آغاز رقابت ایمن‌سازی خلاق دوچرخه‌سواری در هلند

شهردار آمستردام، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر هلند، محققان دانشگاها، کمپانی‌ها و سایر اعضا جامعه را به ارائه رویکردهای خلاق خود در راستای بهبود امنیت دوچرخه‌سواری از طریق یک چالش آزاد دعوت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آمستردام یکی از بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه به حساب می‌آید که به ادعای محققان، تعداد دوچرخه‌های موجود در شهر به بیش از جمعیت کلی آن می‌رسد. زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری پایتخت هلند نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است و در نتیجه، بسیاری از ساکنان برای انجام امور روزمره خود از دوچرخه بهره می‌گیرند. جالب اینکه، سیستم اشتراک دوچرخه شهر نیز پیشرفته است و همین امر باعث گرایش گردشگران به تردد از طریق این وسیله نقلیه پاک برای بازدید از جاذبه‌های شهر شده است.

در حال حاضر، سوانح زیادی در مسیر دوچرخه‌سواران سراسر پایتخت هلند اتفاق می‌افتد که اغلب آن‌ها ناشی از کاربری چندمنظوره مسیرهای دوچرخه‌سواری و همچنین سرعت نامناسب دوچرخه‌سواران و به ویژه دارندگان دوچرخه‌های الکتریکی است. در واقع، صاحبان دوچرخه‌های برقی که اغلب افراد باتجربه‌ای نیز به حساب می‌آیند، نرخ بالای تصادفات جاده‌ای را از آن خود کرده و هر روزه تعداد زیادی از آن‌ها، راهی مراکز درمانی سراسر شهر می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی است که در سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۲۹ نفر از دوچرخه‌سواران سراسر کشور جان خود را در حین تردد از دست دادند و جمعیت زیادی نیز راهی بیمارستان‌ها شدند که نرخ آن‌ها نسبت به سال گذشته، با افزایش چشمگیری مواجه شده بود. جالب است بدانید که ۳۲ درصد از تلفات جانی مسیرهای دوچرخه‌سواری مربوط به نوع الکتریکی آن بود و ۷۵ درصد قربانیان این حوادث را نیز افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌داد.

کاهش ناامنی مسیرهای دوچرخه‌سواری و وقوع تصادفات روزمره باعث شده است بسیاری از مردم آمستردام، اخیراً تردد از طریق وسایل نقلیه را جایگزین عبور و مرور به وسیله دوچرخه کنند که این رویداد بدون شک تبعات منفی زیادی را بر شهر و شهروندان به جای خواهد گذاشت. در واقع، افزایش گرایش مردم به استفاده از وسایل نقلیه موتوری، خواه شخصی یا عمومی، نه تنها به افزایش انتشار گازهای آلاینده و پیامدهای منفی ناشی از آن منجر می‌شود، بلکه در بالا بردن قابل توجه نرخ ترافیک خیابانی و وقوع سوانح دردناک نیز نقش مهمی خواهد داشت.

در همین راستا، مدیران پایتخت هلند در نظر دارند رقابتی میان داوطلبان خلاق سراسر شهر برگزار و از آن‌ها دعوت کنند ایده‌های خود را برای افزایش امنیت مسیرهای دوچرخه‌سواری از طریق اعمال قوانینی برای محدودیت سرعت ارائه دهند.

مدیران آمستردام با تمرکز بر "سرعت‌های متفاوت در مسیرهای دوچرخه‌سواری" در نظر دارند رقابتی میان افراد خلاق سراسر پایتخت هلند برگزار کنند و آن‌ها را به ارائه تدابیر خود برای اثربخشی هرچه بیشتر بر رفتار کاربران این مسیرها سوق دهند. در واقع، هدف اصلی از برگزاری این رقابت به تصویر کشیدن تأثیر سرعت و رفتار دوچرخه‌سواران بر میزان امنیت آنان است که شرکت‌کنندگان رقابت می‌بایست آن را به شیوه‌های خلاق ارائه دهند. تمام مردم و محققان دانشگاه‌ها و کمپانی‌ها می‌توانند در این رقابت شرکت کنند که از طرح‌های پیشنهادی آنان، ۱۰ مورد به عنوان ایده‌های برتر در آزمایشگاه نوآوری دوچرخه آمستردام، فرصت دریافت جایزه دو هزار یورویی و همچنین پیاده‌سازی طرح خود را خواهد داشت.

ویژگی‌های مهم طرح ارائه شده

ایده‌هایی که شرکت‌کنندگان رقابت برای افزایش ایمنی مسیرهای دوچرخه‌سواری در آمستردام ارائه خواهند داد بر مبنای پنج اصل اساسی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا از میان آن‌ها، ۱۰ طرح برگزیده و در نهایت یک مورد به عنوان بهترین ایده برنده رقابت شود.

  • مرتبط بودن طرح: شرکت‌کنندگان باید به خوبی مشکل موجود را تشخیص دهند و بتوانند ایده‌ای با بیشترین ارتباط را برای حل آن ارائه دهند.
  • جدید و اصیل بودن: طراحی ایده‌های خلاق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ضمن اینکه باید طرح پیشنهادی اصالت کافی داشته و پیش از این در هیچ نقطه‌ای از دنیا پیاده نشده باشد.
  • سهولت در پیاده‌سازی: شرکت‌کنندگان رقابت باید طرحی ارائه دهند که قابلیت پیاده‌سازی در آمستردام را داشته باشد و مهم‌تر اینکه تجهیزات لازم برای اجرای آن فراهم باشد؛ اینکه طرح پیشنهادی قابل توسعه باشد نیز از اهیمت بسزایی برخوردار است.
  • قابلیت اثبات اثربخشی: اینکه طرح پیشنهادی از همان ابتدا نمایانگر اثربخشی و افزایش ایمنی ترافیک دوچرخه‌سواری باشد از دیدگاه مدیران شهری بسیار مهم تلقی می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی، نتایج رقابت را تحت تأثیر قرار دهد.

برنده رقابت طرح افزایش ایمنی دوچرخه‌سواری در آمستردام، مبلغ دو هزار یورو را به عنوان جایزه دریافت می‌کند ضمن اینکه، بودجه‌ای ۴۵ هزار یورویی نیز در اختیار او قرار می‌گیرد تا به پیاده‌سازی ایده خود بپردازد. مهلت ثبت نام داوطلبان و ارائه طرح‌های پیشنهادی خود تا بیست و چهارم فوریه ادامه دارد و مدیران پایتخت هلند در نظر دارند نام برنده رقابت را در یازدهم آوریل به طور رسمی اعلام کنند.

آغاز رقابت ایمن‌سازی خلاق دوچرخه‌سواری در هلند

کد خبر 555506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.