خطر ابتلا به ویروس کرونا در بیماران آلزایمری

عضو هیئت علمی گروه داخلی اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: علاوه بر سن افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، ریزفاکتورهای دیگری مانند ابتلا به فشار خون، دیابت و بیماری قلبی ریسک خطر آن‌ها به ویروس کووید۱۹ و شدت این بیماری را افزایش می‌دهد.

محمد زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ابتلای بیماران آلزایمری به ویروس کووید ۱۹ و بروز فراموشی چند هفته‌ای بین این بیماران اظهار کرد: بیماری آلزایمر از سن ۶۵ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد و در سنین پایین‌تر وارثت در بروز این عارضه نقش دارد. اختلال حافظه اخیر در بروز بیماری آلزایمر مؤثر است و به تدریج این بیماری گسترش پیدا کرده و حافظه بلندمدت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از یاد بردن انجام کارها و گیجی در زمان و مکان در بین بیماران وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیماران آلزایمری دچار فراموشی لحظه‌ای می‌شوند و مرتب سوال‌ها را تکرار می‌کنند. کرونا، پدیده نوظهوری است و نیاز به بررسی و انجام تحقیقات زیادی دارد تا احتمال اینکه کرونا باعث اختلال حافظه بیماران می‌شود یا خیر و گزارش‌هایی در این زمینه، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. برخی بیماران کرونایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دچار اختلال حافظه شدند.

لزوم اصلاح خواب برای پیشگیری از آلزایمر

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: معمولاً بیماران مبتلا به آلزایمر نمی‌توانند کارها و فعالیت‌ها را مانند گذشته انجام دهند و دچار اختلال‌هایی در خواب می‌شوند. برای پیشگیری از بیماری آلزایمر اصلاح خواب بسیار مهم است.

زارع با بیان اینکه بیماران آلزایمری دچار تغییر در شخصیت و رفتاری فردی می‌شوند، تصریح کرد: این بیماران بسیار بداخلاق، تهاجمی و بی‌حوصله می‌شوند به نوعی که دیگران آن‌ها را افسرده می‌پندارند. آن‌ها در اثر ابتلاء به آلزایمر دچار تغییر شخصیت می‌شوند. ایجاد شک، تردید و اختلال در قضاوت از علائم آلزایمر در گروه سنی ۶۵ سال به بالا است.

تأثیر بیماری آلزایمر بر شدت کرونا

وی درباره تأثیر بیماری آلزایمر بر شدت کرونا گفت: علاوه بر سن افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، ریزفاکتورهای دیگری مانند ابتلاء به فشار خون، دیابت و بیماری قلبی ریسک خطر آن‌ها به ویروس کووید -۱۹ و شدت این بیماری را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بیماران آلزایمری در این گروه سنی در معرض خطر بیشتر ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ قرار دارند؛ این افراد حتماً سه نوبت واکسن کرونا را برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس منحوس تزریق کنند.

زارع با اشاره به اینکه اگر بیماران آلزایمری مبتلا به ویروس کووید ۱۹ شوند، احتمال دارد شرایط بدتری را تجربه کنند، گفت: اگر بیماران آلزایمری مبتلا به کرونای شدید شوند تحت تنفس مصنوعی قرار می‌گیرند و دچار گیجی حاد می‌شوند که این اتفاق، باعث ایجاد اختلال حافظه در بین آن‌ها می‌شود.

کد خبر 555884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.