نبود شفاف‌سازی درمورد واکسیناسیون از دلایل همراهی مردم با واکسن‌ستیزان

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه اعتماد به واکسن به اندازه اثربخشی واکسن‌ها ضروری است گفت: تاکنون اطلاع‌رسانی صحیحی درخصوص مسائل مربوط به واکسن یا عوارض احتمالی آن انجام نشده و واکسن‌ستیزها از همین نبودِ شفاف‌سازی و سکوت بهره می‌برند تا افرادی را با خود همراه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید سوری به بهانه نخستین روز از هفته ملی سلامت مردان که «باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹» نام‌گذاری شده است، درخصوص علت تردید افراد برای واکسیناسیون به خصوص در مردان، اظهار کرد: اعتماد به واکسن به اندازه اثربخشی خود واکسن‌ها ضروری است و این اعتماد ممکن است در سه سطح اعتماد به محصول، اعتماد به ارائه‌دهنده واکسن و اعتماد به سیاست‌گذاران باشد.

وی افزود: متأسفانه تاکنون اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی صحیحی درخصوص مسائل مربوط به واکسن یا عوارض احتمالی آن انجام نشده و همچنان پرسش‌های زیادی در ذهن مردم و کارشناسان بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر، گروه‌های ضدواکسن یا واکسن‌ستیزان هم بیکار ننشسته و از همین عدم شفاف‌سازی و سکوت بهره می‌برند تا افرادی را با خود همراه کنند.

فراهم شدن زمینه بی‌اعتمادی با القای دستورهای نادرست درخصوص واکسیناسیون

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در دنیای امروز اگر منابع خبری موثق و مورد اعتمادی وجود نداشته باشد، به طور قطع مردم به سراغ منابع دیگری می‌روند که به لحاظ روحی آن‌ها را اقناع می‌کند. این در حالی است که القای دستورهای نادرست درخصوص مهار اپیدمی و اثربخشی واکسیناسیون هم می‌تواند زمینه بی‌اعتمادی را فراهم کند.

وی به تأثیر سفرهای خارج از کشور در کم‌رنگ بودن استقبال از واکسیناسیون اشاره و خاطرنشان کرد: برخی مردم به علت سفر به خارج از کشور به دنبال واکسن‌هایی هستند که برای گرفتن ویزا با مشکل روبه‌رو نشوند. رفع این موانع در کنار اعتمادسازی به واکسیناسیون از راهکارهای اصلی مشارکت مردم به خصوص مردان در این فرایند است.

علل بی‌رغبتی مردم جامعه در تزریق واکسن کرونا

به گزارش ایمنا، اوایل شهریورماه سال جاری در خبرها اعلام شد واکسن‌هراسی و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی، اتفاقی ناگوار و چالشی جدی در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری است که جمعی از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به عواقب ترس واهی ناشی از تزریق واکسن و شیوع گسترده کرونا هشدار داده‌اند.

عوامل زیادی در ارتباط با بی‌رغبتی برخی اقشار مردم در تزریق واکسن کرونا می‌توان برشمرد که از جمله آن، هجمه‌های رسانه‌ای برخی افراد طرفدار تجویز گیاهان دارویی و پاشیدن بذر ترس ناشی از عواقب واکسن کرونا در جامعه، اضطراب ناشی از عوارض بعد از تزریق واکسن، هجمه رسانه‌های معاند خارج از کشور باهدف بی‌کیفیت جلوه دادن واکسن‌های تولید داخل و در نهایت بی‌توجهی برخی به صحبت‌های افراد صاحب‌نظر در ارتباط فواید واکسن برای مهار کرونا ویروس است.

کد خبر 556824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.