بورس هفته کاری را کم‌رمق به پایان رساند

شاخص پس از عبور از سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی وارد روند خنثی شده است و تغییرات چندانی را تجربه نمی‌کند، در ابتدای بازار شاخص کل مثبت و در نیمه دوم منفی شد اما نه جانی به مثبت بود و نه جانی به منفی، حجم و ارزش معاملات نیز به اندازه‌ای نبود که بگوییم تغییرات محسوسی در بازار رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با افت ۸۴۵ واحدی به سطح یک میلیون ۲۸۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۱۸ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار ۲۸۳ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۰۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۷ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۶۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۲۳

بورس هفته کاری را کم‌رمق به پایان رساند

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش یک واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۰۱ درصدی را تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۲۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۵ هزار و ۵۰۹ و ۵۲ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد و ۷۲۲ و دو میلیارد و ۹۷۵ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

بورس هفته کاری را کم‌رمق به پایان رساند

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی رفتار نوسانی بین دو سطح یک میلیون ۲۸۰ هزار واحد تا یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد.

بورس هفته کاری را کم‌رمق به پایان رساند

بازار

علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در راستای تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه و در حمایت از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مجوز موافقت اصولی اولین صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (REITs) صادر شد. هدف تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری فعالان بازار سرمایه و افزایش سهم مسکن در پرتفوی آنان است.

وی افزود: پذیره‌نویسی اولین صندوق سهامی اهرمی نیز در آذر ماه انجام شد. همچنین پذیره‌نویسی اولین صندوق در صندوق که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی سرمایه‌گذاری خواهد کرد در دی ماه سال جاری انجام شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در چهار ماه گذشته نیز مجوز فعالیت ۲۲ صندوق سرمایه‌گذاری و مجوز تأسیس ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری در انواع مختلف صادر شد و با درخواست موافقت اصولی ۱۷ صندوق جدید هم موافقت شده است. از بین این صندوق‌ها بیش از ۳۰ صندوق از نوع سهامی، مختلط و یا بازارگردانی هستند. سازمان بورس با همکاری نهادهای مالی فعال موارد مرتبط با نوآوری در ابزارهای سرمایه گذاری جدید را پیگیری می‌کند و تمامی درخواست‌ها در این حوزه به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جزئیاتی تازه از عرضه اولیه سهام پرسپولیس و استقلال

قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه شب‌های فوتبالی شبکه ورزش درباره حضور سرخابی‌ها در بورس وزارت ورزش، شرکت فرابورس، سازمان بورس، سازمان مالیات و سازمان حسابرسی با سازمان خصوصی‌سازی همکاری کامل داشتند؛ اما متأسفانه فدراسیون فوتبال و آقای عزیزی خادم همکاری کامل نداشته است. در مرحله اول ۱۰ درصد سهام این دو باشگاه در بورس عرضه می‌شود. ۵ درصد به هواداران باشگاه‌ها عرضه می‌شود. اینکه چه کسی هوادار محسوب می‌شود، بسته به سیاست‌های این دو باشگاه است. پنج درصد از سهام به دست اندرکاران و مربیان و بازیکنان این دو باشگاه می‌رسد.

جاماندگان سود سهام عدالت شماره شبا اعلام کنند

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کرد: براساس آخرین آمارها بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار سهامدار مشمول سهام عدالت، سود سهام سال ۱۳۹۸ خود را دریافت نکرده‌اند. این افراد باید هر چه زودتر اقدام به اعلام شماره شبای خود کنند.

بارگذاری مدارک لازم برای دریافت مجوز نهادهای مالی در درگاه ملی مجوزها

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: مستندات لازم برای متقاضیان دریافت مجوز تأسیس انواع نهادهای مالی به وزارت اقتصاد به منظور بارگذاری در درگاه ملی مجوزها ارسال شده است.

رضا نوحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به موضوع ساماندهی و تسهیل اعطای مجوزها گفت: نهادهای مالی هم از این موضوع مستثنا نیستند و ما مدارک و شرایط مؤسسان نهادهای مالی را برای اخذ مجوز در اختیار وزارت اقتصاد قرار داده‌ایم.

پذیرش جدید در بازار اصلی بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش قیر، شمش و میلگرد فولادی چهار شرکت در بازار اصلی این بورس خبر داد.

براساس این اطلاعیه‌ها، پذیرش محصولات مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و بیست و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۳ بهمن‌ماه به تصویب رسید. به این ترتیب قیر شرکت پالایش قیر پارس صنعت خاورمیانه و شمش فولادی شرکت‌های تعاونی ذوب و ریخته‌گری فولاد سپید دشت و صبا راد محور در بازار اصلی پذیرش شدند و به زودی روی تابلوی بورس کالای ایران می‌روند.

سامانه جدید عرضه بورس کالا به زودی راه‌اندازی می‌شود

برمک هوشیار، مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران گفت: طراحی سامانه جدید عرضه، یکی از پروژه‌هایی است که در راستای طرح جامع یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی موسوم به «سامانه سیمرغ» پیاده سازی شده و این سامانه که به لحاظ تکنولوژی و فرآیندی به طور ویژه ارتقا یافته است به زودی جایگزین تمام سامانه‌های قبلی بورس کالا می‌شود.به لحاظ بحث مدیریت کاربران نیز مدیریت کاربران تمامی این سامانه‌ها یکپارچه شده و دسترسی سامانه‌های جدید از طریق سامانه sso یا همان درگاه ورود یکپارچه اتفاق می‌افتد که پیشرفته‌ترین تمهیدات امنیتی در آن لحاظ شده است.

