آیا امیکرون باعث بروز کرونای طولانی‌مدت می‌شود؟

علائم کرونا امیکرون ممکن است خفیف باشد، اما احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت پس از آلوده شدن به این سویه وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه کووید ۱۹ یک عفونت سیستم تنفسی است، ویروس کرونا می‌تواند اعضای مختلف بدن را به صورت همزمان تحت تأثیر قرار دهد. در بیشتر موارد علائم بیماری کووید ۱۹ طی ۱۵ روز بهبود پیدا می‌کنند، فقط افرادی که از عفونت شدید رنج می‌برند ممکن است به کرونای طولانی‌مدت مبتلا شوند. احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت معمولاً در زمان شیوع گونه دلتا بیشتر بود؛ زیرا این گونه خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری‌زا را افزایش می‌داد. سویه امیکرون در مقایسه با دلتا خفیف‌تر است.

آیا سویه امیکرون خطرناک است؟

سویه امیکرون در مقایسه با نوع قبلی ویروس کرونا خطر کمتری دارد. داده‌های جمع‌آوری شده از سراسر جهان در زمان اوج عفونت امیکرون نشان می‌دهد که علائم این ویروس جهش یافته مشابه علائم بیماری سرماخوردگی است. سویه امیکرون حتی باعث بروز مشکلات تنفسی شدید نمی‌شود. برخی افراد مبتلا به این سویه جدید علائمی شبیه به سرماخوردگی خفیف یا مشکلات معده را تجربه می‌کنند. با این وجود، سویه امیکرون بسیار مسری‌تر از دیگر انواع ویروس کرونا است.

کرونای طولانی‌مدت چیست؟

پس از اینکه افراد به ویروس کرونا آلوده می‌شوند، علائم مربوط به بیماری طی ۱۵ روز بهبود پیدا می‌کند؛ اما در صورتی که فرد دچار عفونت شدید یا در بیمارستان بستری شود، ممکن است برای مدت طولانی‌تری درگیر علائم بیماری باشد. هر نشانه‌ای از عفونت ویروس کرونا که در ۹۰ روز پس از ناپدید شدن عفونت اولیه ظاهر شود، کووید طولانی نامیده می‌شود. کرونای طولانی‌مدت معمولاً پس از گذشت چندین هفته از بروز بیماری کووید ۱۹ تشخیص داده می‌شود؛ علائم آن نیز شامل خستگی، مه مغزی، تنگی نفس و اضطراب و می‌شود. علائم کرونای طولانی مدت معمولاً با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند و از بین می‌رود، اما در بعضی موارد نیز ممکن است فرد مبتلا در بیمارستان بستری شود.

آیا امیکرون باعث بروز کرونای طولانی‌مدت می‌شود؟

سویه امیکرون در مقایسه با دلتا یا دیگر انواع ویروس کرونا باعث بروز علائم خفیف‌تر بیماری کووید ۱۹ می‌شود. البته هنوز بسیاری از افراد پس از مبتلا شدن به سویه امیکرون، علائم شدید را تجربه می‌کنند، در بیمارستان بستری می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه امیکرون خطر بروز کرونای طولانی مدت را افزایش می‌دهد در دسترس قرار نگرفته است، اما احتمال وقوع آن وجود دارد. امیکرون یکی از انواع سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا است که در دو سال گذشته جان میلیون‌ها انسان را گرفته است؛ بنابراین پتانسیل ایجاد آسیب جدی و علائم طولانی مدت را دارد. علائم کرونا امیکرون ممکن است خفیف باشد، اما احتمال بروز کرونای طولانی مدت پس از آلوده شدن به این سویه وجود دارد.

به منظور پیشگیری از بروز کرونا طولانی‌مدت چه اقداماتی انجام دهیم؟

توصیه شده است که پس از آلوده شدن به ویروس کرونا بیشتر مراقب خود باشید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، به موقع بخوابید، به طور منظم ورزش کنید، داروهای خود را به موقع مصرف کنید و برای بهبودی سریع‌تر استرس کمتری داشته باشید. در صورتی که در طول دوره بیماری به خوبی از خود مراقبت کنید، خطر ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 556288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.