بازنگری ضوابط معماری و شهرسازی شهر اصفهان

رئیس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی اصفهان گفت: بازنگری ضوابط معماری و شهرسازی شهر اصفهان بر اساس شاخص‌های شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی انجام شده است.

احسان خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مقوله توسعه شهری دو فرآیند اصلی وجود دارد، نخست توسعه شهری "شهروند محور" که حاصل ساخت و سازهای پراکنده شهروندان در سطح شهر است و دیگری توسعه "مدیریت محور" در نتیجه اقدامات مختلف مدیریت شهری جهت توسعه و ارتقای کیفی، فضایی و کالبدی شهر است.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته آشفتگی‌هایی از نظر اولویت‌بندی اقدامات و سبک معماری و شهرسازی به‌کار گرفته شده در هر دو رویکرد توسعه شهری مشاهده می‌شود که با شرایط اقلیمی و مصالح بومی آورد، پیشینه درخشان تاریخی مکتب اصفهان در شهرسازی و معماری و سبک زندگی پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی همخوانی ندارد.

رئیس دبیرخانه شهر اسلامی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: دبیرخانه دائمی شهر اسلامی با درک این مهم در قالب طرح بررسی و بازنگری ضوابط معماری و شهرسازی شهر اصفهان اقدام به مطالعه و استخراج شاخص‌های شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی از مراجع سه‌گانه منابع اسلامی همچون قرآن و احادیث معتبر، نظرات نظریه‌پردازان و آثار به‌جای مانده از معماری و شهرسازی فاخر گذشته با مشارکت "اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان" کرد.

وی ادامه داد: پس از تجمع و تدقیق از بین بیش از دو هزار شاخص استخراج شده ۴۳ شاخص کلان برای این موضوع تعریف شد و طرح‌های تفصیلی کلان‌شهر اصفهان به چهار دسته شاخص‌های فاقد ضابطه، شاخص‌های دارای ضابطه و مناسب، شاخص‌های دارای ضابطه ولی نیازمند تقویت و شاخص‌های بدون ضابطه تقسیم شد.

خیام‌باشی افزود: بر این اساس، نسبت به پیشنهاد ضابطه‌های تکمیلی و اصلاح ضوابط موجود، فرایندهای علمی و کارشناسی انجام شد که امیدواریم با طی مراحل تصویب در قالب بازنگری ضوابط معماری و شهرسازی شهر اصفهان با رویکرد اسلامی ایرانی، در جهت تقویت فرهنگ، هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی، طراحی و ساخت‌وساز اقلیمی با مصالح بومی آورد، حمایت از هنر اصیل و توسعه عدالت‌محور و اخلاق‌مدار و با سیما و منظر چشم‌نواز و زیبا به‌کار گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: از دیگر محصولات دبیرخانه دائمی شهر اسلامی در سال جاری می‌توان به مطالعه و تدوین پنج مجلد کتاب فاخر و ویژه اشاره کرد که مجموعه دو جلدی "آرمان‌شهر اسلامی" در بیش از ۷۵۰ صفحه شامل کاربست مهم‌ترین نظریات در حوزه‌های شهرسازی و معماری، فرهنگ و هنر و حقوق شهروندی و مجموعه منحصربه‌فرد و خلاق "خشت بهشت" را شامل می‌شود.

رئیس دبیرخانه شهر اسلامی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در رابطه با "خشت بهشت" گفت: این مجموعه شامل تصویرنگاری شاخص‌ها و اصول معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی است و تاکنون سه مجلد آن در حوزه‌های شاخص‌ها و اصول شهرسازی، مسکن و مسجد با هدف به نمایش گذاشتن زیبایی‌ها، حکمت‌های پنهان و آشکار شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی و انتقال سریع، جذاب و آسان این مباحث به شهروندان و عموم علاقه‌مندان تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های ویژه این دبیرخانه می‌توان به "اندیشه نگاشت شهر اسلامی ایرانی در سه مقیاس خانه، محله و شهر"، "سرزمین پنج اقلیم یا بازیکده بازی‌های مهیج و جذاب سنتی و بومی"، "طراحی و اجرای مشارکتی محله اسلامی ایرانی نوین و پاسخگو به نیازهای‌های امروز شهر و شهروندان"، "طراحی و اجرای پاتوق شهری محله احمدیه با توجه ظرفیت مجموعه‌های ارزشمند گلستان شهدای اصفهان و تخت فولاد" و گذرهای فرهنگی "محله سادات" و "مدرس ابن‌سینا" اشاره کرد.

کد خبر 556766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.