برنامه‌ریزی برای تولید محتوای موزه دفاع مقدس/ضرورت توانمندسازی راویان

باغ‌موزه دفاع مقدس اصفهان دیجیتالی است و باید روی تولید محتوای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد که این اقدام نیازمند برنامه‌ریزی و تأمین هزینه است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، استان شهیدپرور اصفهان با تقدیم بیش از ۲۳ هزار شهید و بیش از ۵۰ هزار جانباز و آزاده به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شاخص‌ترین استان به لحاظ ایثار و شهادت محسوب می‌شود.

پس از اتمام هشت سال دفاع مقدس در ایران قرار شد تا در هر استانی که ظرفیت وجود دارد، مجموعه‌های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس افتتاح شود و فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان رشادت‌ها و سلحشوری‌های رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس، جهاد، مقاومت، معرفی صبر و استقامت و سیره شهدا و خانواده آن‌ها برای نسل جوان امروزی از مهم‌ترین اهداف احداث مجموعه فرهنگی و باغ‌موزه دفاع مقدس در استان اصفهان است.

ساخت موزه دفاع مقدس اصفهان از سال ۱۳۷۶ برنامه‌ریزی شد و تاکنون حدود ۲۴ سال است که این موزه به عنوان یک مرکز فرهنگی فعالیت دارد.

برای ساخت و تجهیز بخش نخست این باغ موزه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شد، همچنین این فاز در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و نیز زیربنای هشت هزار متر مربع قرار دارد که تجهیزات جنگی در آن به نمایش گذاشته شده است، این در حالی است که فاز یک باغ‌موزه دفاع مقدس هنوز تکمیل نشده است و برای تکمیل و بهره‌برداری نیازمند اعتبار است.

در فاز تکمیلی سالن اجتماعات چندمنظوره، راهروهای نمایش سه‌بعدی، محل نمایش اشیا و آثار دفاع مقدس، سالن آموزش راویان و مرکز اسناد وجود دارد.

از ویژگی مهم موزه دفاع مقدس اصفهان این است که قابلیت به‌روزرسانی و تنوع‌بخشی محتوا دارد، این در حالی است که در موزه‌های دیگر کشور پس از تکمیل ساخت مکان، ادوات جنگی، سردیس‌ها، تندیس‌ها و یادبودها را نصب شده است که برای مخاطب پس از چند بار بازدید تکراری و خسته‌کننده خواهد بود.

برای بررسی وضعیت باغ‌موزه دفاع مقدس و زمان بهره‌برداری از فاز نخست و تکمیلی آن با سرهنگ محمد رضایی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا برای تکمیل فاز نخست باغ موزه دفاع مقدس بودجه‌ای در نظر گرفته شده است؟

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بازدیدی از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اصفهان داشتند که در این بازدید گزارشی از وضعیت، تفاوت‌ها، شاخص‌ها و ویژگی‌های این باغ‌موزه ارائه شد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای تأمین محتوای موزه قول مساعد دادند.

با توجه به اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس اصفهان دیجیتالی است، یکی از مباحثی که باید روی آن برنامه‌ریزی شود تولید محتوا است که نیازمند برنامه‌ریزی و تأمین هزینه است؛ از این‌رو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قول مساعد دادند که برای این امر در بودجه ۱۴۰۱ اعتباری در نظر بگیرند. امیدواریم با قول مساعد اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این امر محقق شود و همزمان با تکمیل زیرساخت‌ها و مباحث عمرانی، بحث تولید محتوا نیز کلید بخورد.

از شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان بابت حمایت و همکاری که داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم. بر اساس اساسنامه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور موزه دفاع مقدس توسط هیئت امنا اداره می‌شود. در استان اصفهان هم برای موزه دفاع مقدس هیئت امنایی وجود دارد که شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عضو این هیئت امنا هستند.

