و ورزش به عضویت مدیریت محلی در آمد و هفت سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۶، مدیریت لایپزیگ را از آن خود کرد.

در واقع، بیش از ۱۵ سال از مدیریت بوکهارد یونگ در لایپزیگ می‌گذرد و به همین دلیل، وی از نظر بسیاری از مقامات ارشد کشور، یک متخصص بی‌رقیب در بخش مدیریت شهری به حساب می‌آید.

دموکراسی و مشارکت مردمی؛ اساس مدیریت شهری در لایپزیگ

یونگ بر این باور است که تاریخ غنی لایپزیگ، هویت اصلی شهر را تشکیل می‌دهد و آن را در لیست یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تجارت جهان قرار داده است، ضمن این‌که دانشگاه، موسیقی و نمایشگاه‌های کتاب نیز به لایپزیگ هویتی جهانی بخشیده است. علاوه بر این، یونگ نقش مردم را در موفقیت شهر بسیار حائز اهمیت دانسته و استدلال کرده است که ساکنان لایپزیگ از دیرباز، به شیوه‌های متعدد حمایت خود را از علم و فرهنگ نشان داده و حتی با کمک مالی شخصی به ایجاد نمایشگاه‌های هنری و تأسیس خانه اپرا پرداخته‌اند.

مهم‌تر این‌که انقلاب صلح‌آمیز در جمهوری دموکراتیک آلمان سابق در لایپزیگ و در پی تظاهرات‌های قدرتمند روزهای دوشنبه شکل گرفت و به سقوط دیوار برلین و ترویج اتحاد در سراسر کشور منجر شد. بوکهارد یونگ، همین دموکراسی و مشارکت مردمی را به عنوان اصول اساسی مدیریت خود بر لایپزیگ معرفی می‌کند و تداوم آن را امری ضروری و بسیار حائز اهمیت می‌داند.

دموکراسی و مشارکت مردمی؛ اساس مدیریت شهری در لایپزیگ

لایپزیگ در سال ۲۰۲۱، میزبانی کنفرانس شهرهای اروپایی را از آن خود کرد و همین رویداد، در هویت بخشیدن هر چه بیشتر به شهر در سراسر جهان نقش مهمی ایفا کرد. کنفرانس شهرهای اروپایی یکی از قدرتمندترین کنفرانس‌های نوع خود در سراسر قاره به‌شمار می‌رود که در آن، بیش از ۲۰۰ شهردار شرکت می‌کنند و به ارائه ایده‌های خود می‌پردازند. لایپزیگ از اعضای قدرتمند این انجمن به‌شمار می‌رود که از همان ابتدای دهه ۱۹۹۰ فعالیت خود را در آن آغاز کرده است.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۱، شهردار لایپزیگ به عنوان نایب رئیس شهرهای اروپایی انتخاب شد و همین امر، افزایش اهمیت شهر را در انجام امور اروپایی در پی داشت. امروزه، لایپزیگ به عنوان یکی از فعال‌ترین شهرهای سراسر قاره اروپا شناخته شده است که در زمینه‌های مختلف مدیریت شهری بسیار موفق عمل کرده است.

تغییرات اقلیمی در لایپزیگ نیز مانند سایر شهرهای جهان یکی از بحران‌های بسیار مهم در چند سال اخیر به‌شمار رفته که در این راستا، تغییر تولید انرژی به نوع سبز از مهم‌ترین اقدامات اعمال شده برای حل بحران بوده است. بوکهارد یونگ، بهره‌مندی از تکنولوژی‌های لازم برای به صفر رساندن تغییرات اقلیمی را یکی از چالش‌های مالی و اجتماعی لایپزیگ طی چند سال اخیر دانسته و در تلاش است، استراتژی‌های اثربخشی را به کار گیرد تا از گاز طبیعی به عنوان انرژی تجدیدپذیر در سیستم گرمایشی منطقه بهره گیرد و از این طریق، تغییرات اقلیمی ناشی از گرما و تأمین انرژی را به صفر برساند.

دموکراسی و مشارکت مردمی؛ اساس مدیریت شهری در لایپزیگ

شهردار لایپزیگ در تلاش است مانند شهردارهای سایر نقاط اروپا، رویکردهای مفیدی برای خنثی‌سازی انتشار کربن در شهر پیاده کند و در این راستا، جایگزینی انرژی تجدیدپذیر را با انواع دیگر، بسیار اثربخش تصور می‌کند. در واقع، از نظر وی، تولید انرژی الکتریسیته تجدیدپذیر و تأمین گرما نقش مهمی در خودکار آمدی شهر ایفا می‌کند، ضمن این‌که در کاهش وابستگی لایپزیگ به تحولات قیمت جهانی سهیم خواهد بود.

یونگ در نظر دارد از طریق کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن در بخش حمل‌ونقل، شاهد تحولات قابل توجهی در تغییرات اقلیمی و بهبود کیفیت هوا طی چند سال آینده باشد که البته این پیامد، بودجه‌های شهری را نیز به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شهردار لایپزیگ در سال ۲۰۲۱ ادعا کرد که کاهش نرخ بیکاری از ۲۲ درصد به شش درصد از بزرگ‌ترین دستاوردهای شهر طی دوران مدیریت وی بوده است که نبود مکان‌های کاری لازم در صنایع وابسته به زغال سنگ و همچنین حمایت ناکافی کمپانی‌ها، تأثیراتی منفی در این زمینه به جا گذاشته است. البته یونگ مدعی شده است که از این پس، به صورت پایدارتر و با کیفیت‌تر به کارآفرینی در سراسر شهر خواهد پرداخت، ضمن این‌که افراد دارای تحصیلات عالی و مردم عادی نیز از مزایای کارآفرینی به شیوه جدید بهره‌مند خواهند شد. یونگ همچنین از توسعه‌های آینده‌محور در بخش انرژی، محیط زیست، بیوتکنولوژی، درمان و فناوری اطلاعات تا چند سال آینده خبر داده و مدعی شده است تأسیس سازمان تجارت هیدروژنی در رأس برنامه‌های وی قرار خواهد گرفت.

دموکراسی و مشارکت مردمی؛ اساس مدیریت شهری در لایپزیگ

کد خبر 556945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.