مروری بر عملکرد ۲۵۳ روزه عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال

عزل موقت عزیزی خادم از ریاست فدراسیون در حالی رخ داد که ۱۱ ماه از آغاز فعالیتش در فدراسیون می‌گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه روز گذشته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با موافقت هر هشت عضو حاضر در جلسه، به فعالیت ۲۵۳ روزه عزیزی خادم پایان داد. خادم دهم اسفند ماه سال قبل بود که با کسب آرای بیشتری نسبت به سه نامزد حاضر در انتخابات، رسماً به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال برای چهار سال بعدی انتخاب شد اما حضورش در ساختمان سئول به یک سال هم نرسید. به همین بهانه در ادامه با مروری بر عملکرد شهاب‌الدین عزیزی خادم در طول مدت ریاستش در فدراسیون فوتبال خواهیم پرداخت:

انتصابات نامتعارف

یکی از انتقادات مهم منتقدان به عزیزی خادم، برخی انتصابات بود که بعضاً جلوه قانونی نداشت و در برخی موارد هم نیاز به حضور چنین اشخاصی دیده نمی‌شد. در حالی که حمیدرضا مهرعلی به عنوان نایب رئیس موفق به اخذ رأی از مجمع عمومی نشده و حیدر بهاروند نیز اصلاً در انتخاب شرکت نکرده بود، به یکباره از سوی رئیس فدراسیون به عنوان سرپرست‌های نایب رئیسی اول و دوم منصوب شدند که کاملاً با اساسنامه در تضاد بود.

مروری بر عملکرد ۲۵۳ روزه عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال

این انتخاب‌های سوال برانگیز اما تنها محدود به ارکان بالایی فدراسیون نمی‌شد و خادم مشاوران زیادی را هم با خود به فدراسیون آورد. از علی عالی که در قامت مشاور رسانه‌ای آقای رئیس منصوب شد و به همراه شخص عزیزی خادم روزگار سختی برای رسانه‌های منتقد فراهم آوردند تا غلامرضا رفیعی که در سمت تازه تعریف شده مشاور حقوقی حتی برای کمیته انضباطی و اخلاق هم تعیین تکلیف می‌کرد.

بریز و بپاش‌های مالی

به نظر می‌رسد نبود شفافیت مالی در فدراسیون فوتبال خادم از دلایل مهم هیئت رئیسه برای عزل رئیس فدراسیون بود. عزیزی خادم که با شعار فدراسیون دانش بنیان و کسب درآمد به پیروزی در انتخابات رسید، هرگز نتوانست تغییری در روند درآمدزایی فدراسیون ایجاد کند و همواره کاسه گدایی به سمت نهادهای دولتی دراز کرد.

به علاوه سفرهای خارجی به تورنمنت‌های مختلف تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی با هیئت همراه بزرگی که حضور برخی‌شان اصلاً توجیه‌پذیر نبود، هزینه‌های هنگفتی روی دست فدراسیون گذاشت و در یک نمونه برای جام جهانی فوتسال در لیتوانی، بدهکاری ۳۲ هزار یورویی فدراسیون به یک شرکت غیر مرتبط با فوتبال را به بار آورد.

مروری بر عملکرد ۲۵۳ روزه عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال

تلاش‌های بی‌ثمر برای اصلاح اساسنامه

فشارهای فیفا به فوتبال در دوران حضور خادم به اوج خود رسید و این کنفدراسیون جهانی عزم خود را جزم کرد تا فدراسیون ایران اساسنامه خود را اصلاح کند. ایراد اصلی فیفا به اساسنامه کنونی فدراسیون در سال‌های اخیر تعریف نشدن فدراسیون به عنوان نهادی مستقل است. فیفا برای اصلاح و تصویب اساسنامه توسط پارلمان ایران تا دهم اسفند ماه سال جاری به فدراسیون فرصت داده و بعد از آن به نظر فوتبال ایران باید انتظار تعلیق و تشکیل کمیته انتقالی را بکشد.

