کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

فعالیت‌های انسانی و تأثیر آن‌ بر گرمایش جهانی به نابودی بخش عمده‌ای از حیات زیستی بسیاری از جانداران و طبیعت منجر شده و بسیاری از موجودات را به سمت انقراض سوق داده است؛ بااین‌حال بعضی گونه‌ها به‌طوری شگفت‌انگیز از این انقراض بازگشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به گزارش‌های دریافتی از صندوق جهانی طبیعت (WWF)، طی نیم قرن گذشته، جهان به‌طور متوسط شاهد کاهش بیش از ۶۰ درصدی جمعیت کل جانداران اعم از ماهی، پرنده، دوزیست و پستاندار، همچنین نابودی ۸۵ درصدی تالاب‌ها و آلوده شدن بخش عمده‌ای از اقیانوس‌ها بوده است. حشرات نیز که نقش بسیار تأثیرگذاری در حیات زیستی ایفا می‌کنند بیشترین آسیب را دیده و به‌طور عمده نابود شده‌اند.

بشر امروز دو سوم از حیات‌وحش شگفت‌انگیز و طبیعت مفید را برای همیشه از دست داده است. از گونه‌های موجود نیز بسیاری به دلیل مشکلات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در معرض انقراض قرار دارند که این امر تأثیر قابل توجهی بر بقای سیاره و حیات بشر دارد. لذا بسیاری از مسئولان آگاه به این زمینه در راستای نجات گونه‌های در معرض خطر انقراض، با پیاده‌سازی پروژه‌های حفاظتی به مصاف انقراض می‌روند و سعی در بازگرداندن بسیاری از این گونه‌ها به حیات دارند. در ادامه به معرفی حیوانات ظاهراً منقرض‌شده‌ای می‌پردازیم که به‌طور معجزه‌آسایی از خطر نابودی همیشگی و بر جا ماندن تنها بقایای آن‌ها در غرفه‌های موزه‌های طبیعی بازگشته‌اند.

کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

حشره چوبی لرد هاو

حشره چوبی «لرد هاو» نوعی خرچنگ درختی بزرگ است که تصور می‌شد بیش از صد سال پیش تحت تأثیر مضرات ناشی از کشتی غرق‌شده‌ای در جزیره لرد هاو استرالیا نابود شده باشد؛ چراکه موش‌های ساکن در این کشتی بدون هیچ کنترلی در جزیره رها شده و بخش عمده‌ای از این حشرات را نابود کرده بودند. تا دهه ۱۹۸۰ تعداد حشرات چوبی لرد هاو به حدی کاهش یافت که در لیست حیوانات منقرض‌شده طبقه‌بندی شدند، با این حال چندین دهه بعد مشخص شد که این گونه جانوری برای بقا به بالای درختان جزیره Balls Pyramid پناه برده‌اند که جزیره‌ای تشکیل‌شده از بقایای آتشفشانی طی این چندین دهه بوده است. برنامه پرورشی این حشرات در باغ وحش ملبورن و توالی یابی ژنوم آن‌ها از بقایای موزه قدیمی به انقراض آن‌ها پایان داد و در حال حاضر دولت استرالیا قصد دارد آن‌ها را دوباره به جزیره بازگرداند.

کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

فیل زیرک سومالیایی

فیل زیرک سومالیایی که نه شبیه فیل است و نه زیرک، به‌نظر می‌رسد موجودی فشرده شده از مورچه‌خوار است که در دهه ۱۹۶۰ منقرض شد. با این‌حال سازمان حفاظت از حیات‌وحش جهانی (GWC) حتی با وجود نبود هیچ‌گونه ردپایی از این موجود در طبیعت، آن را در رده‌بندی قابل ردیابی‌ترین ۲۵ گونه خود فهرست کرد. در نهایت محققان پس از گذشت تقریباً ۵۰ سال از گزارش مشاهده فیل زیرک سومالیایی در جیبوتی و با استفاده از خوراکی‌های خوش‌عطر و طعم هم‌چون کره بادام‌زمینی متوجه شدند که ۱۲ عدد از این جاندار بدون هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامتی به زندگی خود ادامه می‌دهند. لذا نام این موجود از لیست منقرض‌شده‌ها و گونه‌های قابل ردیابی خارج و تلاش‌ها برای حفاظت از آن شروع شد.

کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

کولاکانت

کولاکانت، موجودی است که سابقه ردیابی آن به پیش از دایناسورها می‌رسد و تا قبل از پیدایش مجدد در قرن بیستم تنها آثاری از آن در فسیل‌هایی به قدمت بیش از ۶۵ میلیون سال دیده شده بود؛ لذا تخمین زده می‌شد که این موجود در همان زمان منقرض شده باشد. در سال ۱۹۸۳ یک ماهیگیر گونه‌ای از صید خود را در اختیار یک جانورشناس خودآموخته قرار داد و باعث شد نام کولاکانت از لیست حیوانات منقرض‌شده خارج شود. بسیاری از رفتارهای این موجود هنوز برای حافظان محیط‌زیست یک راز است و تنها دانستی‌ها درباره آن این است که در بستر اقیانوس زندگی آرامی دارد. مطابق با آخرین بررسی‌ها در حال حاضر جمعیتی بین ۲۳۰ تا ۶۵۰ عدد برای این گونه تخمین زده شده است.

کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

اسب خزر یا کاسپین

اسب خزر یا کاسپین، نژاد محبوب اسب‌سواران جوانی است که به تازگی این ورزش را آغاز کرده‌اند و گمان می‌رفت که به تاریخ پیوسته باشد تا این‌که یک بانوی محقق موفق شد طی جست‌وجوی اسب‌هایی برای پرورش در مرکز اسب‌سواری جدیدش برای کودکان دوباره تعدادی از این گونه را در کوه‌های ایران کشف کند. محلی‌ها از این گونه برای کشیدن گاری استفاده می‌کردند و با تلاش‌های این محقق بار دیگر یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب در جهان به دنیا معرفی و از لیست منقرض‌شده‌ها خارج شد. این محقق دریافت که این اسب‌ها در گذشته نیز برای حمل ارابه‌های ایرانیان و مصری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و سعی کرد با پرورش گله‌هایی از آن‌ها این گونه منحصربه‌فرد را نجات دهد. در حال حاضر بیش از یک هزار اسب خزر یا کاسپین در سراسر جهان وجود دارد.

کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

پترل برمودا

در قرن پانزدهم بیش از یک میلیون پترل برمودا این جزیره را به‌عنوان خانه خود انتخاب کردند و به زندگی در کنار ۶۰ هزار ساکن آن پرداختند. پس از یک دوره طولانی نابودی پستانداران خشکی، انقراض این پرنده‌ها قطعی به نظر می‌رسید تا جایی که آن‌ها را "گونه لازاروس" نامیدند؛ یعنی پرنده‌ای که هرگونه افزایش جمعیت برای آن‌ها به اندازه بازگشت مردگان از مرگ غیرممکن است.

این بازگشت در دهه ۱۹۵۰ به‌طور کاملاً تصادفی به واقعیت تبدیل و از آن زمان با وجود این واقعیت که این پرندگان شگفت‌انگیز برای ادامه زندگی با یکدیگر جفت می‌شوند تسهیل شد. پروژه استقرار این‌گونه بی‌نظیر در جزیره نانسچ در حال انجام است و گردشگران می‌توانند در حین قایق‌رانی آن‌ها را تماشا کنند که با شکوه تمام بر فراز بادبان‌های کشتی‌ها و قایق‌ها در حال پرواز هستند.

کدام موجودات از انقراض حتمی نجات یافته‌اند؟

بابلر ابرو سیاه

بابلر ابرو سیاه، این پرنده منقرض‌شده که بیش از ۱۷۰ سال هیچ نشانه‌ای از آن دیده نشده بود، توسط دو پرنده‌شناس مشاهده شد که در جنگل‌های بارانی بونئو پرسه می‌زدند و آنچه با چشمان خود می‌دیدند را باور نداشتند. این کشف بزرگ پس از گمانه‌زنی‌های بسیار در اکتبر ۲۰۲۰ انجام گرفت و عنوان طولانی‌ترین دوره مفقود در میان حیوانات آسیایی را به خود اختصاص داد. یافته‌ها حاکی است که منشأ این پرنده از جنوب شرقی بورنئو است و این جنگل‌ها چارچوبی ارزشمند برای افزایش جمعیت آن‌ها ایجاد کرده است.

کد خبر 555745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.