۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
حقوق کارگران ۱۴۰۱ چقدر است؟

دبیر هیئت اجرایی خانه کارگر با اشاره به تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: جلسات شورای عالی کار آغاز شده است؛ اما معمولاً اعلام نتیجه آن تا پایان اسفند به طول می‌انجامد.

اصغر برشان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: نرخ سبد معیشت یک خانوار حدود ۹ میلیون و نرخ سبد غذایی هم چهار میلیون تخمین زده شده است. براساس قانون، حقوق کارگران هم باید بر طبق نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود اما با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، برای تعیین دستمزدها به این اعداد توجهی نمی‌شود.

وی افزود: به غیر از موانع موجود که در برابر افزایش حقوق قشر کارگر وجود دارد، هرساله تعیین دستمزدها در شورای عالی کار و با حضور نمایندگانی از طرف کارگران، کارفرماها و نماینده‌ای از سوی دولت مقرر می‌شود که این چیدمان نشان می‌دهد کفه ترازوی دولت و کارفرما سنگین‌تر از کارگری است و معمولاً میزان افزایشی که منافع کارگر را در برداشته باشد انجام نمی‌گیرد.

دبیر هیئت اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: براساس تجربه سال‌های گذشته، زمان تعیین تکلیف دستمزدهای سال آینده پس از تصویب بودجه و در آخرین روزهای سال است؛ چراکه تصمیم‌گیری در مورد حقوق کارکنان بخش دولتی و دیگر موارد مؤثر در معیشت مردم که در بودجه گنجانده می‌شود، الگویی برای تعیین حقوق کارگران تأمین اجتماعی است که مزد آن‌ها توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود.

کد خبر 556499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.