استفاده از روش‌های نوآورانه برای مبارزه با جوندگان مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از استفاده از روش‌های تلفیقی در راستای اثرگذاری بیشتر در کنترل جمعیت و مبارزه با جوندگان در سطح این کلان‌شهر خبر داد.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تجربه اقدامات صورت گرفته در مدیریت شهری طی سال‌های گذشته و استفاده از ظرفیت‌های علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی مطرح کشور نشان داده است که به منظور مبارزه با جوندگان و کنترل جمعیت آنها تنها نمی‌توان از یک روش استفاده کرد، زیرا به تدریج جوندگان در مقابل آن مصونیت یا آگاهی پیدا می‌کنند، به همین منظور استفاده از روش‌های تلفیقی در حال حاضر یکی از مؤثرترین روش‌های مبارزه با جوندگان است که کلان‌شهر مشهد نیز همسو با شهرهای توسعه یافته دنیا، از این روش‌ها بهره می‌برد.

وی ادامه داد: در روش تلفیقی به صورت همزمان اقداماتی نظیر محدودسازی آب، غذا و زیستگاه با استفاده از اقداماتی نظیر لایروبی مسیل‌ها، انهار و مرمت آنها به همراه استفاده از طعمه‌های سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد افزود: در ماه‌های گذشته پس از مطالعات و بررسی‌های میدانی از طعمه‌های وکس بلوک استفاده شد که این طعمه به دلیل داشتن دانه غلات و حبوبات در ترکیبات خود برای جوندگان بسیار جذاب است و آمارها نشان می‌دهد عملکرد بسیار مناسبی در زمینه کنترل جمعیت جوندگان داشته است.

وی تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی در مناطق یک، دو، شش، هفت و هشت اجرا شد و با توجه به شناسایی کانون‌های فعال جوندگان در کلان‌شهر مشهد مقرر شده است با همکاری سایر دستگاه‌های متولی اقدامات گسترده‌ای در راستای مبارزه با جوندگان در سطح شهر انجام شود.

پذیرا ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون با بیش از ۱۵۷ هزار بسته نانو پودر و هفت‌هزار عدد وکس بلوک، طعمه‌گذاری در سطح شهر صورت گرفته است که بیشترین آنها به ترتیب در مناطق یک، شش، هفت و هشت شهرداری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مبارزه با جوندگان در سطح شهر، همکاری صنوف و نهادهای ذی‌ربط برای کنترل جمعیت جوندگان ضروری است.

کد خبر 555939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.