تاریک‌خانه‌های مدیریت شهری را به حداقل می‌رسانیم

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب طرح شفافیت، گفت: شورای اسلامی شهر به دنبال پایان دادن به فعالیت تاریک‌خانه‌هایی است که در مدیریت شهری وجود دارد، اما در ابتدای راه هستیم و تصویب طرح شفافیت نشان از عزم جدی اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم دارد.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در برنامه آنلاین "مرز شفافیت کجاست" که از طریق صفحه اینستاگرام مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر با همراهی جنبش "از ما" پخش شد، در خصوص طرح شفافیت که از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم به تصویب رسیده و لازم‌الاجرا شده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به گسترش شبکه‌های ارتباطی، شهروندان این حق را بیشتر از گذشته برای خود قائل هستند که از فرآیند تصمیم‌گیری مطلع باشند و اظهار نظر کنند.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت همواره یکی از اولویت‌های اصلی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم بوده است، افزود: در واقع اصلی‌ترین محور برای ایجاد اعتماد عمومی که منجر به مشارکت بیشتر مردم و احساس رضایت‌مندی آنها می‌شود، شفافیت است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۷ مصوب و دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده است؛ تصریح کرد: در این قانون بندهایی مربوط به سازمان‌های عمومی غیردولتی است که وظایفی را برعهده آنها گذاشته است، اما به طور دقیق اشاره نشده که آیا به شهرداری مربوط می‌شود یا خیر و دیگر اینکه جزئیات تکلیفی که از شهرداری‌ها خواسته می‌شود، در تبصره‌ها روشن نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تطبیق بندهای قانونی که برای نهادهای عمومی غیردولتی تکلیف بود را به طور صریح، شفاف و مستدل به مأموریت‌های شهرداری گره زدیم تا بخش‌های مختلف شهرداری مانند بازرسی، حراست و مدیرکل منابع انسانی به طور روشن بدانند که چه تکلیفی بر عهده دارند.

صالحی اظهار کرد: هدف شورا این بود که اشکالات، ابهامات و نارسایی‌ها در حوزه قانون‌گذاری مرتبط با شفافیت را در قالب طرح، اصلاح کرده و به سلسله مراتب قانون‌گذاری توجه کنیم و در عین حال تکلیف بخش‌های مختلف شهرداری را نیز روشن کنیم.

وی گفت: طرح شفافیت اجازه نمی‌دهد کارکنان شهرداری و وابستگان آنها طرف معامله قرار گیرند؛ در واقع با توجه به نقشی که در شهرداری دارد و رانتی که حضور آنها در این نهاد ایجاد می‌کند، اجازه نمی‌دهد در حوزه‌های مختلف برای انجام معامله ورود کنند و به طور کلی مواردی تحت عنوان تعارض منافع نداریم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه باور بی‌عدالتی و نبود شفافیت را باید با اقدامات عملی اصلاح کنیم، افزود: در این راستا باید به سمت و سویی گام برداریم که در رابطه با تصمیمات شهری استدلال داشته باشیم؛ در گذشته بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، سایتی طراحی شده بود، اما وقت آن رسیده که ابعاد آن جامع و کامل شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم قبل از اینکه برای کارمندان و مدیران شهرداری محدودیت ایجاد کنیم، خودمان را در ویترین نظارت مردم بگذاریم؛ در این راستا شفافیت آرای اعضای شورای شهر، حضور و غیاب‌ها، برنامه‌کاری، تصمیم‌گیری‌ها و پخش زنده صحن علنی و جلسه شورای اسلامی شهر از مهم‌ترین بندهای طرح شفافیت است.

