۶ ایراد اصلی سپاهان نویدکیا از نگاه کارشناسان

باخت‌ها و توقف‌های پرتعداد، بالاخره سپاهان را از قطار مدعیان جدا کرد تا هواداران این تیم اصفهانی برای برپایی جشن قهرمانی در نقش‌جهان، مجبور شوند یک فصل دیگر را هم صبوری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خریدهای پرزرق و برق سپاهان در تابستان نوید فصلی خوش برای طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود را می‌داد؛ اما بهار مورد انتظار هواداران این تیم اصفهانی خیلی زود خزان شد و اواسط نیم‌فصل، روزهای تلخ شاگردان نویدکیا استارت خورد. باخت به مدعیان و حتی وسط جدولی‌ها، هفته به هفته سپاهان را از کورس لیگ بیشتر عقب انداخت و شکست در ضربات پنالتی به آلومینیوم، شانس آن‌ها را برای جام حذفی از بین برد.

حالا سپاهانی‌ها با ۱۱ امتیاز اختلافی که با صدر جدول پیدا کرده‌اند، دیگر امید چندانی به قهرمانی ندارد. سپاهان اگر چه روی کاغذ هنوز شانس قهرمانی در لیگ بیست‌ویکم را دارد اما در عمل، جبران چنین فاصله‌ای دشوار است. آخرین جام باقی مانده نویدکیا و شاگردانش برای درخشش، لیگ قهرمانان آسیا است که کمتر از دو ماه دیگر باید در میعادگاه آن به میدان بروند و مقابل رقبا، صف‌آرایی کنند.

به همین منظور برای بررسی عملکرد و یافتن نقاط ضعف سپاهان به سراغ سه پیشکسوت سپاهان از نسل‌های مختلف رفتیم تا از زبان آن‌ها با ایرادهای این تیم پرستاره آشنا شویم.

بدشانسی؛ توجیهی نامناسب برای ضعف‌های فنی

«اصلاً در فوتبال چیزی به نام شانس وجود ندارد». این جمله را حسین چرخابی، کارشناس فوتبال و پیشکسوت سپاهانی می‌گوید. کلیدواژه‌ای که ورد زبان کادر فنی و بازیکنان سپاهان در چند ماه اخیر بوده است و به شنیدنش بعد از هر تساوی و شکست عادت داریم. چرخابی در این خصوص می‌گوید: اینکه نتیجه نگرفتن را به شانس ربط دهیم، درست نیست. در فوتبال اصلاً چیزی به نام شانس وجود ندارد. بد شانسی آن است که فلان تیم به علت مشکل فنی در هواپیما نتواند به مقصد برسد، نه اینکه در روند بازی درست بازی نکنند و بگویند بدشانسی آوردیم! سپاهان نیز مثل همه تیم‌های حاضر در لیگ ایران مشکلات فنی خاص خودش را دارد که بارها گفته شده اما حل نشده است.

تمرین‌های نادرست

یکی از مشکلات سپاهان که تا این لحظه گریبان‌گیر این تیم بوده، گلزنی با وجود موقعیت‌های پرتعداد این تیم بوده است. سپاهانی‌ها علی‌رغم حضور نفراتی همچون شهریار مغانلو و سجاد شهباززاده نتوانسته‌اند دوای درد این معضل را بیابند. چرخابی ریشه این مشکلات را در نوع تمرینات سپاهان می‌داند و منطق خود را این گونه تصریح می‌کند: خراب شدن موقعیت گل خراب می‌تواند به این دلیل باشد که بازیکن گلزن در تیم نیست یا تمرینات خوبی در تیم اجرا نمی‌شود. این در حالی است که مغانلو، شهباززاده و سایر بازیکنان سپاهان همه بازیکنان گلزن و آقایان گل فصل‌های قبلی بوده‌اند و نمی‌شود گفت بازیکن گلزن در تیم نیست؛ پس به طور مشخص تمرینات تیم مشکل دارد.