شهردار اصفهان با توجه به مسئولیتی که دو دوره قبلی داشت و معاون فرهنگی شهردار بود به مباحث موزه دفاع مقدس اشراف کامل دارد، همچنین اخیراً بازدیدی سه ساعته از این مجموعه داشت.

اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز بازدیدی از مراحل ساخت و تکمیل موزه داشتند و مباحث تخصصی در این جلسه مطرح شد که امیدواریم با توجه به دغدغه مدیریت شهری نسبت به تکمیل فاز نخست باغ‌موزه دفاع مقدس طی دو سال آینده شاهد افتتاح موزه و بهره‌برداری از فاز یک باشیم.

امیدواریم احداث باغ‌موزه دفاع مقدس که ۲۵ سال پیش کلید خورده است هرچه زودتر بهره‌برداری شود و آثار و برکات این موزه را مردم شهر و استان و حتی کشور و توریست‌های خارجی که علاقه‌مند به آشنایی با فرهنگ اصفهان و اصفهانی هستند، ببینند.

قطعاً فرهنگ دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی نگینی در تاریخ اصفهان است که با تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس می‌توانیم این فرهنگ را به دوستداران آن منتقل کنیم.

کنارگذر خیابان علامه یکی از پروژه‌های شهرداری منطقه چهار بود که طی روزهای گذشته افتتاح شد، سال‌های گذشته اقدامات لازم توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای این کنارگذر انجام شده بود اما به دلایلی این توافقنامه بین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شهرداری اصفهان منعقد نشده بود که با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری این موضوع را بررسی و اعلام آمادگی کردیم و در زمین مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عقب‌نشینی صورت گرفت و کنارگذر علامه افتتاح شد.

با توجه به اینکه رویکرد ما و شهرداری خدمت‌رسانی به مردم است و تسهیل در رفت و آمد خیابان علامه لازم بود این اتفاق صورت گرفت و روز دوازدهم بهمن‌ماه عبور و مرور از این خیابان شکل گرفت.

برنامه ریزی برای تولید محتوای موزه دفاع مقدس/ توانمندسازی راویان دفاع مقدس برگزار می‌شود

در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، چه اقداماتی در حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده است؟

بخشی به نام راویان دفاع مقدس داریم که از پیشکسوتان دفاع مقدس در رده‌های مختلف نظامی استان در آن حضور دارند. اعتقاد ما بر این است که راویان دفاع مقدس وقتی موضوعات دفاع مقدس را چه در اردوهای دفاع مقدس، چه در سخنرانی و چه در بازدید از مرکز موزه دفاع مقدس روایت می‌کنند، اگر بخواهیم از آثار و برکات دفاع مقدس به خوبی استفاده کنیم علاوه بر اینکه وقایع دفاع مقدس را تشریح و بازگو می‌کنیم باید نتیجه‌گیری خوبی از آن داشته باشیم که به فعل و موضوعات فعلی جامعه بازگردد و بر اساس الگوهای دفاع مقدس بتوانیم مشکلات فعلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برطرف کنیم.

قطعاً ضلع سوم این موضوع گفتمان ولایت است؛ یعنی فرمایشات مقام معظم رهبری زیربنای گفتمان ولایت با تجربه و الگوگیری از دفاع مقدس و در نتیجه رفع معضلات و مشکلات است؛ بنابراین اگر بخواهیم دفاع مقدس را به خوبی بازگو و از تحریف آن جلوگیری کنیم و با توجه به الگوگیری دفاع مقدس برای قرن‌ها مشکلات را پشت سر بگذاریم و مدیریت جامعه اسلامی را به خوبی انجام دهیم با زیربنای گفتمان مقام معظم رهبری و امام (ره) صورت خواهد پذیرفت، که ما به عنوان امامین انقلاب و گفتمان ولایت آن را می‌شناسیم، چون با نفس قدسی حضرت امام (ره) و تدابیر ایشان دفاع مقدس درخشید و آوازه شد.