وی افزود: یکی از اتفاقات صورت گرفته در سامانه جدید عرضه، تغییرات تکنولوژی است به طوری که در این سامانه از تکنولوژی ویندوز اپلیکیشن به وب اپلیکیشن تغییر رویکرد دادیم.

تحلیل و تحولات شرکت‌ها

وسپهر: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، درصد افزایش سرمایه: ۱۵۰ درصد

محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

شجم: صنایع پتروشیمی تخت جمشید امروز ۶۴۰ تن استایرن بوتادین رابر تیره ۱۷۱۲ در بورس کالا با قیمت پایه ۴۰۹,۴۴۷ ریال عرضه کرد. ۲۸۸ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که یک درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۹ بهمن است.

شگویا: پتروشیمی شهید تندگویان امروز ۲,۰۰۲ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821 در بورس کالا با قیمت پایه ۳۱۳,۹۲۲ ریال عرضه کرد. ۱۷۶ تن آن تا قیمت ۳۸۳,۵۶۶ ریال رقابت شد که ۱۸.۲ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۳۸۰,۳۶۸ ریال مچ شد که ۱.۱ درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۹ بهمن است.

فجر: فولاد امیرکبیر کاشان امروز ۷,۰۰۰ تن ورق گالوانیزه G در بورس کالا با قیمت پایه ۲۴۵,۲۸۴ ریال عرضه کرد. ۵۰ تن آن تا قیمت ۲۴۷,۴۵۹ ریال رقابت شد که ۰.۹ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۲۴۵,۷۰۵ ریال مچ شد که ۰.۲ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۹ بهمن است.

فخاس: مجتمع فولاد خراسان امروز ۱۰,۰۳۲ تن سبد میلگرد ۲۸ تا 14-A3 در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۱,۰۰۰ ریال عرضه کرد. ۵۹۴ تن آن تا قیمت ۱۴۲,۵۰۹ ریال رقابت شد که ۱.۱ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۴۱,۸۹۹ ریال مچ شد که ۱.۴ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۲۰ بهمن است.

رخدادهای بازارجهانی

عرضه و تقاضای نفت براساس گزارش اوپک پلاس و چشم‌انداز تقاضا

براساس گزارش اوپک پلاس، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱، ۹۶.۶۵ میلیون بشکه در روز بوده که انتظار می‌رود در ۲۰۲۲ به ۱۰۰.۸ میلیون بشکه در روز برسد. در فصل اول ۲۰۲۲ انتظار می‌رود مقدار تقاضا نسبت به فصل آخر ۲۰۲۱، با ۶۴۰ هزار بشکه در روز کاهش به ۹۹.۱۳ میلیون بشکه در روز برسد. روند تقاضا در ۲۰۲۲ براساس این گزارش صعودی است.

مقدار تولید اوپک پلاس در فصل آخر به ۲۷.۶۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. مقدار تولید در ۲۰۲۱ با ۶۷۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ۲۰۲۰، به ۲۶.۳۲ میلیون تن رسیده است. در سال ۲۰۲۱، بازار نفت با کسری ۱.۶ میلیون تنی مواجه بوده است.

بر اساس آمار منابع ثانویه، مجموع تولید نفت ۱۳ کشور عضو سازمان اوپک در ماه ژانویه ۲۰۲۲ به ۲۷.۹۲ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه قبل حدود ۶۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت. در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۱، بالاترین افزایش تولید در ژانویه متعلق به کشورهای نیجریه (۸۱ هزار بشکه در روز)، عربستان سعودی (۵۴ هزار بشکه)، امارات متحده عربی (۴۴ هزار بشکه) و ایران (۲۱ هزار بشکه) است.

بازار فولاد چین در ۲۰۲۱

مصرف ظاهری فولاد در ۲۰۲۱، ۵.۴ درصد کاهش پیدا کرده و به ۹۹۱.۷ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که تولید فولاد افت سه درصدی داشته و به ۱,۰۳۲ میلیون تن رسیده است.

در سال ۲۰۲۱، واردات محصولات فولادی نهایی و نیمه نهایی ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۸ میلیون تن رسیده است. صادرات محصولات فولادی افزایش ۲۴.۷ درصدی داشته و به ۶۷ درصد رسیده است. صادرات خالص به حدود ۴۰ میلیون تن رسیده که رشد ۱۵۸ درصدی داشته است. خالص صادرات معادل ۳.۸ درصد تولید فولاد خام در ۲۰۲۱ بوده است.

در ژانویه ۲۰۲۲، شاخص قیمت فولاد چین نسبت به دسامبر ۲۰۲۲، اندکی کاهش پیدا کرده و به ۱۳۲.۳ رسیده است. شاخص قیمت میلگرد کاهش و شاخص قیمت ورق گرم افزایش داشته است. سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، ماشین آلات و تولید لوازم خانگی محرک‌های تقاضا در بخش فولاد بوده است. در سال ۲۰۲۱، سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت (راه آهن) ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. در طول دوره مشابه سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده‌ای ۱.۲ درصد نسبت به ۲۰۲۰ افت داشته است. سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی رشد حدود ۱۹ درصد داشته است.

در بخش صنعت ماشین آلات، ارزش افزوده این صنعت ۹.۶ درصد رشد داشته است. ارزش افزوده بخش محصولات فلزی رشد ۱۶ درصدی را نسبت به ۲۰۲۰ ثبت کرده است. تولید خودرو افزایش ۴.۸ درصدی داشته و به ۲۶.۵ میلیون واحد رسیده است. تولید یخچال‌های خانگی کاهش ۰.۴ درصدی و تولید دستگاه‌های تهویه کننده هوا افزایش ۹.۴ درصدی داشته است.

نقشه بازار بورس

بورس هفته کاری را کم‌رمق به پایان رساند

بورس هفته کاری را کم‌رمق به پایان رساند

کد خبر 555998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.