امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان

در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان با حضور وزیر صمت یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک دو کشور (پروتکل اجلاس چهاردهم) به امضای طرفین رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از شاتا، در روز اول چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان با حضور سید رضا فاطمی امین و عمر زاق اف، یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک دو کشور (پروتکل اجلاس چهاردهم) به امضای طرفین رسید.

این یادداشت تفاهم (پروتکل اجلاس چهاردهم) در حوزه‌های اقتصادی، مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری مشترک، گمرکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، علمی و فناوری، فرهنگی و گردشگری و کشاورزی بوده است؛ دو سند همکاری دیگر در حوزه‌های سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور و همکاری‌های فرهنگی متقابل به امضای مسئولین مربوطه دو کشور رسید.

سید رضا فاطمی امین پس از امضای این یادداشت اظهار کرد: گردشگری سلامت و مبادلات دارویی و تجهیزات پزشکی نیز یکی از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقا مراودات تجاری است.

وی با بیان اینکه یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، موضوعات متنوع و متعددی را شامل می‌شود، تصریح کرد: برای عملیاتی شدن این یادداشت تفاهم، برنامه زمانبندی باید تدوین و کنترل‌های لازم ایجاد شود.

وزیر صمت همچنین دو موضوع تهاتر و تجارت ترجیحی را دو ظرفیت دیگر برای گسترش مراودات دانست.

فاطمی امین با بیان اینکه ازبکستان یکی از کشورهای مهم منطقه و از لحاظ صنعتی پیشرفت‌های خوبی دارد، اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، کشاورزی، حمل و نقل و انرژی مذاکرات خوبی داشتیم و به نتایج مثمرثمر رسیدیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری و سرمایه گذاری‌های مشترک نیز به توافقات خوبی رسیده‌ایم، ادامه داد: معاون نخست‌وزیر ازبکستان بر استفاده از فناوری‌های ایران در این کشور تاکید کرده است و در این سفر از یکی از مراکز فناوری ایران بازدید خواهد داشت.

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه دو کشور زمینه‌های همکاری‌های بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: اگر ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور را به اندازه روابط دیرینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ارتقا دهیم، گام بسیار بزرگی برداشته‌ایم و رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری پیش‌بینی شده قابل تحقق است.

فاطمی امین همچنین خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه امروز را تبدیل به یک برنامه عملیاتی و دارای زمان‌بندی خواهیم کرد، معاون نخست‌وزیر ازبکستان بسیار عمل گرا است و این یادداشت تفاهم به صورت ماهانه کنترل و رصد می‌شود.

وی گفت: هیئت ۴۰ نفره ازبکستانی شامل معاون نخست وزیر، سه وزیر و پنج معاون وزیر به ایران آمدند، اجلاس چهاردهم سرآغاز یک جهش در روابط اقتصادی میان دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایمنا، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان امروز و فردا _یکم و دوم اسفندماه_ در تهران در حال برگزاری است.

کد خبر 556922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.