وقتی حضرت امام (ره) می‌فرمایند که حصر آبادان باید شکسته شود نکات فراوانی در آن نهفته است، زیرا نکاتی که ولی فقیه می‌فرمایند با علم و دانش به آن مطلب است، همچنین جامعه شیعه و رزمندگان و حتی خانواده آن‌ها که کیلومترها با خط مقدم جبهه فاصله داشتند ولایت‌پذیری داشتند تا رزمندگان بایستند و مردم هم پشتیبانی کنند.

اتفاق‌های مکرری که در دفاع مقدس به وقوع پیوست، نشان‌دهنده ولایت‌پذیری و ولایتمداری همه اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان در خط مقدم جبهه بود.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در راستای جهاد تبیین چه اقداماتی را در نظر دارد؟

اکنون بخشی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نام آموزش تحقیقاتی وجود دارد که یکی از مأموریت‌های این قسمت در راستای تبیین گفتمان ولایت با موضوع دفاع مقدس است همچنین درسی دو واحدی با عنوان آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در حدود ۸۰ دانشگاه استان در حال تدریس است و هر ترم حدود شش تا ۹ هزار دانشجو این درس را می‌گذرانند.

با مسئولان دانشگاه‌های استان رایزنی کردیم که درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به لحاظ محتوایی غنی‌تر شود و همچنین در حوزه‌های علمیه نیز این درس ارائه شود. قرار است دوره‌ای ضمن خدمت برای کارکنان دولت در نظر گرفته شود که پیش‌بینی می‌شود با محتوایی که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و اساتیدی که توسط این بنیاد معرفی می‌شوند دوره‌های ضمن خدمت به مدت چهار سال و هر سال ۲۵ درصد از کارکنان دولت در استان اصفهان این دوره را بگذرانند.

دانشجویان مدیران آینده این نظام در گام دوم انقلاب هستند. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری با تجربه گام اول انقلاب می‌توان انسان‌ها و مدیران موفقی تربیت کرد که دغدغه کنونی مسئولان همین است.

آیا برای دوره‌های بازپروری راویان برنامه‌ریزی شده است؟

دوره توانمندسازی راویان و اساتید و درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در حال اجرا است و به صورت دوره‌های مستمر برگزار می‌شود، همچنین قبل از آغاز هر ترم جلسه هم‌اندیشی اساتید این درس برگزار می‌شود. راویان دفاع مقدس در جلسات مستمر به صورت حضوری و آنلاین به منظور کسب تجربه و جمع‌بندی نقطه نظرات بر روی شبهات موجود شرکت می‌کنند تا از تحریف دفاع مقدس جلوگیری شود.

دوره‌های توانمندسازی روایان از چه زمان آغاز شده است؟

از سال گذشته و امسال حدود ۹ نشست توانمندسازی ویژه اساتید دفاع مقدس به صورت وبیناری برگزار شد زیرا با شیوع ویروس کرونا نتوانستیم دوره‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم. در کنار این نشست‌ها موضوعات به‌روز با حضور اساتید دفاع مقدس و اساتید مسائل سیاسی کشوری با انسجام اساتید سراسر استان برگزار شد.

برنامه ریزی برای تولید محتوای موزه دفاع مقدس/ توانمندسازی راویان دفاع مقدس برگزار می‌شود

تعداد شهدای گمنام استان اصفهان چند نفر است؟

شهدای تازه تفحص شده به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته آن‌ها احراز هویت می‌شوند و یک دسته آن‌هایی هستند که احراز هویت نمی‌شوند. مسئولیت تشییع و تدفین شهدای احراز هویت نشده یا شهدای گمنام برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است همچنین تشییع شهدای احراز هویت شده با مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران است و شهدای سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی با مجموعه ایثارگران رده‌های نظامی مرتبط است.

