شکار لحظه‌ای چشمگیر از یک تعامل کیهانی توسط هابل

«هابل» با ارائه تصویری شگفت‌انگیر از تعامل کیهانی دو کهکشان، نشان داد که اعماق فضا به گونه‌ای شگفت‌آور، سه‌بعدی و چشمگیر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلسکوپ فضایی «هابل» با انتشار عکسی از Arp282 واقع در فاصله ۳۱۹ میلیون سال نوری از زمین که در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد، تصویری از یک تعامل کیهانی بی‌نظیر را به نمایش گذاشت.

Arp282 متشکل از یک جفت کهکشان متقابل است که در آن کهکشان IC1559 در بالا و NGC169 در پایین قرار دارد. هر دو کهکشان دارای هسته‌های بسیار پرانرژی و درخشان هستند که به‌عنوان هسته‌های فعال کهکشانی (AGN) شناخته می‌شوند و برهم‌کنش‌های جزر و مدی زیبا با جزئیاتی بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارند.

کهکشان پایینی، NGC169 نوعی کهکشان بسیار فعال است که به نام کهکشان سیفرت شناخته می‌شود. رصد بسیاری از کهکشان‌های فعال مشابه سخت است زیرا تابش زیادی از خود ساطع می‌کنند، اما کهکشان‌های سیفرت در طول موج‌هایی غیر از آنچه که توسط ابزارهایی مانند هابل مشاهده می‌شود، انرژی تولید می‌کنند. این بدان معنا است که کهکشان مذکور را می‌توان به وضوح مشاهده کرد، حتی اگر بسیار فعال باشد. کهکشان دیگر، IC1559 نیز از نوع بسیار فعال است. این دو کهکشان به قدری نزدیک به هم قرار دارند که در حال برهم‌کنش هستند و مواد در جریان‌های ماده بین این دو در حال حرکت است.

برهم‌کنش‌های جزر و مدی زمانی اتفاق می‌افتد که گرانش یک جسم باعث انحراف یا کشش جسم دیگر شود. جهت آن‌ها نیز از جسم با جرم کمتر به سمت جسم با جرم بالاتر است. هنگامی که برهم‌کنش جزر و مدی میان دو کهکشان رخ می‌دهد گاز، غبار و حتی کل منظومه‌های ستاره‌ای از یک کهکشان دور می‌شود، به سمت کهکشان دیگر حرکت می‌کند و جریان‌هایی ظریف از ماده دو کهکشان را به یکدیگر پیوند می‌دهد که این فرآیند در تصویر ارسالی هابل به‌وضوح مشخص است.

اخترشناسان، پذیرفته‌اند که یک جنبه مهم از چگونگی تکامل کهکشان‌ها نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر است. کهکشان‌ها می‌توانند، ادغام شوند، با هم برخورد یا از کنار یکدیگر عبور کنند که هر یک از این فعل و انفعالات تأثیر قابل توجهی بر شکل‌ها و ساختار آن‌ها می‌گذارد. هر چه قدر هم که این فعل و انفعالات متداول باشد، به‌ندرت می‌توان تصویری از دو کهکشان در حال تعامل به دست آورد که این تعامل کیهانی را به شیوه‌ای قابل مشاهده و پویا به تصویر کشیده باشد؛ اما عکس ارسالی هابل نشان می‌دهد این تلسکوپ موفق به این دستاورد شده است.

کد خبر 556343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.