تضمین رفاه، سلامت و عملکرد بهتر کارمندان در سازه‌های سبز

امروزه بسیاری از ساکنان کره خاکی از مزایای سازه‌های سبز برای ذخیره انرژی آگاه هستند؛ شواهد حاکی است کارمندان چنین ساختمان‌هایی نیز از سطح رفاه و سلامت بهتری برخوردار هستند ضمن اینکه در انجام امور کاری نیز بهتر عمل می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب سازه‌های سبز شهری در افزایش تنوع زیستی، تولید انرژی مورد نیاز خود و کاهش اثرات جزایر گرمایی نقش مهمی ایفا می‌کند و از طریق استفاده کمتر از آب و سایر منابع طبیعی نیز در ذخیره انرژی سهیم است. تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه انجام شده حاکی است کارمندانی که در این ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند در مقایسه با سایر افراد هم‌نوع خود در سازه‌های معمولی از سلامت جسمی و روانی و همچنین عملکرد بهتری برخوردار هستند. پوشش سبز در بسیاری از ساختمان‌های کاری و مسکونی امروز به گونه‌ای طراحی شده که زیستن و فعالیت در آن‌ها به مثابه گذراندن اوقات فراغت در طبیعت است که علاوه بر این، مزایای بیشماری نیز برای ساکنان مناطق سرد دارد.

البته، هزینه خرید ساختمان‌های سبز نیز حدود پنج تا ۱۰ درصد بیش از سازه‌های معمولی است و شاید به همین دلیل، اغلب مردم طبقه متوسط یا ثروتمند در آن‌ها سکونت دارند. همچنین، احداث آن‌ها هزینه‌ای به مراتب بیشتر از نوع معمولی این سازه‌ها در بر دارد زیرا مستلزم اعمال اقدامات عایق‌بندی و محکم‌سازی در برابر بار نسبتاً سنگین پوشش سبز است. در ادامه به شرح کلی مزایای وجود سازه‌های سبز در شهرها پرداخته می‌شود.

تضمین رفاه، سلامت و عملکرد بهتر کارمندان در سازه‌های سبز

ذخیره انرژی

همه ساختمان‌هایی که در سقف، دیوار، فضای داخلی یا حتی محیط اطراف خود دارای پوشش گیاهی است در رده سازه‌های سبز قرار می‌گیرد. این ساختمان‌ها در بیشتر موارد، خزه‌ها، چمن، گل‌های زینتی، انواع سبزی‌ها یا هر گونه گیاه سبز را در فضای داخلی یا بیرونی خود در بر می‌گیرد و از این طریق به رفاه ساکنان از جنبه‌های مختلف کمک می‌کند.

نتیجه تحقیقات متعدد نشان داده است که بام سبز خانه‌ها می‌تواند حدود پنج درصد مصرف انرژی برای گرمایش در فصل زمستان را کاهش دهد و در تابستان نیز، نسبت به سایر سازه‌های معمولی، کاهش ۳۳ درصدی مصرف انرژی برای خنک‌سازی محیط داخلی را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، مناطق شهری به علت پوشش بتنی و آسفالتی تیره‌رنگ خود نسبت به حومه‌ها و روستاهای اطراف گرمای خورشید را به نسبت بیشتری جذب می‌کند که همین رویداد در وقوع اثرات جزایر گرمایی سهیم است. محققان استدلال کرده‌اند که چنان تنها هفت درصد از بام سازه‌های شهری سبز شود، آنگاه دمای سراسر شهر در روزهای گرم تابستانی به میزان دو درجه سلسیوس کاهش خواهد یافت.

تضمین رفاه، سلامت و عملکرد بهتر کارمندان در سازه‌های سبز

بهبود کیفیت هوا

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا، آلودگی هوا یکی از پنج عامل خطرزای محیطی به شمار می‌رود که می‌تواند سلامت شهرنشینان را به بدترین شکل ممکن تحت تأثیر قرار دهد یا حتی به مرگ بسیاری از آنان منجر شود. در واقع، سطح بالای سولفور دی‌اکسید، دی‌اکسید نیتروژن و سایر میکروب‌های هوازی می‌تواند مردم را به بیماری‌های تنفسی و ریوی جدی مبتلا کند و به مرگ بسیاری نیز منجر شود.

مدیران تورنتو، مرکز استان انتاریو و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا از طریق افزایش ۲۰ درصدی دیوارها و بام‌های سبز در سراسر شهر به کاهش قابل توجه انتشار دی‌اکسید نیتروژن، ازن، سولفور دی‌اکسید و سایر گازهای آلاینده کمک کردند و توانستند ذخیره ۱۹۰ هزار دلاری را در سال برای شهر به ارمغان آورند.

تضمین رفاه، سلامت و عملکرد بهتر کارمندان در سازه‌های سبز

تسریع روند بهبودی از بیماری

تحقیقات اخیر نشان‌گر آن است که وجود پوشش سبز در محیط اطراف بیماران به بهبود هر چه بیشتر و سریع‌تر بیماران کمک می‌کند. محققان استرالیایی نیز پس از بررسی وضعیت بیماران مختلف به این نتیجه رسیدند که افراد ساکن در سازه‌هایی با پوشش سبز نسبت به سایر بیماران به میزان ۵. ۸ درصد کمتر در بستر بیماری به سر می‌برند و سرعت بهبودی در آن‌ها نیز حدود ۱۵ درصد بیشتر است. جالب این‌که، پزشک‌ها و مراقبان سلامت نیز در مطب‌ها یا مراکز درمانی سبز به مراتب بیش از سایرین از انرژی برای ارائه خدمات درمانی خود برخوردار هستند زیرا، علاوه بر بعد زیبایی‌شنایی، هوای پاک‌تری تنفس می‌کنند.

تضمین رفاه، سلامت و عملکرد بهتر کارمندان در سازه‌های سبز

کاهش انتشار اصوات مزاحم

وجود پوشش‌های گیاهی در بام، دیوارها یا فضاهای داخلی خانه‌ها در جذب اصوات مزاحم نقش مهمی ایفا می‌کند که این امر به سهم خود در افزایش قدرت تمرکز ساکنان بر انجام امور روزمره یا مطالعه سهیم است. از سوی دیگر، وجود پوشش سبز، خاک، سنگ و سایر موارد مشابه در نمای بیرونی یا بام خانه‌ها، مانند سطحی عایق‌بندی شده عمل می‌کند که مانع از ورود صداهای بیرون به فضاهای داخلی سازه‌ها می‌شود.

مراکز کاری سبز، مزایای بیشماری برای مردم، سیاره و شهرها در پی دارد زیرا از یک سو به بهبود وضعیت و رفاه ساکنان منجر می‌شود و از سوی دیگر، کارآمدی انرژی و افزایش بهره‌وری را برای شهرها در پی دارد.

کد خبر 555842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.