اکنون میزبان ۴۳۸ شهید گمنام در ۱۶۴ یادمان شهدای گمنام در سطح استان اصفهان هستیم. همچنین در استان ۹۴ یادمان شهری، ۲۴ یادمان در رده نظامی، ۲۰ یادمان در مجموعه‌های دانشگاهی، ۱۴ یادمان در روستاها، شش یادمان در امامزادگان، چهار یادمان در مراکز صنعتی و یک یادمان در مجموعه آرامستان باغ رضوان و یک یادمان در مجموعه اداری وجود دارد که مدیریت یادمان شهدای گمنام توسط هیئت امنا بوده و اساسنامه مشخص دارد.

برای افزایش تعداد یادمان‌ها برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر ۱۳۰ درخواست از سراسر استان به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای افزایش یادمان‌ها داریم اما باید سیر مراحل طی و جانمایی مشخص شود.

برای افزایش تعداد یادمان‌ها باید مسئولان شهرستانی به اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درخواست داده شود و بنیاد هم بر اساس ملاک و معیارهای خود بازدیدی انجام می‌دهد و این موضوع را به تهران اعلام می‌کند و بعد تصمیم‌گیری می‌شود که تدفین شهدا صورت بگیرد یا خیر.

اصفهان مهد دفاع مقدس است و در حال رایزنی هستیم تا استقبالی از شهدای تازه تفحص شده در هر مناسبتی داشته باشیم. اکنون شهید گمنامی داشتیم که این شهید والامقام اهل اردبیل بوده و چندی پیش به عنوان شهید گمنام در شهر گز دفن شده است؛ اکنون بر اساس دی‌ان‌ای مرکز هویت‌های ژنتیک نور احراز هویت شده است و نام ایشان فاضل خدایی و یکی از شهدای شهر اردبیل است. از این‌رو به خانواده ایشان اطلاع‌رسانی کردیم و طی روزهای آتی طی مراسمی میزبان این خانواده شهید خواهیم بود.

برخی از یادمان شهدا در شهرها و روستاهای استان نیازمند تعمیر است آیا اقدامات مناسب در این راستا صورت خواهد گرفت؟

درخواست تکمیل طرح یادمان را در برخی نقاط داشته‌ایم، یادمان شهدای گمنام در نقاط شهری و روستایی هیئت امنایی دارد که رئیس این هیئت فرماندار آن شهرستان است، از این‌رو با پیگیری‌های استانداری اصفهان به فرمانداران شهرستان‌ها ابلاغ شده است که در برنامه‌ای شش ماهه یادمان‌های تکمیل نشده تکمیل شوند و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

کاروان اهالی بهشت چه تأثیری از خود به جای گذاشت؟

حرکت عظیم کاروان بهشت عنایت شهدا بود، شهدا در سال‌های ۶۳، ۶۴، ۶۵ در دفاع مقدس حضور داشتند و شهید شدند و موج معنوی و فرهنگی را در کشور ایجاد کردند. آن زمان پیکرهای مطهر شهدایی که بازمی‌گشتند معنویتی در شهرها ایجاد می‌کردند که آثار و برکات مثبتی داشت، اما یک سری از شهدا ماندند و اکنون به عنوان شهید گمنام برمی‌گردند.

شهدای گمنام در قالب کاروان اهالی بهشت در سطح استان آمدند و فضایی معنوی در کل استان و کشور ایجاد شد، این گونه اقدامات معنوی و الهی است.

ما خادم شهداییم و باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و در راستای برنامه‌ریزی منسجم هم‌افزایی شکل بگیرد. بر اساس تجربیات متعددی که تاکنون در زمینه تشییع و تدفین شهدای گمنام در استان شکل گرفته است امسال هم این درخواست صورت گرفت و شهدا عنایت کردند و میزبان حدود ۲۲ شهید گمنام در سطح استان بودیم و کار فرهنگی بزرگی شکل گرفت. قطعاً آثار و برکات این مراسم محدود به آن زمان نیست و روزها، هفته‌ها و ماه‌ها از معنویتی که شهدا ایجاد کردند بهره لازم را خواهیم برد.

کد خبر 556679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.