بهترین پردازنده مرکزی کدام است؟ + بررسی و مشخصات

واحد پردازش مرکزی یا CPU اصلی‌ترین قسمت یک کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری است؛ به همین دلیل انتخاب بهترین نوع آن با قیمتی مناسب دغدغه بسیاری از کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پردازنده مرکزی یک مدار الکترونیکی است که دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند و یک برنامه کامپیوتری را تشکیل می‌دهد. پردازنده مرکزی اعمال اصلی محاسباتی، منطقی، کنترل و ورودی/خروجی را انجام می‌دهد. پردازنده مرکزی در اجرای بازی نیز مؤثر است و اگر با کارت گرافیک همگام نباشد، مجبور می‌شود اطلاعات را از کارت گرافیک تغذیه کند و به عامل محدود کننده بازی تبدیل می‌شود. در ادامه به بررسی چند مدل از CPU با بودجه‌های مختلف می‌پردازیم:

بهترین CPU با بودجه کم

دو پردازنده Intel Core i3-8100 و AMD Ryzen 3 2200G ارزان‌ترین محصولات موجود در بازار است که برای بازی عملکرد خوبی را با قیمت کم ارائه می‌کند.

پردازنده مرکزی Intel Core i3-8100

Intel Core i3-8100 اولین سری از نسل هشتم پردازنده‌های Core i3 است. مدل‌های نسل هفتم دارای پردازشگر دو هسته‌ای است و برای مطابقت با عملکرد چهار هسته‌ای متکی به تکنولوژی hyperthreading بود، اما پردازنده‌های i3 نسل جدید دارای چهار هسته فیزیکی است که این تغییر به دلیل رقابت جدید با مدل Ryzen شرکت AMD اعمال شده است؛ به طور کلی Intel Core i3-8100 یک پردازنده عالی و متناسب با بودجه پایین است؛ همچنین این محصول از Optane technology اینتل نیز پشتیبانی می‌کند و باعث می‌شود عملکرد سیستم با کمک حافظه SSD افزایش یابد.

پردازنده مرکزی AMD Ryzen 3 2200G

AMD Ryzen 3 2200G محصول نسل دوم از سری Ryzen شرکت AMD است که در تئوری تقریباً مشابه i3-8100 است. هر دو پردازنده مذکور دارای چهار هسته 14nm، کارت گرافیک داخلی، سرعت یکسان و TDP (توان حرارتی) مشابه است؛ البته تفاوت‌هایی میان این دو پردازنده است که باعث تبدیل Ryzen به انتخابی مقرون به‌صرفه و بهتر می‌شود. برخی از دلایل برتری این پردازنده عبارت است از:

  • پردازنده AMD Ryzen 3 2200G آن لاک بوده و دارای گرافیک داخلی بهتری است.
  • به دلیل آن لاک بودن این پردازنده سرعت آن به راحتی با یک چیپست AMD که از سرعت بالاتر پشتیبانی می‌کند، افزایش می‌یابد.
  • گرافیک این پردازنده از Intel به راحتی با بیش از صددرصد عملکرد بهتر در بازی پیشی می‌گیرد.
  • این پردازنده به تنهایی و بدون نیاز GPU می‌تواند بازی‌های 720p را اجرا کند که این موضوع برای علاقه‌مندان بازی بسیار مهم است.
  • AMD Ryzen 3 2200G به راحتی با قیمتی حدود ۲۰ دلار کمتر از Intel قابل خرید است و عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

تنها مشکل این پردازنده مربوط به خنک‌کننده همراه آن است؛ خنک‌کننده‌های موجود کیفیت خوبی ندارد و اگر بخواهید این پردازنده را overclock کنید به سینک حرارتی بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت.

بهترین CPU با بودجه متوسط

پردازنده‌های این بخش بهترین گزینه برای کامپیوترهای مخصوص بازی محسوب می‌شود که تعادل خوبی بین قیمت و کارکرد برقرار می‌کند؛ همچنین بیشتر کاربران توانایی پرداخت آن را دارند. این پردازنده‌ها به اندازه‌ای قوی هستند که با GPU مدل بالا و نرم‌افزارهای حرفه‌ای کار کند.

پردازنده Intel Core i5-9600K

Intel Core i5-9600K یک پردازنده نسل نهمی پرقدرت ۱۴ نانومتری است که به دلیل تعداد هسته بیشتر و آن لاک بودن، عملکرد بهتری را نسبت به مدل‌های پیشین ارائه می‌کند. از نظر کارکرد این پردازنده یکی از پرقدرت‌ترین‌های رده متوسط محسوب می‌شود، اما از نظر multitasking به خوبی برخی از مدل‌های Ryzen نیست. در نهایت بزرگ‌ترین مشکل این محصول قیمت بالای آن و نبود تکنولوژی hyper-threading است. با توجه به موارد گفته شده کارکرد تک هسته‌ای این پردازنده عالی است و همین عامل آن را در رده پردازنده‌های متوسط به نمونه خوبی تبدیل کرده است.

پردازنده AMD Ryzen 5 2600X

AMD Ryzen 5 2600X جایگزین مقرون به‌صرفه‌تری نسبت به پردازنده‌های دیگر سری Ryzen است؛ این پردازنده در دسته متوسط‌ها بسیار ارزشمند است زیرا آن لاک بوده و در زمینه multitasking بسیار عالی و حتی بهتر از مدل‌های گران قیمت عمل می‌کند. با خرید این پردازنده شما یک CPU 12 نانومتری با مجموع ۱۲ هسته (شش هسته واقعی و شش هسته مجازی) خواهید داشت که قابلیت باز شدن قفل را داشته و کمی از i5-9600k ارزان‌تر است. با محاسبه کارکرد تک هسته‌ای و اورکلاکنیگ این مدل کمی از اینتل ضعیف‌تر است، اما قیمت پایین و امکان multitasking پیشرفته جبرانی کافی برای این نقص کوچک است؛ البته این پردازنده بر خلاف مدل‌های ارزان قیمت‌تر این سری فاقد گرافیک داخلی است، اما خنک‌کننده بی‌صدا و مطلوب آن برای کسانی که تمایل به هزینه اضافه ندارند خوب است.

بهترین CPU گران قیمت

پردازنده‌های گران‌قیمت معمول مقرون به‌صرفه نیست و اغلب برای سیستم‌های گیمینگ حرفه‌ای یا کامپیوترهای تخصصی استفاده می‌شود.

پردازنده Intel Core i7-9700K

این پردازنده مدلی قدرتمند و بسیار گران است که روی کاغذ تغییری کوچک شامل می‌شود؛ اما یک پردازنده ۱۴ نانومتری و آن لاک با TDP یکسان است. البته اینتل در این مدل تعداد هسته را افزایش داده، کارکرد تک هسته‌ای بهتر و برخی از قابلیت‌های مهم اورکلاک را ارائه می‌کند؛ همچنین اگر به دنبال یک پردازنده گران‌قیمت هستید، این مدل انتخاب خوب با کارکرد عالی خواهد بود. مهم‌ترین مسئله در رابطه با این پردازنده وجود هشت هسته فیزیکی است که با وجود نبود تکنولوژی hyper-threading در انجام عملیات چند هسته‌ای کمک می‌کند.

کد خبر 555725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.