علت جوش آوردن خودرو

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: سوختن واشر سر سیلندر، جام کردن موتور و خرابی قطعات لاستیکی داخل خودرو از جمله عوارضی است که به دلیل جوش آوردن موتور ایجاد می‌شود.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در صفحه کیلومتر روبه‌روی راننده، نمایشگر دمای آب وجود دارد، اظهار کرد: هنگامی که عقربه این نمایشگر به سمت خط قرمز حرکت کند، نشان می‌دهد آب داخل خودرو بیش از حد گرم شده و به نقطه جوش رسیده است.

علل جوش آوردن خودرو

وی در رابطه با عوامل مؤثر در جوش آوردن خودرو گفت: نخستین عاملی که سبب افزایش دمای آب می‌شود، کم‌بودن مایع خنک‌کاری است به همین دلیل بهتر است قبل از حرکت مقدار سیالات خودرو را بررسی و از کافی بودن مقدار آب رادیات اطمینان حاصل کنید.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: یکی دیگر از عوامل جوش آوردن خودرو، خرابی فن یا در برخی از خودروها تسمه پروانه است زیرا این دو قطعه وظیفه خنک‌کاری خودرو را بر عهده دارد. در صورتی که فن خودرو به درستی عمل می‌کند، اما موتور خنک نمی‌شود احتمال خرابی ترموستات وجود دارد.

وی افزود: ترموستات در دمای معینی باز و آب را داخل موتور به جریان می‌اندازد تا خودرو خنک شود، سپس هنگامی که دمای موتور به مقدار مطلوب رسید دوباره بسته می‌شود در نتیجه خرابی این قطعه منجر به جوش‌آوردن خودرو می‌شود.

ناظمی اشاره کرد: گرفتگی رادیاتور یا مسیرهای آب بر اثر رسوبات و جرم از جمله دلایلی است که منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود، همچنین خرابی واترپمپ نیز می‌تواند عاملی برای جوش‌آوردن خودرو محسوب شود زیرا اگر این قطعه با مشکل روبه‌رو شود، آب به درستی در خودرو حرکت نمی‌کند.

عوارض جوش آوردن خودرو

وی در رابطه با عوارض جوش‌آوردن خودرو گفت: سوختن واشر سر سیلندر، جام کردن موتور و خرابی قطعات لاستیکی داخل خودرو از جمله عوارضی است که به دلیل جوش آوردن موتور ایجاد می‌شود.

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

این کارشناس مکانیک خودرو تاکید کرد: به هیچ عنوان هنگام جوش‌آوردن خودرو درب رادیات را باز نکنید؛ زیرا آب داخل آن تحت فشار بوده و هنگامی که به نقطه جوش می‌رسد، می‌تواند منجر به آسیب‌های جانی شود. برای باز کردن رادیات در چنین مواقعی بهتر است از پارچه‌ای بزرگ استفاده کنید.

وی افزود: هنگام جوش‌آوردن خودرو می‌توانید روی رادیات آب سرد بریزید، اما به هیچ عنوان نباید آب روی موتور ریخته شود؛ البته در صورتی که جوش آوردن ناشی از خرابی ترموستات باشد ریختن آب سرد بی‌فایده است چون آب داخل موتور ساکن است.

ناظمی ادامه داد: در هنگام جوش آوردن خودور نباید موتور را خاموش کنید، زیرا با این کار احتمال ایجاد مشکلات جانبی افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین بهتر است همیشه ظرف آب داخل خودرو داشته‌باشید تا در چنین مواقعی از آن استفاده کنید.

کد خبر 556023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.