رئیسی ۹ دستور برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر کرد

رئیس جمهور دستورالعمل ۹ بندی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را در راستای اجرای فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید، ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، بر اساس ابلاغیه رییس‌جمهور، همه دستگاه‌های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شدند در مدت مقرر اقدامات و تمهیدات لازم در ابلاغیه را اجرا و مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهند.

در دستور العمل پیشگیری و مقابله با قاچاق نکات مهم و کاربردی از جمله «ساماندهی بازارچه‌های مرزی و کالاهای ملوانی و کولبری» تا «هماهنگی کامل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز» دیده شده است.

همچنین همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و تعزیرات موظفند با به کارگیری تمام توان، سرشاخه‌ها و عوامل فعال در حوزه قاچاق کالا و ارز را شناسایی و احکام صادره را اجرا کنند.

متن ابلاغیه رییس‌جمهور به شرح ذیل است:

بسمه‌تعالی
دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا

با توجه به سیاست‌های کلی و قوانین مربوط به حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال و با عنایت به بیانات و رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به‌ویژه فرمایشات اخیر معظم‌له در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و لزوم مقابله جدی با پدیده قاچاق و لزوم حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال و انجام اقدام جهادی توسط دستگاه‌های ذیربط موارد زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

۱. وزارت کشور با فوریت نسبت به فعال کردن و ساماندهی بازارچه‌های مرزی به‌منظور تبادل قانونمند و ضابطه‌مند کالا در این اماکن اقدام و بر نحوه فعالیت آنها نظارت کنند.

۲. سازمان مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی با تدوین برنامه جامع و عملیاتی کردن آن حداکثر در مدت یک ماه با رویکرد پیشگیری از ورود کالای قاچاق از این مناطق به سرزمین اصلی اقدام کند.

۳. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت کشور ظرف حداکثر یک ماه نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی کالا ملوانی و کولبری اقدام به گونه‌ای که اشخاص مجاز، نوع و میزان کالا، تعداد دفعات و ضوابط و مقررات حاکم بر این موضوع شفاف و عملیاتی شود.

۴. به‌منظور پیشگیری و مقابله سامانه‌محور در مبارزه با قاچاق کالا و رسیدگی دقیق و فوری به جرائم و تخلفات این حوزه، دستگاه‌های مسئول با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌های جامع تجارت، گمرکات کشور و دیگر سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با فوریت تکمیل و عملیاتی کرده و ارتباط بین سامانه‌ها را برقرار کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز در این سامانه‌ها بارگذاری شود؛ به گونه‌ای که زنجیره ورود، کشف، رسیدگی و تعیین تکلیف اموال قاچاق به‌صورت برخط قابل بهره‌برداری و رصد باشد و بازرسی ویژه پیشرفت کار و دستگاه‌هایی را که همکاری بایسته ندارند، معرفی تا برخورد لازم صورت گیرد.

۵. همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی موظفند با به‌کارگیری تمامی توان و ظرفیت‌های موجود و همکاری و هم‌افزایی بین بخشی سرشاخه‌ها و عوامل فعال در حوزه قاچاق به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته را شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی کنند.

۶. سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر نهادهای مسئول با دقت، فوریت و بدون اغماض و با کمک ضابطین قضایی، احکام صادره را با رویکرد ضربه زدن به منابع مالی شبکه‌های قاچاق اجرا کنند.

۷. پیرو اعلام قبلی در خصوص تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و گمرکات کشور، ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط سازمان مذکور، دادگستری‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی، پیگیری‌های لازم در جهت تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها و اموال باقی‌مانده از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و دادگستری‌ها به عمل آید.

۸. وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و سایر دستگاه‌های ذیربط باید در صدور مجوز برای واردات قانونی کالاهای مجاز و تأمین ارز و تسهیلات مورد نیاز، با رعایت دقت لازم در ضوابط و مقررات قانونی، امور مربوط را سریعاً به انجام رسانده تا از رسوب بی‌جهت کالا در گمرک و متروکه شدن این قبیل کالاها اجتناب شود.

۹. معاون اول رییس‌جمهور و دستگاه‌های نظارتی حسب مورد وظیفه نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را عهده‌دار هستند.

سید ابراهیم رئیسی
رییس جمهوری اسلامی ایران.

کد خبر 556561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.