صالحی تصریح کرد: توجه به عرصه شفافیت در مدیریت شهری متناظر به دو وجه از جمله نظارت بر مجموعه شهرداری و سیاست‌گذاری و تعیین چهارچوب‌ها و ریل‌گذاری برای فعالیت‌های شهری است، اعضای شورای شهری هم با این هدف وارد پارلمان شهری می‌شوند که مدیریت شهری با نظارت مردمی اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: شورای شهر شفافیت را ناظر بر دو جنبه مهم می‌داند، ابتدا در حوزه نظارت بر مدیریت شهری و سپس در اداره بهتر شهر و مشارکت بیشتر مردم؛ زیرا معتقد هستیم زمانی حلقه‌های تعاملی به هم نزدیک می‌شود که تعادل و توازن اطلاعات داشته باشیم و شهروندان از حداقل تصمیماتی که برای شهر گرفته می‌شود، اطلاع یابند و تولید فکر کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: البته در خصوص شفافیت فضای بازدارندگی نیز مورد توجه است، به طور مثال اگر شفافیت را در چهارچوب‌های قانونی و حقوقی تقویت کنیم، باعث بازدارندگی از تصمیمات نادرست می‌شود و به نوعی از تصمیم‌سازی در تاریک‌خانه پیشگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح شفافیت، فعالیت تاریک‌خانه‌های موجود در مدیریت شهری را به حداقل می‌رسانیم، ادامه داد: وجود این تاریک‌خانه‌ها باعث می‌شود، نهادهای تصمیم‌گیر و اجرایی مانند شورا و شهرداری از مردم فاصله بگیرند.

صالحی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است و آرا و مشروح گفت‌وگوها بر روی سایت قرار نگرفته است، گفت: اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان درباره شفافیت قابل تقدیر است، زیرا ده‌ها هزار میلیارد از پول مردم در مدیریت شهری هزینه می‌شود، اما داده‌ای که به بیرون راه می‌یابد، قابل توجه نبود، بنابراین اجرای این طرح ضروری خواهد بود، همچنین اقدامات سایر شهرها نیز در خصوص طرح شفافیت قابل تقدیر و دفاع است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مصوبات شورای شهر، مذاکرات کمیسیون‌ها، مصوبات کمیسیون‌های تلفیق شورای شهر و حتی مصوباتی که نظر منفی هیئت تطبیق فرمانداری را دارد، در سایت شورا موجود است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تنها مصوبه‌ای که در حوزه شفافیت و تعارض منافع داشتیم، طرح سال ۹۷ شورای پنجم است که تاکید بر قانون سال ۸۷ داشته، اظهار کرد: دوره گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان موضوع توجه به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را به شهرداری در قالب طرحی ارائه کرده که بر این اساس دو سایت مصوبات شورای اسلامی شهر و شفافیت شهرداری نیز تعریف شده و برخی از قراردادها و مناقصه‌ها بر روی آن بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: طرح شفافیت دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان در تاریخ ۲۹ دی ماه و حدود پنج ماه پس از تشکیل شورای دوره جدید ارائه شد که دارای چهار فصل اجرایی و ۲۵ بند است؛ در تدوین این طرح سعی کردیم از تجربیات استفاده و تمام مواد حقوقی و قانونی را در آن لحاظ کنیم تا هیچ خلأ قانونی در این طرح نداشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر وظیفه‌ای مانند مجلس از لحاظ قانونگذاری ندارد، ریل‌گذاری را به نحوی تطبیق دادیم که در فرمانداری برای تصویب طرح شفافیت دچار مشکل نشویم.

وی اضافه کرد: در نهایت ۲۹ دی ماه فرماندار اصفهان بدون هیچ اعتراضی طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری شورای ششم را تأیید کرد که از این تاریخ به مدت یک ماه (تا ۲۹ بهمن‌ماه) با توجه به ظرفیتی که در طرح شناسایی شده، شهرداری اصفهان موظف است کمیته سلامت اداری را تشکیل داده و آئین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مربوط به اجرای طرح را نیز تدوین کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ذات و رسالت شوراهای اسلامی قانونگذاری نیست، گفت: البته تصویب طرح شفافیت در حال حاضر نیز مشروط است و کمیته تطبیق فرمانداری تذکرات قانونی و حقوقی را به شورا ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: بخش‌های جدیدی از جمله بند مربوط به ممنوعیت به‌کارگیری و انتصاب بستگان مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر نیز در این طرح وجود دارد.

