۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
عملیات ۷۵ روزه

«والفجر ۸» از طولانی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس به‌شمار می‌رود که با پیروزی رزمندگان ایران به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات والفجر ۸ توسط سپاه و ارتش طراحی و اجرا شد؛ عملیاتی که در آن رزمندگان توانستند از اروندرود عبور و دشمن را حیرت‌زده کنند. در این عملیات که بیست‌ونهم فروردین ۱۳۶۵ با پیروزی نیروهای ایرانی به پایان رسید، رزمندگان شبه جزیره فاو را تصرف و از منطقه خسروآباد تا رأس‌البیشه پیشروی کردند. فرماندهی این عملیات برعهده شهیدان حاج حسین خرازی، حسن قربانی و محسن رضایی بود.

والفجر ۸ موفق‌ترین عملیات دفاع مقدس بود

حسین سالمی، تحلیلگر دفاع مقدس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عملیات یگان‌های نظامی ایران در دوران دفاع مقدس به دو قسمت درون و برون‌مرزی تقسیم می‌شود، والفجر ۸ از جمله عملیات‌های برون‌مرزی بود و یکی از موفق‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس به‌شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: عملیات والفجر ۸، درصد موفقیت زیادی داشت؛ غافلگیری دشمن از پایه‌های اصلی عملیات نظامی است که در والفجر ۸ محقق شد. نیروهای غواص به عنوان خط‌شکن مدت زمان طولانی با کمبود امکانات از جمله لباس مخصوص و اکسیژن با تحریم و سختی‌های زیادی روبه‌رو شدند.

این تحلیلگر دفاع مقدس با اشاره به این‌که نیروهای ایرانی در مناطق مختلف شمال و جنوب کشور آموزش دیده و وارد عمل شدند می‌افزاید: عملیات والفجر ۸ با رمز یا زهرا (س) آغاز شد و رزمندگان توانستند از رودخانه اروند وحشی که عظیم و مواج با جزر و مدهای زیاد بود و یکی از چهار رودخانه اصلی دنیا محسوب می‌شود، با موفقیت عبور کنند.

سالمی تصریح می‌کند: در شناسایی منطقه عوامل متعدد مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت که اروندرود بهترین موقعیت برای انجام عملیات بود. از آنجا که دشمن احتمال عملیات را پیش‌بینی می‌کرد، اما جرأت عبور از رودخانه را نداشت، با توجه به امکانات کافی که در اختیار داشتند حصر آبادان اتفاق نیفتاد. همچنین رزمندگان با کمترین امکانات و توکل بر خدا، توانستند موانع ۱۹ ردیف دشمن را بشکنند و پیروز شوند.

وی با بیان این‌که لشکر امام حسین (ع) یکی از لشکرهای خط‌شکن سپاه و جبهه بود، می‌افزاید: با توجه به موافقت نکردن حاج حسین خرازی برای عملیات والفجر ۸ و این موضوع که زمانی که ایشان نظری خلاف فرمانده کل داشتند، دیگر فرماندهان حرف او را می‌پذیرفتند؛ در جلسه با محسن رضایی، حاج حسین خرازی قانع شد که در عملیاتی که در منطقه چهلچراغ، اتفاق افتاد و محور عملیات لشکر امام حسین (ع) بود، شرکت کنند.

سالمی ادامه می‌دهد: لشکر امام حسین (ع) در پهلو گرفتن قایق‌ها با حداقل امکانات و مهمات و زدن اسکله نقش مهمی داشت. بنابراین با توجه به این اقدامات مؤثر، دشوارترین محورها به لشکر امام حسین (ع) سپرده شد، پس از این عملیات و با توجه به قدرت و توانایی رزمندگان، دیگر عملیات‌های دفاع مقدس نیز به لشکر امام حسین (ع) سپرده شد.

والفجر ۸ طولانی‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس است

محسن نصری، تحلیلگر دفاع مقدس در خصوص زمان عملیات والفجر ۸ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این عملیات در بیستم بهمن‌ماه سال ۶۴ در منطقه عملیاتی اروندرود در شهر فاو عراق اتفاق افتاد و طولانی‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس بود؛ چرا که ۷۵ روز به طول انجامید و منطقه تثبیت شد.

وی می‌افزاید: خط پدافندی ایران و بعثی‌ها مشخص شد و این عملیات اهداف اساسی را دنبال می‌کرد، بعثی‌ها از شهر فاو کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی‌ها را مورد حمله قرار می‌دادند و با انهدام پایگاه موشکی بعثی‌ها در این منطقه، دشمن نتوانست به خلیج فارس دسترسی داشته باشد و کشتی‌های نفتکش ایران مورد اصابت قرار نگرفت.

نصری تاکید می‌کند: دشمن با حمایت اروپا و آمریکا مستحکم‌ترین دژهای پدافندی را در ساحل ایجاد کرد؛ میدان مین، سیم‌های خاردار و خورشیدی‌شکل، سنگرهای بتونی که ۱.۵ متر ارتفاع داشت و راکت هواپیما به آن اصابت نمی‌کرد، اما ۱۵۰۰ نیروی غواص وارد اروندرود شدند و خط پدافندی دشمن را شکستند.

این استاد تحلیلگر دفاع مقدس با اشاره به این‌که عملیات والفجر ۸ یکی از بی‌نظیرترین عملیات‌ها در تاریخ جهان است و رزمندگان با حداقل امکانات توانستند پیروز شوند، ادامه می‌دهد: دشمن شکست سنگینی را متحمل شد، ناوگان و نیروی دریایی عراق فلج شد؛ چراکه بیشتر نیروهای عراقی در هور عبدالله پشت منطقه فاو مستقر بودند و رزمندگان ایرانی با تصرف هور عبدالله با کویت هم‌مرز شدند.

وی تاکید می‌کند: طراحی، شناسایی منطقه از مدت‌ها قبل انجام شد و شهدا کار بزرگی انجام دادند و در شب سوم عملیات نیروهای گردان حضرت ابوالفضل (ع) به فرماندهی شهید حسن قربانی در جاده فاو به البحار با گارد ریاست‌جمهوری صدام درگیر شدند.

نصری با اشاره به تجهیزات کامل دشمن و توانایی رزمندگان اظهار می‌کند: از شهر فاو سه جاده منشعب می‌شود؛ فاو به بصره، فاو به البحار و فاو به ام القصر که گارد ریاست‌جمهوری صدام که مجهزترین و قوی‌ترین نیروها را داشت در جاده فاو به البحار مستقر بود.

این تحلیلگر دفاع مقدس می‌افزاید: شهید خانعلی که همراه با حاج حسین خرازی در لشگر امام حسین (ع) بود و بی‌سیم‌های عراقی‌ها را شنود می‌کرد نقل می‌کند: "صدام به فرماندهان گارد گفت: فاو را رها کنید و گارد را از ایرانیان پس بگیرید." نیروهای گارد صدام توانمند بودند.

وی خاطرنشان می‌کند: رزمندگان در مناطق گوناگون آبی، خاکی و کوهستانی و خشکی هور عملیات انجام می‌دادند و توانایی بالایی داشتند، حسن قربانی و نیروهایش گارد دشمن را نابود کردند، بنابراین وقتی مستکبرین قدرت و صلابت ایران را در عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵ در منطقه شلمچه مشاهده کردند، قطعنامه ۵۹۸ را تصویب کردند تا صدام حفظ و بخشی از درخواست‌های ایران لحاظ شود.

کد خبر 556740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.