۵۷ درصد مدارس اصفهان نیازمند مقاوم‌سازی/اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای بازسازی

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: نزدیک به ۲۷ درصد مدارس و فضاهای آموزشی استان اصفهان، نیاز به تخریب و بازسازی دارد و حدود ۳۰ درصد نیازمند مقاوم‌سازی است. بنابراین حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا تمام مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی، ایمن شود.

مجید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شناسنامه مدارس استان در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ تهیه شده که دربرگیرنده اطلاعات حدود شش هزار واحد آموزشی است و پس از گذشت بیش از ۱۳ سال از ثبت این داده‌ها، اکنون نمی‌توان عدد دقیقی درباره مدارس تخریبی استان اعلام کرد و آماری که ارائه می‌شود، به شکل حدودی است.

وی درباره زمان حل شدن مشکل مدارس تخریبی استان، افزود: زمان‌بندی مشخصی برای این امر نمی‌توان اعلام کرد؛ چون اداره نوسازی مدارس یک دستگاه زیردستی است و براساس اعتباراتی که از دستگاه بالادست پیش‌بینی و به اصفهان تزریق می‌شود، عمل می‌کند.

رشد سریع نرخ تورم بودجه را می‌بلعد

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره رشد نرخ تورم در سال جاری، ادامه داد: افزایش ۲۵ درصدی بودجه سال آینده، قطعاً مشکلی را حل نمی‌کند چون امسال نیز معادل همین مبلغ و حتی بیش از آن، نرخ تورم افزایش یافت؛ بنابراین در اصل مبلغی به اعتبارات نوسازی مدارس اضافه نخواهد شد که به افزایش تعداد پروژه‌ها کمک کند اما شاید بتوان با همین روند امسال کارها را پیش برد.

وی با اشاره به اطلاعات شناسنامه مدارس استان اصفهان، گفت: نزدیک به ۲۷ درصد مدارس و فضاهای آموزشی استان نیاز به تخریب و بازسازی و حدود ۳۰ درصد، نیاز به مقاوم‌سازی دارد، بقیه مدارس پروژه‌های جدید و ایمن هستند.

نسیمی، بازنگری در شناسنامه مدارس برای دقیق‌تر شدن آمار و برنامه‌ریزی‌ها را ضروری دانست و افزود: براساس اطلاعات این شناسنامه، می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و رسیدگی هستند که آمار خوب و رضایت‌بخشی برای اصفهان نیست.

مشارکت خیران در اجرای ۸۰ درصد پروژه‌های مدرسه‌سازی

وی با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان یک استان برخوردار در کشور شناخته می‌شود، ادامه داد: آمار مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی در اصفهان نشان می‌دهد که در وضعیت خوب و مناسبی قرار نداریم و رسیدگی به مدارس فرسوده نیز نیازمند تأمین بودجه سنگینی است.

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان، مشارکت خیران مدرسه‌ساز برای اجرای ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه‌های مدرسه‌سازی را قابل تقدیر دانست و افزود: امسال نیز خیران هزینه اجرای بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان پروژه مدرسه‌سازی را تأمین کردند که رقم قابل توجهی است؛ اما نیازها همچنان زیاد است و در حال پیگیری برای اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه جبران مشکلات فضاهای آموزشی استان در مدت کوتاهی قابل جبران نیست، اظهار کرد: با توجه به نیاز و مشکلاتی که در استان وجود دارد، در مدت یکی دو سال، رسیدگی به مدارس فرسوده و تخریبی ممکن نخواهد بود؛ بلکه باید در یک برنامه چند ساله این موضوع مدیریت شود و با اعتباراتی علاوه بر آنچه پیش‌بینی می‌شود، روند اجرا و پیشرفت پروژه‌ها سرعت بیشتری پیدا کند.

حل مشکل مدارس فرسوده اصفهان نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار

نسیمی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۵ اعتبارات ویژه‌ای از صندوق ذخیره ارزی به نوسازی و بازسازی مدارس اختصاص یافت و این امر مدتی به اجرای پروژه‌ها شتاب بخشید؛ درحال‌حاضر هم به چنین اعتبارات ویژه‌ای نیاز داریم تا بتوانیم با سرعت بیشتری کمبودهای مدارس استان اصفهان را جبران کنیم.

وی درباره برآورد بودجه موردنیاز برای بازسازی ۵۰ درصد مدارس استان گفت: حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا تمام مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی، ایمن شود.

وجود ۱۲ مدرسه کانکسی در استان برخوردار اصفهان

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۲۱ مدارس کانکسی با ۲۵ کلاس درس در استان، گفت: بیش از نیمی از این مدارس در حال حاضر جمع‌آوری شده و تعداد ۱۰ تا ۱۲ مدرسه باقی مانده است که در حال برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری آن‌ها با اعتبارات سال‌های آینده هستیم.

وی پراکندگی مدارس کانکسی را در مناطق فریدون‌شهر، چادگان، بوئین‌ومیاندشت دانست و گفت: تخریب و جایگزینی پروژه‌ها باعث ارتقای سرانه آموزشی استان می‌شود؛ چون مدارس بر اساس استانداردها جایگزین واحدهای آموزشی فرسوده می‌شود و این روند خودبه‌خود سرانه اصفهان را بهبود می‌بخشد.

وی با اشاره به جایگاه قابل توجه اصفهان در کشور، ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط خوبی در استان نداریم، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس، پیگیر اختصاص اعتبارات ویژه برای نوسازی مدارس در بودجه‌ها باشند؛ چون فرزندان ما برای رشد خود و پیشرفت آینده کشور، نیازمند تحصیل در مدارس ایمن و استاندارد هستند و هر آنچه در این زمینه سرمایه‌گذاری شود برای آیندگان خواهد بود.

کد خبر 556390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.