عقیم‌سازی ۴۵ قلاده سگ در مجهزترین پناهگاه شمال غرب کشور

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: در سال جاری ۴۵ قلاده سگ در این شهر عقیم‌سازی شده‌اند.

به گزارش ایمنا، هادی بصاری با بیان اینکه در سال جاری ۴۵ قلاده سگ توسط کارشناسان پناهگاه عقیم‌سازی شده‌اند، اظهار کرد: به منظور ارتقای سلامت و امنیت شهروندان و رعایت اصول حقوقی در برخورد با حیوانات بعد از زنده‌گیری سگ‌های بی‌پناه از سطح شهر توسط اکیپ‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه فرآیند واکسینه‌کردن، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی در پناهگاه این سازمان صورت می‌گیرد.

وی با تاکید به اینکه یک پناهگاه نگهداری سگ‌های ولگرد به مساحت سه هکتار در جاده شهید کلانتری واقع است، افزود: این پناهگاه بزرگترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمال غرب کشور است که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل، واکسینه‌کردن و عقیم‌سازی سگ توسط دامپزشک است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه خاطر نشان کرد: پس از عقیم‌سازی، سگ‌ها به قرنطینه منتقل و پس از طی دوره جراحت و در صورت لزوم تزریق آنتی‌بیوتیک و بهبود زخم‌های حاصل از جراحی و پلاک‌گذاری به طبیعت منتقل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها در سال ۸۷ کشتار سگ‌های ولگرد ممنوع است و بر روش واکسیناسیون و عقیم‌سازی توصیه شده است، گفت: برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد باید کانون‌های تولید سگ‌های بدون صاحب شناسایی شود و علت اصلی افزایش تعداد آنها مورد بررسی قرار گیرد، زیرا سگ‌ها به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و برای خود قلمرو دارند، چنانچه سیر باشند، قلمرو خود را ترک نمی‌کنند و اجازه ورود سگ دیگر را به قلمروی خود نمی‌دهند.

بصاری افزود: تعدادی از شهروندان با اخته‌کردن و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مخالف هستند و برخی از پرسه زدن آنها ابزار نگرانی می‌کنند، بنابراین رفع مشکل سگ‌های ولگرد قبل از هر اقدامی نیاز به پایش فرهنگی دارد که در این مسیر نیازمند مشارکت تمام شهروندان و رسانه‌ها و همیاری سازمان‌های متولی جهت فرهنگ‌سازی و اجرای کامل و اصولی پروسه ساماندهی هستیم.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد بی‌پناه در سطح شهر می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ موضوع را گزارش کنند تا در اسرع وقت اکیپ‌های ویژه در محل حاضر شوند و اقدام به زنده‌گیری آنها کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 556575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.