شش ایراد اصلی سپاهان نویدکیا از نگاه کارشناسان

این کارشناس کهنه‌کار اصفهانی ادامه می‌دهد: سپاهان باید روی تمریناتی که ضربات آخر را قوی کرده و منجر به گل زنی می‌شود، بیشتر کار کند. تمرینات شبیه‌سازی شرایط گلزنی این تیم کافی و درست نیست. در کادر فنی هر شخص وظیفه خاصی برعهده دارد. خود محرم تمرینات را اجرا نمی‌کند و مربی دیگری تیم را تمرین می‌دهد. به نظر من کسی که تمرینات را طراحی می‌کند باید روی نوع تمریناتش تجدیدنظر کند.

کادر فنی

همان‌طورکه حسین چرخابی اشکال تمرینات سپاهان را ناشی از عضوی از کادر فنی می‌داند، مهدی کریمیان بازیکن سپاهان در سال‌های نه چندان دور نیز معتقد است برای بازگشت تیم محرم به نویدکیا، تقویت کادر فنی و برداشتن فشار روحی و روانی از بازیکنان دو مؤلفه تعیین‌کننده است. این در حالی است که با وجود توصیه‌های مکرر از سوی کارشناسان به نویدکیا برای تقویت کادرش، او هنوز تغییری ایجاد نکرده است و به نظر به ادامه دادن با دستیاران فعلی خود، اصرار دارد.

شش ایراد اصلی سپاهان نویدکیا از نگاه کارشناسان

فشار روحی و روانی

کریمیان که فشار روحی و روانی را از دلایل ناکامی سپاهان می‌داند، معتقد است سپاهان فعلی بعد از سال‌ها دوباره پر ستاره شده؛ اما باید از زیر فشار توقعات بالا بیرون آید. او می‌گوید: شاید سپاهان سال‌ها بود که این همه ستاره را به صورت همزمان در ترکیب خود نداشت و مشکل تیم فقط و فقط به فشار روحی روی بازیکنان و نبود یک کمک مربی دیگر در کادر محرم برمی‌گردد.

شش ایراد اصلی سپاهان نویدکیا از نگاه کارشناسان

ضعف دفاعی

۱۰ گل خورده در یک نیم‌فصل برای تیمی که داعیه قهرمانی در ایران و آسیا دارد، اصلاً آمار خوبی محسوب نمی‌شود. گل‌های خورده سپاهان تا حدی به عملکرد کریستوفر کنت اتریشی بازمی‌گشت اما نمی‌توان همه تقصیرات را گردن این گلر اتریشی انداخت. خط دفاعی طلایی‌پوشان هم نتوانسته کیفیت خوبی از خود ارائه دهد و نقاط ضعف بارزی دارد. کریمیان، ضعف دفاعی سپاهان را این گونه توضیح می‌دهد: سپاهان همیشه در موقع برگشتن از دفاع به حمله دچار مشکل است. بازیکنان این تیم وقتی توپ را از دست می‌دهند، در بحث بازپس‌گیری توپ و پرسینگ خوب عمل نکرده و بازیکنان از همدیگر به درستی حمایت نمی‌کنند؛ درنتیجه تیم گل می‌خورد.

شش ایراد اصلی سپاهان نویدکیا از نگاه کارشناسان

اصرار بیش از حد به فوتبال زیبا در لیگی نتیجه‌گرا

یکی از نکات فنی مثبت سپاهان در میان موج انتقادها، ارائه بازی چشم‌نواز از سوی این تیم اصفهانی است. نویدکیا همواره علاقه خود به چنین فوتبال تماشاگر پسندی را اظهار کرده و سعی در اجرای آن دارد. با این وجود حسن اشجاری، بازیکن سابق سپاهان بر این باور است که هدف‌گذاری سپاهان باید به سمت و سوی کسب نتیجه تغییر جهت پیدا کند. اشجاری تصریح می‌کند: اصرار بیش از حد محرم به فوتبال زیبا، تأثیر منفی روی تیم می‌گذارد و قطعاً وقتی تیم با ارائه چنین فوتبالی نتیجه را به‌دست نمی‌آورد، بازیکن احساسی می‌شود. دیدگاه من نسبت به تیم محرم این است که با نتیجه‌گرایی بهتر پیش خواهند رفت.

کد خبر 556935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.