صالحی گفت: از ۲۹ دی ماه که طرح تصویب شده، به‌کارگیری بستگان با توجه به شرایطی که در طرح قید شده، ممنوع است و هر فردی این کار را انجام دهد مرتکب تخلف اداری شده است، لذا در این طرح شرایط قضائی پیش‌بینی شده تا برخوردهای قانونی لازم انجام شود.

وی افزود: احکامی که از ۱۵ مرداد ماه امسال صادر شده، باید بر اساس چارچوب این قانون بررسی و در صورت مغایرت رسیدگی لازم انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: طبق طرح شفافیت سفرهای خارجی، تعارض منافع و تکالیفی که برای اعضای شورای اسلامی شهر لحاظ شده، باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین از ۲۹ دی ماه دبیرخانه موظف است که شرایط را برای حضور و غیاب و آرا فراهم کند، البته در حوزه مدیریت تعارض منافع، یک بند محرمانگی اطلاعات شغلی را برای شخص کارمند قرار دادیم تا این فرد نتواند از اطلاعات شغلی خود در جای دیگری استفاده کند.

وی تصریح کرد: تمام بندهای طرح شفافیت با امضای اعضای شورای اسلامی تصویب شد و هیچ مشکلی از باب محدودیت و مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر نداشتیم در واقع این مسیر پنج ماهه‌ای که طی شد از باب چکش‌کاری بیشتر طرح شفافیت بود.

صالحی با اشاره به سامانه شفافیت شهرداری، گفت: در این رابطه باید در سه ماه مباحث مربوطه به آن تکمیل شود، البته در حال حاضر زیرساخت لازم اجرای طرح شفافیت منطبق با آرای کمیته تطبیق فرمانداری و نظارت دیوان عدالت اداری در حال انجام است، بر این اساس در این سامانه جمع‌بندی و آرای اعضا در تمام مصوباتی که قانون تشکیلات شوراها اجازه داده غیرمکتوب باشد، قابل نمایش است.

وی اظهار کرد: نهایت در سه ماه آینده از تاریخ ۲۹ دی ماه باید نواقص و کمبودها در قالب زیرساخت‌های طرح شفافیت از سوی شهرداری اصفهان رفع شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جلسات صحن علنی شورای اسلامی از دو سال گذشته به صورت زنده پخش می‌شود و تمام افراد به نطق و مصوبات شورا دسترسی دارند و اتفاقات به وضوح قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: معتقد هستیم که طرح شفافیت باید به اداره شهر کمک کند و مغایرت حقوقی نیز نداشته باشد، شاید یکی از اشکالاتی که به طرح‌های دیگر شهرهای دیگر وارد شده این است که طرح شفافیت آنها مقداری به پوپولیست نزدیک شده و مرز شفافیت در آن رعایت نشده است و به سمت جنبه‌های سو رفته است.

صالحی در پاسخ به اینکه آیا بستر رسمی ایجاد گروه مردمی مطالبه‌گر برای ارتباط با شورای اسلامی شهر در طرح شفافیت دیده شده است، گفت: فعالیت پارلمان شهری با مجلس شورای اسلامی تفاوت دارد اگر چه معتقدیم که شورا تنها شورای شهرداری نیست، اما قانون کلی در رابطه با شوراهای اسلامی شهر اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: تاکید شورای اسلامی شهر این بوده که سبد پروژه‌ها با نظر مستقیم مردم تعیین شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با توجه به جایگاه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شاید مانند مجلس حوزه فعالیت گسترده نداریم، اما در آئین‌نامه شورای اسلامی تاکید شده که جلسات کمیسیون‌های شورای اسلامی با گروه ذی‌نفع تشکیل شود.

وی ادامه داد: محدودیتی برای دعوت افراد به جلسه و منعی برای ارتباط‌گیری مردم با اعضای شورای شهر نداریم، همچنین تاکید داریم برنامه ملاقات رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای شورای اسلامی شهر به صورت مشخص از قبل در معرض دید عموم باشد.

