اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

بحران‌های آب‌وهوایی و زیست‌محیطی بسیار نگران‌کننده است و بشر را به سمت ناامیدی فراگیر سوق می‌دهد؛ بااین‌حال راهکارهایی عالی برای مقابله با این بحران‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد جهان به امیدوار بودن برای آینده نیاز دارد و رسانه‌ نقش بسزایی در ترویج داستان این راهکارها ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رسانه‌ها نقش مهمی در مبارزه با نابودی کیفیت آب‌وهوا دارند و وظیفه آن‌ها به‌کار بردن اصل صداقت و دقت در نوشتن گزارش‌های مربوط به این زمینه و کم‌اهمیت جلوه ندادن شدت وضعیت و یا واقعیت‌ها است. از سوی دیگر رسانه‌ها در برخورد با شرایط حاکم بر جهان وظیفه مهم و دشوارتری نیز بر عهده دارند که عبارت است از اشاعه وجود امید در همین دنیای رو به فروپاشی؛ چراکه در حقیقت برای پیشگیری از نابودی دنیا به دنبال استفاده‌های مازاد و نادرست از منابع و آسیب‌های وارد آمده به طبیعت، هنوز هم امیدی وجود دارد.

از جمله اقداماتی که رسانه‌ها در راستای نمایش این امید می‌توانند انجام دهند، ثبت، ضبط و انتشار بخشی از تلاش‌های مثبت و مداوم جهانی برای مقابله با اضطراب‌های زیست‌محیطی موجود و پیشگیری از بروز بحران‌های آب‌وهوایی است؛ تلاش‌هایی که هر چند ممکن است در سطح محلی و در مقیاسی بسیار کوچک به انجام برسد و حتی شاید برای برخی از افراد خنده‌دار به نظر برسد، می‌تواند بارقه‌ای از امید برای انجام تغییرات بالقوه و عظیم در جهان به‌وجود آورد. در ادامه به ارائه تعدادی داستان‌های کوتاه از امید در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم که توسط رسانه‌های گوناگون در سراسر دنیا منتشر شده است.

اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

اولین جنگل عمودی در چین

طرفداران معمار بزرگ ایتالیایی، استفانو بوئری، با سبک معماری سازگار با محیط‌زیست و شیفتگی وی نسبت به درختان کاملاً آشنایی دارند. آخرین پروژه بوئری که نمونه‌ای از طراحی بیوفیلیک محسوب می‌شود جنگل عمودی در چین است. این شهر جنگلی در کنار ساختمان‌های خیره‌کننده‌ای که دارد، سالانه حدود ۲۰ تن دی‌اکسیدکربن جذب و ۱۰ تن اکسیژن منتشر می‌کند.

طراحی بیوفیلیک که از آن به‌عنوان طبیعت‌بارگی، عشق به طبیعت یا زیست‌گرایی نیز یاد می‌شود، با تمرکز بر گرایش طبیعی و ذاتی انسان به فرآیندهای طبیعی سعی در ادغام طبیعت با معماری و طراحی داخلی دارد و با توجه به تأثیرات مثبتی که از آن بر کاهش استرس و بیماری‌هایی هم‌چون فشار خون و ضربان قلب گزارش شده، امروزه توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

ارتشی از پهپادهای استرالیایی برای مقابله با جنگل‌زدایی

در حالی که بحران آب‌وهوایی بیشترین توجهات را در دنیای امروز به خود جلب کرده، آنچه که واقعاً باید مورد توجه فراوان قرار گیرد بحران تنوع زیستی است. به همین دلیل استرالیا با ترکیب هوش مصنوعی و هواپیماهای بدون سرنشین، ارتشی از پهپادها تشکیل داده است تا راهی فوق‌العاده، سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های معمول برای مقابله با جنگل‌زدایی در اختیار داشته باشد. این اقدام همچنین مشکلاتی را که اغلب طرح‌های درختکاری به وجود می‌آورد، به همراه ندارد و به کمک آن روشی برای تقویت سلامت اکوسیستم اطراف طراحی شده است که از کشت‌های تک‌محصولی و گونه‌های غیربومی جلوگیری می‌کند.

اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

کاهش تغییرات آب‌وهوایی با برگزاری کنفرانس‌های مجازی یا ترکیبی

نتایج شوکه‌کننده گزارش‌های به‌دست آمده درباره تأثیر صنعت برگزاری کنفرانس‌های جهانی بر تغییرات آب‌وهوایی در دوران پیش از کرونا نشان می‌دهد که این صنعت به اندازه کل ایالات‌متحده‌آمریکا گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند. مطالعات اخیر نیز حاکی است حرکت جهانی به سمت رویدادهای فقط آنلاین و ترکیبی می‌تواند به‌طور عمده‌ای برای کره زمین مفید واقع شود.

بنا بر گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که نهاد سازمان ملل متحد برای ارزیابی علوم مرتبط با تغییرات اقلیمی است، برای فراتر رفتن از حد ۱.۵ درجه‌ای گرمایش جهانی، بشر تنها ۸.۳ تا ۹.۷ سال زمان دارد که البته تغییر کنفرانس‌های حضوری به آنلاین می‌تواند این مدت زمان را تا حدود ۱.۵ سال افزایش دهد.

اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

حمل‌ونقل رایگان در سبزترین شهر اروپا

تالین، پایتخت استونی، به واسطه داشتن رویکردی نوآورانه و مدرن در زمینه پایداری به‌عنوان پایتخت سبز اروپا برای سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است. نکته بسیار چشمگیر درباره این شهر، سابقه داشتن تعدادی از آلوده‌ترین صنایع ممکن درون خود است، لذا می‌توان از تالین به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های موجود از تغییرپذیر بودن همیشگی نام برد. امید آن می‌رود که دیگر شهرهای اروپایی و حتی مناطق خارج از اروپا نیز از طرح‌های تالین در این زمینه پیروی کنند.

اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

طراحی خانه شناور برای نجات مردم از سیل توسط دانش‌آموزان

طراحی خانه شناور نمونه بسیار خوبی از یک بحران است که به نوآوری منتهی می‌شود. هرچند دلیل این اختراع یعنی جاری شدن سیل هنوز از عوامل بسیار نگران‌کننده زیست‌محیطی در دنیا به حساب می‌آید، دانش‌آموزان طراح این ایده پروژه‌ای خلق کرده‌اند که به معنای واقعی درخشان است. این طراحی، پناهگاهی حداقل برای شش هفته ایجاد می‌کند و می‌توان از آن به‌عنوان انبار غذا، آب، دارو و محصولات بهداشتی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های تاب‌آوری بهره برد.

اقدامات شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات و هوا

کد خبر 555708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.