طوفان ابتلا به امیکرون/۴ شرط گذر از پیک ششم با آسیب کمتر

‌دبیر بورد ایمنی‌شناسی کشور و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم، بیشتر به کنترل اپیدمی کمک کرده‌ایم، گفت: اگر مردم مراعات کنند تا مرحله طوفانی ابتلا را بگذرانیم، می‌توان با آسیبی کمتر از این پیک گذشت.

به گزارش ایمنا، محمد وجگانی درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: جای نگرانی دارد که به مرگ‌های سه رقمی رسیده‌ایم؛ با این حال اگر بتوانیم پروتکل‌های فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنیم، دورهمی‌ها و میهمانی‌ها را واقعاً تعطیل و از تجمع‌ها در این مقطع زمانی پرهیز کنیم، ضمن اینکه واکسیناسیون نوبت سوم را حتماً در اولویت قرار دهیم، می‌توان این پیک را کنترل کرد.

وی درباره ایجاد محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی افزود: باید در همه مکان‌های تجمعی، فاصله‌گذاری رعایت شود؛ به عنوان مثال بهتر است در این شرایط به ویژه در شهرهای قرمز، مکان‌هایی مانند سینما، تئاتر و سایر مکان‌های تجمعی سربسته، باز نباشند و اگر هم باز هستند، حتماً فاصله‌گذاری را رعایت کنند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت را استفاده نکنند. در عین حال فعالیت‌های تجمعی غیرضرور باید تعطیل شود و موارد ضروری نیز با حداقل ظرفیت و حداکثر فاصله‌گذاری انجام شود.

دبیر بورد ایمنی‌شناسی کشور و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، ادامه داد: اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم، فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، برگزار نکردن تجمعات و واکسیناسیون را رعایت کنیم، بیشتر می‌توان اپیدمی را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه افزایش دوباره مرگ‌های ناشی از کرونا واقعاً غم‌انگیز است، گفت: هر چند گفته شود مرگ‌ومیر امیکرون کمتر است، اما وقتی میزان ابتلاء خیلی بالا رود، عدد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. بنابراین باید ابتلاء پایین آید و شیوع ویروس را در جامعه کاهش دهیم تا به تبع آن مرگ و میر هم کاهش یابد؛ اما اگر از ابتلاء و شیوع ویروس در جامعه پیشگیری نشود، قطعاً مرگ و میر باز هم افزایش می‌یابد.

وجگانی تاکید کرد: ارزش پیشگیری با ماسک، بسیار زیاد است. ماسک زدن و رعایت فاصله بسیار در پیشگیری از شیوع بیماری مؤثر است. باید توجه کرد حتی اگر میزان بستری و مرگ در امیکرون کم باشد، اما وقتی میزان ابتلاء بالا می‌رود، به همان میزان بستری و مرگ نیز چشمگیر می‌شود.

وی درباره بیشترین سن درگیری در امیکرون نیز گفت: در حال حاضر در شیوع سویه امیکرون، ابتلای جوانان و کودکان و اطفال افزایش یافته است؛ به طوری که برخلاف دلتا که عمدتاً افراد مسن را درگیر می‌کرد، امیکرون سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند. باید در خانواده‌ها مراقبت زیادی از کودکان شود.

دبیر بورد ایمنی‌شناسی کشور آبریزش بینی، گلودرد، تب را از علائم امیکرون برشمرد و گفت: در حال حاضر هر بیماری شبه‌سرماخوردگی را باید به امیکرون نسبت دهیم. اگر مردم بتوانند مراعات کنند تا این مرحله که مرحله طوفانی ابتلاء است را بگذرانیم، می‌توان با آسیب کمتر از این پیک گذشت.

منبع: ایسنا

کد خبر 555853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.