صالحی در خصوص شایسته‌گزینی در استخدام‌ها و به‌کارگیری افراد در بدنه مدیریت شهری و شهرداری‌ها، گفت: بنا به اتفاقاتی که در ادوار گذشته در شهرداری‌ها رقم خورده است، از سال ۹۸ بر اساس دستورالعملی جذب افراد در پست‌های مؤثر در شهرداری‌ها ممنوع شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خواستار تحول هستیم، باید از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم که اکنون امکان جذب آنها در شهرداری فراهم نیست، زیرا وضعیت استخدامی شهرداری‌ها مناسب نیست، البته این یک تهدید و از سویی یک فرصت است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این امر تهدید است، زیرا سالانه تعداد افراد از شهرداری‌ها بازنشسته می‌شوند و عدم جذب نیروی جدید باعث ضعیف شدن بدنه نیروی انسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: البته باید بدانیم اعضای شورای اسلامی شهر مانند نمایندگان مجلس اختیار دخالت در انتصابات، عزل و نصب‌ها را ندارد و تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که چهارچوبی از اولویت‌ها و سیاست‌ها را برای شهردار اصفهان در این زمینه تعیین کنیم.

صالحی ادامه داد: اولین اولویت تعیین شده از سوی اعضای شورای اسلامی شهر برای شهردار در انتصابات استفاده از نیروهای درون شهرداری بود، البته منع به‌کارگیری از خویشاوندان مسئولان شهرداری که در قالب طرح شفافیت مطرح شد، تاکید بر استفاده از جوانان زیر ۴۰ سال، توجه به شرایط احراز و شرح شغل و انقلابی بودن و مردمی بودن نیز از سایر اولویت‌های این طرح است؛ شهردار اصفهان نیز تاکنون انتخاب‌های قابل قبولی متناسب با این اولویت‌ها داشته است.

وی در خصوص اینکه آیا پوپولیستی مرز شفافیت را مشخص می‌کند، تاکید کرد: مرز عوام فریبی آنجایی است که از شفافیت استفاده ابزاری کنیم، لذا برای اینکه در تله استفاده ابزاری از کلمه شفافیت گرفتار نشویم، شورای اسلامی شهر اصفهان پنج ماه در تصویب طرح شفافیت تأمل کرد که این امر بسیار مناسب بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در شورای اسلامی شهر برای خود یک مرز تعیین کردیم که در خصوص شفافیت در دام عوام فریبی و اقدامات نمایشی گرفتار نشویم.

وی در تشریح اینکه آیا اطلاع‌رسانی عمومی فیش حقوق کارمندان شهرداری که پیش از این شهرداری کرمان انجام داده بود، در راستای شفافیت است، گفت: اینکه شهردار کرمان بدون فوت وقت یک کار خود جوشی این چنینی رقم زده کاری ارزشمندی و انگیزشی است، اما حریم خصوصی افراد باید در این امر در نظر گرفته می‌شد، ضمن اینکه حقوق پرداختی به افراد در شهرداری یک روند مشخص و واضحی دارد، بنابراین آن چیزی که مهم است پرداخت‌های خارج از چارچوب رسمی و قانونی است که باید در قالب شفافیت مطرح شود.

صالحی تصریح کرد: اینکه در یک مطالبه رسانه‌ای قله شفافیت انتشار فیش‌های حقوقی مطرح می‌شود اشتباه است و باید از شفافیت دفاع کنیم، به طور مثال از مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری حدود دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به حقوق، مزایا و دستمزدها می‌شود، بنابراین عمده رانت در ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر است، در واقع رانت در جاهایی است که برخی از کارکنان شهرداری، شغل دومشان در شهرداری است و شغل اولشان بعد از ساعت شهرداری آغاز می‌شود که در قالب مشاور حقوقی و نقشه کشی رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: در مجموع از نظر شرعی و قانونی مرز شفافیت حریم خصوصی است و باید در اقدام شهرداری کرمان نیز این امر رعایت می‌شد، اگر چه نیت مجموع مدیریت شهری کرمان نیت خوبی بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای اسلامی شهر به دنبال پایان دادن به فعالیت تاریک‌خانه‌هایی است که در مدیریت شهری اصفهان وجود دارد، اما در ابتدای راه هستیم و تصویب طرح شفافیت نشان از عزم جدی اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم دارد.‌

کد خبر 555714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.