اسکاتلند در تلاش برای ایجاد یک مرکز هیدروژنی

شورای شهر ابردین، سومین شهر بزرگ اسکاتلند و بیست‌ونهمین شهر بزرگ بریتانیا، حدود ۱۰ سال پیش ایجاد مرکزی جدید را طراحی کردند تا اقتصاد هیدروژنی را در سراسر کشور رونق ببخشند؛ شرکت نفت و گاز بریتانیایی (بی‌پی) از مشارکت خود برای پیاده‌سازی طرح پس از گذشت یک دهه خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز هیدروژنی ابردین که قرار است با مشارکت شرکت چندملیتی "بی‌پی" احداث شود از تأسیسات برق خورشیدی و یک مرکز تولید هیدروژن برخوردار خواهد بود که به تأمین انرژی تجدیدپذیر در آن کمک خواهد کرد. مدیران شهر در نظر دارند از این مرکز که منشأ طراحی آن به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد، برای تولید انرژی پاک و همچنین رونق اقتصاد هیدروژنی کشور بهره گیرند. در این شهرک سبز جدید، انتشار سوخت فسیلی صفر خواهد بود ضمن این‌که از انرژی پاک در ۲۵ اتوبوس، ۶۰ خودرو در بخش عمومی، ناوگان جمع‌آوری زباله و همچنین سازه‌های فرهنگی، سالن‌های تئاتر و مراکز فرهنگی بهره گرفته خواهد شد.

پیش از این نیز، هیدروژن نقش مهمی در تأمین سوخت ابردین ایفا کرده است، به طوری که طی شش سال گذشته، دو میلیون مسافر از طریق اتوبوس‌های عمومی هیدروژنی به عبور و مرور پرداخته‌اند و این اتفاق در ذخیره بیش از ۱۰۰ تن دی اکسید کربن سهیم بوده است. البته بهره‌مندی از انرژی هیدروژنی در ابردین از سال ۲۰۱۹ و پس از پیاده‌سازی پروژه‌های آزمایشی مختلف جدی شد که از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به جایگزینی ناوگان اتوبوس‌رانی قدیمی با نوع هیدروژنی جدید آن و استقرار ناوگان شورای شهر اشاره کرد.

اسکاتلند در تلاش برای ایجاد یک مرکز هیدروژنی

نتیجه تحقیقات متعدد انجام شده توسط مدیران سومین شهر بزرگ اسکاتلند نشان داد که استفاده گسترده از ناوگان هیدروژنی، افزایش تولید و تأمین هیدروژن سبز از طریق ایجاد مولدهای بزرگ انرژی تجدیدپذیر و در نهایت، تلفیق زنجیره تأمین با آموزش می‌تواند کاهش قابل توجه هزینه هیدروژن را در پی داشته باشد ضمن این‌که در به صفر رساندن تولید کربن در وسیله‌های گرمایشی، صنعت و زندگی دریایی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از همه مهم‌تر این‌که، تمام این رویدادها و اقدامات به ایجاد فرصت‌های اقتصادی به عنوان بخشی از فرآیند انتقال انرژی در شهر منجر می‌شود که ارزش این فرصت‌ها در رونق اقتصادی اسکاتلند تا سال ۲۰۳۰، حدود ۷۰۰ میلیون پوند تخمین زده شده است و در ضمن، هزاران شغل جدید را در ابردین و شهرهای اطراف آن به وجود خواهد آورد.

کد خبر 555898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.