فدراسیون عزیزی خادم هر چند دیر اما به این قضیه ورود کرد. آن‌ها با تشکیل مجمع هیئت‌های استانی در اصفهان و صرف هزینه‌ای هنگفت، از رئوسا هیئت‌ها خواستند تا هر یک با مجمع نمایندگان استان خود برای رأی به اساسنامه جدید دیدار کرده و آن‌ها را مجاب کنند. اتفاقی که به نظر می‌رسد هرگز نیافتاده و لااقل تا این زمان خبری از تصویب اساسنامه در مجلس شورای اسلامی نبوده است.

حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان

کنار رفتن استقلال و پرسپولیس از آسیا اگر چه در نگاه اول، سخت‌گیری AFC و سهل‌انگاری مدیران دو باشگاه را نشان می‌دهد اما بی‌ربط با اشتباه سهوی یا حتی عمدی فدراسیون نبود. سرخابی‌ها که به وضوح سال‌ها است شرایط لازم برای کسب مجوز حرفه‌ای را ندارند معمولاً با همراهی فدراسیون موفق به اخذ آن می‌شدند تا از آسیا محروم نشوند.

با این حال برخی معتقدند ایرادات کمیته بدوی فدراسیون فوتبال، کمیته بررسی مجوز حرفه‌ای AFC را حساس کرد تا استقلال و پرسپولیس از حضور در لیگ قهرمانان این فصل محروم کند. اتفاقی که علیرغم قول مساعدت عزیزی خادم در دیدار با مدیرعاملان وقت باشگاه، رخ داد و هرگز مسئولیتش از سوی فدراسیون‌نشینان پذیرفته نشد.

مروری بر عملکرد ۲۵۳ روزه عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال

خوبانِ عالم!

موفقیت تیم‌های ملی فوتبال آقایان و بانوان اگر چه از نکات مثبت کارنامه خادم در فدراسیون فوتبال بود اما ربط دادن این دستاوردها به واژه "خوبان عالم" در مصاحبه‌ای که خیلی زود از روی سایت فدراسیون فوتبال برداشته شد، شائبه‌های رخنه کردن جریان خرافاتی فوتبال تا بالاترین طبقه ساختمان فدراسیون را به وجود آورد. موضوعی که هر چند اعتقادی شخصی است و تنها ایراد مهم به آن، ترویجش در جایگاهی مانند ریاست فدراسیون است.

وی‌ای آر؛ وعده‌ای که عملی نشد!

یکی از ادعاهای مهم شهاب‌الدین عزیزی خادم آوردن VAR به فوتبال ایران و مسابقات لیگ برتر بود که البته هرگز عملی نشد. با این وجود او موفق شد وی‌ای آر آفلاینی را برای دیدار ایران و کره جنوبی تهران بیاورد اما بعدها مشخص شد شرکت سازنده این نوع وی‌ای آر دچار مشکلات امنیتی بود و متضاد با منافع ملی است. به همین خاطر نیز آوردن وی‌ای آر به زمانی دیرتر موکول شد و به دوران کوتاه مدت ریاست عزیزی خادم نرسید.

مروری بر عملکرد ۲۵۳ روزه عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال

مهدوی‌کیا و روزهای سختی که فدراسیون خادم برایش رقم زد

انتخاب سرمربیگری مهدی مهدوی‌کیا برای تیم ملی امید، از همان ابتدا با حاشیه‌های فراوانی همراه بود مهدوی‌کیا که یار علی کریمی در انتخابات بود، حالا به دعوت رقیبش لبیک گفته بود و خیلی زود ابعاد بیشتری از این ماجرا مشخص شد.

حضور مهدوی‌کیا بدون اطلاع در دیدار دوستانه‌ای که از سوی فیفا به منظور عادی‌سازی روابط رژیم اشغالگر قدس و کشورهای عربی برگزار می‌شد، آینده حرفه‌ای این ستاره فوتبال را هدف قرار گرفت ولی او که روحش از این ماجرا خبر نداشت، سربلند بیرون آمد. حتی مشخص شد فدراسیون قراردادی با مهدوی‌کیا امضا نکرده که در نوع خود عجیب به نظر می‌رسید.

کد خبر 556276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.